2010-08-16, 09:15
Medlem
tjenare,

Det är så att jag brottas med mig själv om huruvida jag ska anmäla en person som jag känner sedan ett par år. Killen är från Pakistan och kom för att plugga och senare gifte han sig med en svensk kvinna för att förlänga sitt visum.Efter en period , när han har levt tillräckligt länge med henne och fått permanent uppehållstillstånd, dumpar han henne.

Nu har jag också fått veta att han har börjat hjälpa han killar från Pakistan , hitta skolan åt killarna och sedan hjälpa ansöka deras visum.Han har alltså börjat jobba som en "agent".Det är inte legalt.

Nu problemet är jag vet inte riktigt hur jag ska handskas med de här moraliska konsekvenserna.Jag är rädd om att anmäla personen och sen hamna i Karma ekvationen:S

Jag hoppas jag har skrivit ner alla detaljer , har bråttom....
Citera
2010-08-16, 09:20
Medlem
Danro80s avatar
.. Felpost
Senast redigerad av Danro80 2010-08-16 kl. 09:44.
Citera
2010-08-16, 09:39
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lafortuna
Nu har jag också fått veta att han har börjat hjälpa han killar från Pakistan , hitta skolan åt killarna och sedan hjälpa ansöka deras visum.Han har alltså börjat jobba som en "agent".Det är inte legalt.
Jag är lite osäker på vad du anser vara ett lagbrott - att hjälpa en bekant finna en skola, eller att hjälpa en bekant med pappersarbete?
Citera
2010-08-16, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Jag är lite osäker på vad du anser vara ett lagbrott - att hjälpa en bekant finna en skola, eller att hjälpa en bekant med pappersarbete?

Att finna hall i systemet och hjalpa de komma hit, for nagra tiotusen lappar.Killarna ska ju inte plugga utan bara jobba.
Citera
2010-08-16, 10:19
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Att finna hall i systemet och hjalpa de komma hit, for nagra tiotusen lappar.Killarna ska ju inte plugga utan bara jobba.
Och detta hål i systemet som du tänkte polisanmäla honom för är att han hjälper bekanta att ansöka till svenska universitet, och hjälper dem med det administrativa arbete som krävs?

När jag studerade i Australien hjälpte jag mina vänner att finna bra universitet. Då jag redan gått igenom pappersprocessen hjälpte jag till med även den. Vad avser du polisanmäla mig för?

Vi tar analogin ett steg längre på en gång. En av mina vänner som pluggade i Australien bestämde sig för att endast plugga ett halvår, det andra halvåret arbetade han i Sydney. Killen pluggade alltså inte, han jobbade. Vilket brott anser du att jag begått?

Jag säger inte att vad han gör är moraliskt försvarbart, men såsom du presenterat informationen än så länge så hör jag bara att en person hjälper vänner att finna universitet, och hjälper vänner med pappersarbete - något som i högsta grad är legalt.
Citera
2010-08-16, 10:29
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Jag förstår inte vad du menar, och då syftar jag inte på din dåliga svenska. Vari ligger brottet menar du?
Citera
2010-08-30, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag förstår inte vad du menar, och då syftar jag inte på din dåliga svenska. Vari ligger brottet menar du?
Vad ar felet med svenskan om man far fraga?
Citera
2010-08-30, 12:20
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Vad ar felet med svenskan om man far fraga?
I all välmening kan jag, eftersom du efterfrågar det, påpeka dem för dig så du får möjlighet att förbättra din skrivna svenska.
  • Du inleder meningar med gemen. Exempelvis "tjenare,".
  • Du skriver ihop vid punkt, men isär vid komma. Exempelvis "...förlänga sitt visum.Efter en period , när...".
  • Du använder bestämd form där det inte skall. Exempelvis "...hitta skolan..." där det skall vara "...hitta skola...".
  • Du böjer verb märkligt. Exempelvis "...och sedan hjälpa ansöka deras visum.".
  • Du kastar om ordföljd. Exempelvis "Nu problemet är jag vet inte...".
  • Du använder fel ord. Exempelvis "...hur jag ska handskas med de här moraliska konsekvenserna." Du avsåg sannolikt "ett moraliskt dilemma" alternativt "de moraliska konsekvenserna av detta agerade".
  • Du särskriver. Exempelvis "...Karma ekvationen".
Sådär. Varsågod, där har du de huvudsakliga misstagen du gör i din skrivna svenska.

Men om vi nu lägger språket åt sidan - det går ju faktiskt att förstå vad du skriver - och istället fokuserar på det juridiska. Vill du inte kommentera analogin jag gjorde tidigare? Jag pluggade ju i Australien och, precis som din pakistanske vän, hjälpte jag vänner från Sverige att finna universitet och underlättade deras pappersarbete då jag redan kände till kraven. Vad avser du åtala mig för?
Senast redigerad av goE- 2010-08-30 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in