2010-08-16, 14:59
Medlem
Vilket är Sveriges vanligaste mellannamn för pojkar resp. flickor? Och vilken namn kombination är den vanligaste dvs "förnamn mellannamn efternamn"?

Alternativt vart kan man hitta den informationen? länka gärna.
Citera
2010-08-16, 15:02
Bannlyst
Prova: http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/
Där finns en hel del info.
Citera
2010-08-16, 15:19
Medlem
micaeles avatar
Värdelöst vetande:

http://www.scb.se/Pages/ProductTables____30905.aspx
Citera
2010-08-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremisten
.

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
.

Vanligaste förnamnet resp efternamnet är inte svårt att hitta men vart hittar jag vilket vanligaste mellannamnet och vanligaste kombinationen av namn (tex Erik Mikael Andersson)?
Citera
2010-08-16, 15:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Vanligaste förnamnet resp efternamnet är inte svårt att hitta men vart hittar jag vilket vanligaste mellannamnet och vanligaste kombinationen av namn (tex Erik Mikael Andersson)?

Enligt SCB så publiceras det av sekretesskäl ingen statistik där man kan se både förnamn och efternamn tillsammans.
Citera
2010-08-16, 20:39
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
I svenska finns ju ingen skillnad på tilltalsnamn och andranamn, så det namn som är vanligast över huvud taget är förmodligen också vanligast som andranamn.

Vad gäller kombinationer så kan man väl gissa att om X är vanligaste förnamnet, Y det näst vanligaste förnamnet och Z det vanligaste efternamnet, så har "X Y Z" alternativt "Y X Z" hyfsade chanser att vara den vanligaste kombinationen? Givevis om man inte blandar mellan kön eller om X och Y råkar vara vanliga i helt olika generationer.
Citera
2010-08-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Enligt SCB så publiceras det av sekretesskäl ingen statistik där man kan se både förnamn och efternamn tillsammans.

Larvigt.

Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
.

Jo det låter troligt men det finns säkert en miljon andra kombinationer som också är möjliga tyvärr.
Citera
2010-08-16, 22:30
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Vilket är Sveriges vanligaste mellannamn för pojkar resp. flickor? Och vilken namn kombination är den vanligaste dvs "förnamn mellannamn efternamn"?

Alternativt vart kan man hitta den informationen? länka gärna.
Du tar listan med förnamn som du hittar på SCB-länken du redan fått, sedan subtraherar du listan med tilltalsnamn. Nu har du en lista där du kan se vilka andranamn som är vanligast.

Det du menar med mellannamn är väl antagligen helt enkelt förnamn som inte är tilltalsnamn... Någon som heter Peter Johan Nilsson Eriksson har två förnamn (varav ett tilltalsnamn), ett mellannamn (Nilsson) och ett efternamn (Eriksson). Man kan nämligen bara ha ett efternamn i Sverige.
Citera
2010-08-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Du tar listan med förnamn som du hittar på SCB-länken du redan fått, sedan subtraherar du listan med tilltalsnamn. Nu har du en lista där du kan se vilka andranamn som är vanligast.

Det du menar med mellannamn är väl antagligen helt enkelt förnamn som inte är tilltalsnamn... Någon som heter Peter Johan Nilsson Eriksson har två förnamn (varav ett tilltalsnamn), ett mellannamn (Nilsson) och ett efternamn (Eriksson). Man kan nämligen bara ha ett efternamn i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellannamn
Citera
2010-08-16, 22:58
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellannamn
Hur menar du nu? Det står ju nästan samma sak där som jag skrev.

Är du ute efter vanligaste mellannamn för pojkar resp. flickor? Vad spelar det för roll om det är en pojke eller flicka som heter Andersson i mellannamn? Om det är andranamn du är ute efter så har jag redan berättat hur du ska göra.
Citera
2010-08-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
.

Yes, tack för ditt inlägg. Det är som vanligt jag som blandar ihop saker och får nu skämmas
Citera
2012-07-12, 13:18
Medlem
Kom in på Erik Johansson. Tog bort alla val.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in