2010-08-16, 16:01
Medlem
metros avatar
Jag häktades i början av sommaren för grovt narkotikabrott, satt häktad med fulla restriktioner i 2 veckor innan jag släpptes.jag blev häktad då polisen fann stora kvantiteter av vad de bedömde sannolikt var narkotika..men i själva verket hittade de ingen narkotika alls i mitt hem.

på min person fann de lsd (ca 20), amf (ca 2 g), ecstacy(5 st), hasch (6g)

Häromdagen fick jag ett brev från åklagaren där det stod

"Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen.

23 kapitlet 4 paragrafen andra stycket rättegångsbalken
Det saknas numera anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats"

Betyder detta att jag inte kommer bli åtalad alls, eller endast att det inte kommer att gälla grovt narkotikabrott?

I samband med husrannsakan tog polisen min dator, telefon, skrivare, hårddisk mm. skrivaren fungerar inte sen jag fick tillbaka den men allt annat är ok.

Jag skulle påbörjat ett sommarjobb i Norge tre dagar efter att jag blev häktad men uteblev iom häktningen och gick alltså miste om två månaders lön a 18 000 norska i månaden, förutom övertidersättningen vilken skulle ha utgjort merparten av min förväntade inkomst. Jag har ett anställningsavtal med en norsk kommun för att backa upp detta.

Hur mycket kan jag begära/förvänta mig att få i ersättning då jag uppenbarligen har suttit oskyldigt häktad och berövats min inkomst under sommaren?

Vore det dumt att yrka på ersättning innan eventuell dom för mitt innehav har fällts eller är det två separata fall?

Visst, jag vet att en advokat kan svara på allt detta, men jag vill gärna veta vad som gäller inför valet av advokat, så jag kan avgöra huruvida svaren jag får är korrekta/rimliga.

MVH

M

ps. mitt register är helt tomt (i sverige) ds
Senast redigerad av metro 2010-08-16 kl. 16:15.
Citera
2010-08-16, 16:08
Medlem
Kör på, kräv ersättning på allt och ytterligare några tusenlappar! Inte mer än rätt..
Citera
2010-08-16, 16:11
Medlem
Vet inte hur ditt brottsregister ser ut sedan innan men om det är tomt och du kommer undan med att ha blivit tagen "med på min person fann de lsd (ca 20), amf (ca 2 g), ecstacy(5 st), hasch (6g)" så skulle jag bara hålla tyst om det hela och låtsas som ingenting.
Citera
2010-08-16, 16:13
Bannlyst
Passar inte tråden bättre i juridik forumet?

Skaffa en advokat så kan han lämna in en stämningsansökan.
Citera
2010-08-16, 17:02
Medlem
metros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle-Ben
Passar inte tråden bättre i juridik forumet?

Skaffa en advokat så kan han lämna in en stämningsansökan.

Jag gjorde en liknande post i juridikforumet, svaren har uteblivit. jag misstänker att det kommer bra svar där senare men jag är otålig och vill gärna höra vad erfarenhetens röst säger.

advokat har jag, men jag gillar inte honom och han visade sig snabbt vara opålitlig..så därför vill jag gärna informera mig lite innan jag väljer en ny..tips om bra advokater för stämningsansökan och eventuella kommande åtal tas gärna emot via PM
Citera
2010-08-16, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av metro
Jag gjorde en liknande post i juridikforumet, svaren har uteblivit. jag misstänker att det kommer bra svar där senare men jag är otålig och vill gärna höra vad erfarenhetens röst säger.

advokat har jag, men jag gillar inte honom och han visade sig snabbt vara opålitlig..så därför vill jag gärna informera mig lite innan jag väljer en ny..tips om bra advokater för stämningsansökan och eventuella kommande åtal tas gärna emot via PM

Citat:
Vad menar du med det? Blev du tagen med droger på dig?

Om förundersökningen läggs ner kommer inte åklagaren väcka åtal i brist på bevis..

Kan PM om en bra advokat, om du bor i Sthlm.. Men det kan vara svårt att veta vilken advokat som passar en.
Citera
2010-08-16, 17:55
Medlem
Citat:
Jag häktades i början av sommaren för grovt narkotikabrott, satt häktad med fulla restriktioner i 2 veckor innan jag släpptes.jag blev häktad då polisen fann stora kvantiteter av vad de bedömde sannolikt var narkotika..men i själva verket hittade de ingen narkotika alls i mitt hem.

Häromdagen fick jag ett brev från åklagaren där det stod

"Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen.

23 kapitlet 4 paragrafen andra stycket rättegångsbalken
Det saknas numera anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats"

Betyder detta att jag inte kommer bli åtalad alls, eller endast att det inte kommer att gälla grovt narkotikabrott?

I samband med husrannsakan tog polisen min dator, telefon, skrivare, hårddisk mm. skrivaren fungerar inte sen jag fick tillbaka den men allt annat är ok.

Jag skulle påbörjat ett sommarjobb i Norge tre dagar efter att jag blev häktad men uteblev iom häktningen och gick alltså miste om två månaders lön a 18 000 norska i månaden, förutom övertidersättningen vilken skulle ha utgjort merparten av min förväntade inkomst. Jag har ett anställningsavtal med en norsk kommun för att backa upp detta.

Hur mycket kan jag begära/förvänta mig att få i ersättning då jag uppenbarligen har suttit oskyldigt häktad och berövats min inkomst under sommaren?

Vore det dumt att yrka på ersättning innan eventuell dom för mitt innehav har fällts eller är det två separata fall?

Visst, jag vet att en advokat kan svara på allt detta, men jag vill gärna veta vad som gäller inför valet av advokat, så jag kan avgöra huruvida svaren jag får är korrekta/rimliga.

MVH

M

ps. mitt register är helt tomt (i sverige) ds

Jag tror du kan räkna med att det kommer bli åtal mot dig på de punkter du skrev om, det brukar bara ta ganska lång tid innan det blir rättegång. Har du förresten varit på förhör? (förutom det du kanske hade på häktet).

Jag tror det finns en viss summa (som är lika för alla, om jag inte minns fel) att få om man suttit oskyldigt anhållen/häktad, räknad på hur många dagar man suttit, minns inte vad den låg på men jag tror inte det var så väldans mycket, men ta det med den advokat du senare väljer, de brukar kunna sådant där utantill.

Detta hur och när du skall yrka på ersättning vet jag inte, det finns säkert någon praxis för det med, och det är också något den advokaten du hittar kommer att kunna svara på bättre en mig i alla fall.
Senast redigerad av Oupi 2010-08-16 kl. 17:58.
Citera
2010-08-16, 18:01
Medlem
metros avatar
Citat:
Vad menar du med det? Blev du tagen med droger på dig?

Om förundersökningen läggs ner kommer inte åklagaren väcka åtal i brist på bevis..

Kan PM om en bra advokat, om du bor i Sthlm.. Men det kan vara svårt att veta vilken advokat som passar en.

Ja, när jag blev gripen hade jag droger på mig. 20 lappar lsd, 5 ecstacytabletter med MDMA, några gram tjack och en 5a (6 gram) hasch.

Jag skulle tro att innehavet skulle bli till ett åtal av normalgraden med tanke på lsd'en och e'na och att jag kan vänta mig ett kortare fängelsestraff som kan villkoras eller avtjänas med fotboja. Jag har aldrig deklarerat någon nämnvärd inkomst och jag är ostraffad här.

Men, jag tycker brevet är konstigt formulerat..borde jag inte informeras om att misstanke kvarstår men att det numera gäller brott av normalgraden, istället för att förundersökningen läggs ned?

Eller kan det vara så att de inte var nöjda med vad de fann på min dator, telefon osv och vill invagga mig i falsk säkerhet för att kunna samla ihop bättre information?

De har endast förhört mig en gång, innan häktesförhandlingarna. Å andra sidan så har jag träffat på förundersökningsledaren ett antal gånger av en "slump"..en till två gånger i veckan har han kommit gående på just den tid och plats där jag stämt möte med någon och så har vi bytt några artighetsfraser.

Jag begärde att få ut några filer från min dator på en CD-skiva, vilket gick väldigt snabbt - då ville samme polis komma hem till mig och lämna CD'en..det ville inte jag, så jag stämde möte med honom på en allmän plats med massor av turister. Vi växlade några meningslösa ord om platsens historia och sen gick han därifrån.

Jag må vara onödigt paranoid men är det inte lite märkligt beteende från en polis i hög befattning? Vore det inte normalt att jag fick hämta ut skivan själv?
Senast redigerad av metro 2010-08-16 kl. 18:11.
Citera
2010-08-16, 18:29
Bannlyst
Det bästa du kan göra är att prata med din advokat som har koll på målet och kan juridiken, det är därför man har en advokat.

Din advokat har nog fått samma papper som du har fått.. Så han kommer nog höra av sig i veckan.. Annars hör av dig till han..
Citera
2010-08-16, 19:32
Medlem
metros avatar
Citat:
Det bästa du kan göra är att prata med din advokat som har koll på målet och kan juridiken, det är därför man har en advokat.

Din advokat har nog fått samma papper som du har fått.. Så han kommer nog höra av sig i veckan.. Annars hör av dig till han..

som jag skrev innan har jag för avsikt att byta advokat, i och med att jag inte har förtroende för min nuvarande och inte vill att han ska kosta skattebetalarna mer pengar å mina vägnar. en anledning (inte den främsta) till mitt bristande förtroende är att han inte har kontaktat mig sedan jag blev släppt ur häktet, inte ens när jag sökt honom har han återkommit
Senast redigerad av metro 2010-08-16 kl. 19:55.
Citera
2010-08-16, 19:41
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Uncle-Ben, kan du berätta lite mer utförligt om hur kontakten mellan mig och min advokat ska gå till? ska man prata i luren direkt efter att numret blivit slaget eller ska jag vänta tills han har svarat?
nu vart jag visst lite ironisk, ojdå.

som jag skrev innan har jag för avsikt att byta advokat, i och med att jag inte har förtroende för min nuvarande och inte vill att han ska kosta skattebetalarna mer pengar å mina vägnar. en anledning (inte den främsta) till mitt bristande förtroende är att han inte har kontaktat mig sedan jag blev släppt ur häktet, inte ens när jag sökt honom har han återkommit

Det klär sig knappast med din ironi. Vad är det du vill ha svar på? Vad du skall ställa för frågor till din advokat? Vill du ha ett förslag? Det du vill ha svar på.
Citera
2010-08-16, 20:13
Medlem
metros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Det klär sig knappast med din ironi. Vad är det du vill ha svar på? Vad du skall ställa för frågor till din advokat? Vill du ha ett förslag? Det du vill ha svar på.

Då jag fått ett brev från åklagaren där det står att förundersökningen är nedlagd då det ej längre antas att brott har blivit begånget så verkar det för mig som att jag skulle vara berättigad till ersättning för den tiden jag satt häktad. En konsekvens av att jag blev häktad är att jag förlorade ett jobb som skulle påbörjats några dagar efter det att jag blev häktad. Restriktionerna som jag blev belagd hindrade mig från att informera min arbetsgivare om att jag inte skulle infinna mig, vilket omöjliggjorde framtida anställning hos denne arbetsgivare.

Jag undrar:
1. Ska jag vänta på att bli åtalad och dömd för narkotikabrott av normalgraden innan jag yrkar på att få ersättning? Jag har inte ens blivit informerad om att ett sådant åtal är under utredning. Jag har hört att tiden man suttit i häktet dras av från domen om man blir dömd till fängelse. Skulle det skada mig vid nästa åtal (som mycket riktigt kan dröja flera månader) om jag har varit snabb att kräva ersättning?

2. Hur mycket kan jag kräva (förutom förlorad inkomst) för de två veckorna och det lidande som restriktionerna medförde?
Allt mina gamla föräldrar fick veta var att jag var "sannolikt misstänkt för grovt narkotikabrott". Detta blev de tvungna att förmedla vidare till bland andra min dotters mamma (vi är skilda) då de inte visste hur lång tid jag skulle vara i häktet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in