2010-08-16, 00:43
Medlem
Min balkong är jättesmutsig och måste rengöras, men den är rätt stor så det är inget jag vill ta mig an att göra med en hink vatten och en disksvamp och all smuts verkar sitta löst och rinner bort om man häller lite vatten på den. Efter att ha funderat lite har jag kommit fram till att man borde ha någon trädgårdsslang eller dylikt som man helt enkelt kan spänna fast på kranen i köket och sen plocka bort när man är klar, men finns det något sånt?

Har kollat på clas ohlson, biltema och jula men inget hittat. Vill minnas att jag sett det jag är ute efter, men jag vet inte var (Eller om jag bara fantiserat ihop något)
Vet någon vart man kan hitta något sånt?
Citera
2010-08-16, 00:49
Medlem
Danro80s avatar
Kolla på ett byggvaruhus där dom säljer Gardenas produkter.
Senast redigerad av Danro80 2010-08-16 kl. 00:52.
Citera
2010-08-16, 02:12
Medlem
Är inte gardenas saker sånna man skruvar på plats? Jag är inte så jättesugen på att ha en snabbkoppling istället för en snygg kromgrej för att kunna spola av balkongen någon gång i månaden.
Citera
2010-08-16, 02:13
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokkocze
Är inte gardenas saker sånna man skruvar på plats? Jag är inte så jättesugen på att ha en snabbkoppling istället för en snygg kromgrej för att kunna spola av balkongen någon gång i månaden.

Nej men du skruvar ju tillbaks den när du är klar.
Citera
2010-08-16, 02:48
Medlem
Det jag vill undvika.

Det är nämligen så att blandaren har invändig gänga och man måste ha ett specialverktyg för att kunna lossa silen osv utan att det tar en halvtimme. Något sånt verktyg har jag inte och jag har inte hittat något heller. Borde kanske nämnt det från början.
Citera
2010-08-16, 03:40
Medlem
Asgarvads avatar
En sån här http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=145959381 kan du ha monterad på kranen för jämnan och har då en duschslang tillgänglig för disk, avspolning etc. När du ska spola på balkongen skarvar du enkelt slangen med någon annan lämplig koppling.
Har du någon granne med balkong under din? Har du koll på var vattnet tar vägen om du går lös med vattenslang? Risken är uppenbar att allt ditt skitvatten hamnar på grannens balkong under.
Senast redigerad av Asgarvad 2010-08-16 kl. 03:43.
Citera
2010-08-16, 04:56
Medlem
Megaforces avatar
I bruksanvisningen till den högtryckstvätt jag köpte för ett tag sen så illustreras det med en klämkoppling av gardenatyp som just kläms mot kökskranen istället för att skruvas fast. Har dock inte sett någon sådan koppling i butik, men annars verkar den praktisk för just dessa ändamål.
Citera
2010-08-16, 09:33
Medlem
Snurrens avatar
Jag har en sån "klämma" och den funkar (för det mesta) bra - ibland läcker det lite, men det kan jag leva med. Jag fick fråga flera personer på Plantagen innan jag hittade rätt. Den funkar även på duschslangen och handfatskranen. Jag tror det var en Gardena.

Hozelock har även ett antal olika för detta ändamål, se sid 13 http://www.hozelock.se/uploads/pdf/Sweden_pdf/SWEDISH%20WAT%20CAT2010.pdf
Citera
2010-08-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
En sån här http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=145959381 kan du ha monterad på kranen för jämnan och har då en duschslang tillgänglig för disk, avspolning etc. När du ska spola på balkongen skarvar du enkelt slangen med någon annan lämplig koppling.
Har du någon granne med balkong under din? Har du koll på var vattnet tar vägen om du går lös med vattenslang? Risken är uppenbar att allt ditt skitvatten hamnar på grannens balkong under.
Har redan en liten sån dusch monterad i bänken, så att ha en till känns onödigt.
Skitigt vatten som rinner ner till våningen under är inget problem, då "våningen" under är asfalten på parkeringen. (Bor på första våningen, så inga problem.)

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I bruksanvisningen till den högtryckstvätt jag köpte för ett tag sen så illustreras det med en klämkoppling av gardenatyp som just kläms mot kökskranen istället för att skruvas fast. Har dock inte sett någon sådan koppling i butik, men annars verkar den praktisk för just dessa ändamål.
Jasså? Får kika lite närmre på deras sida eller kanske gå till byggvaruhuset och kolla där, tackar.

Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag har en sån "klämma" och den funkar (för det mesta) bra - ibland läcker det lite, men det kan jag leva med. Jag fick fråga flera personer på Plantagen innan jag hittade rätt. Den funkar även på duschslangen och handfatskranen. Jag tror det var en Gardena.

Hozelock har även ett antal olika för detta ändamål, se sid 13 http://www.hozelock.se/uploads/pdf/Sweden_pdf/SWEDISH%20WAT%20CAT2010.pdf
Lite läckage kan jag leva med, köket ska ju trots allt klara av det.
Classe verkar sälja hozelock, så jag får väl ta ytterligare en koll där, har dock inget minne av att jag sett någon.
Citera
2010-08-16, 15:46
Bannlyst
Ta en dag då det regnar och släng ut en hink med vatten och rengöring och köp en borsta med ett längthandtag så du kan stå och skrubba och ta sen och skölj med ett par hinkar. Ingen som märkeer det om det regnar som fan. Gör det inte svarar än det är.

Själv så är min balkong på 10kvadrat och jag hällde ut lite lagom med vetten och rengöring och skrubbade med en stor börste och sen moppde jag med en gammal mopp som jag ändå skulle slänga så det är inte svärare än så!
Citera
2010-08-16, 23:00
Medlem
grovsmides avatar
Hur funkar Classes? http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=145959381

Blandaren är ju ventilen, öppnar man blandaren går det ut i kranen plus ur duschmunstycket?? så kan det inte fungera tycker jag.
Citera
2010-08-18, 14:48
Medlem
Tog och kollade gardenas sortiment och de hade faktiskt en grej man helt enkelt spänner dit, fungerar jättebra!

Citat:
Ursprungligen postat av grovsmide
Hur funkar Classes? http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=145959381

Blandaren är ju ventilen, öppnar man blandaren går det ut i kranen plus ur duschmunstycket?? så kan det inte fungera tycker jag.
Ser ut som att man måste klämma på handtaget för att där ska komma ut vatten, men ja, det verkar även som att det kommer vatten ur både duschen och kranen, vilket verkar konstigt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in