• 1
  • 2
2010-08-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkris
Varför kan inte tjuvarna handla för 20 tusen och sedan får jag den saftiga räkningen? Eller har jag missat något?
Det stämmer, men du behöver aldrig ligga ute med pengarna. Du gör bara en reklamation hos kortutgivaren som ändrar beloppet du ska betala. Med ett bank/debetkort kan det ta lång tid innan du får tillbaka pengarna in på kontot och under tiden kanske autogireringar och uttag inte kan göras från kontot. Värsta scenriot är att man får sitt konto tömt efter lönen men strax innan alla räkningar ska betalas. Kortbedragarna känner ju till när de flesta får sin lön. Jag använder mitt bankkort ganska sällan och uteslutande i bankomater. Jag brukar även "tömma" mitt lönekonto på de flesta pengar varje månad så det bara räcker till de kontanter jag behöver fram till nästa lön. Betalar i butiker och på nätet gör jag med mina betal/kreditkort, aldrig med bankkortet.
Senast redigerad av hakanh 2010-08-16 kl. 12:06.
Citera
2010-09-21, 18:08
Medlem
robomans avatar
Använder tråden för fråga inom ämnet:

Jag och min flickvän vill skaffa ett konto för gemensamma inköp, mestadels mat. Tanken är att båda ska sätta in en viss summa varje månad, och på så vis slipper vi allt tjafs om vem som ska betala och vem som inte har pengar.

Frågan är då vilken bank vi rekommenderas starta upp vårt konto i? Var är det billigt att ha ett konto med två stycken kort kopplade till sig? I nuläget har hon alla sina pengar i Swedbank och jag har mina i Länsförsäkringar, men det är ju inget som hindrar oss från att gå till en tredje bank.
Citera
2010-09-21, 19:48
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Använder tråden för fråga inom ämnet:

Jag och min flickvän vill skaffa ett konto för gemensamma inköp, mestadels mat. Tanken är att båda ska sätta in en viss summa varje månad, och på så vis slipper vi allt tjafs om vem som ska betala och vem som inte har pengar.

Frågan är då vilken bank vi rekommenderas starta upp vårt konto i? Var är det billigt att ha ett konto med två stycken kort kopplade till sig? I nuläget har hon alla sina pengar i Swedbank och jag har mina i Länsförsäkringar, men det är ju inget som hindrar oss från att gå till en tredje bank.

Smart, gjorde likadant jag.. väldigt skönt
Jag o tjejen började på Swedbank men insåg senare att Swedbank inte var något vidare, sög helt enkelt.
Fixade sedan på SEB som fungerar perfekt och aldrig varit några krångel som det var med Swedbank, betalar runt 35kr per månad för detta, sen var det en engångssumma på 100kr för ett extra kort.
Citera
2010-09-22, 18:38
Medlem
Använd betal/kreditkort. Du bör inte stirra dig blind på kostnader för kortet osv, är ju en lite summa ifråga om det skulle hända något, så kolla ist på villkoren, kolla tex på mer konceptet som Swedbank har. Konstigt att det inte är vanligare, där ingår Visa, mastercard betal/kreditkort, american express, olika extra reseförsäkringar, Conciergeservice, nyckel och bagage service och mm. Så skulle du bli av med en väska där du har biljetterna och kontanter i så ringer du dem så fixar dem nödbiljetter och nöd kontanter. Större chans att få din väska tillbaka med brickan på också. Du betalar 95kr för i princip alla tjänster du har.
Tror SEB har något liknande fast med ett kort och inte lika "mycket"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in