2010-08-15, 21:35
Medlem
Eftersom min tråd blev papperskorgad direkt pga sitt icke-brottsrelaterade innehåll så försöker jag här istället.

Citat:
Ursprungligen postat av rockhard
Var ute och gick nyss, såg en grön fläck framför mig och sen kanske 2 sekunder senare lyste det till i ena ögat. Skärmade av ögonen och vände ner huvudet så jag vet inte var det kom från. Var lite suddigt typ som om man råkat kolla in i solen. Men det var så i en dryg timme. Nu är det bättre . Strålen kom ju inte rakt framifrån, måste kommit från huset jag gick förbi.

Verkar ju inte direkt någon idé att anmäla men vore ju trist om någon annan som gick förbi där skulle drabbas värre...

Inte så kul om varenda snorunge skaffar en sån och om några år när lasrarna är 100 ggr starkare kanske en sån här grej skulle sabba synen permanent.

Så var försiktiga om ni ser gröna prickar

Vad tror ni? Det lär väl inte dröja länge förrän lasrar som gör verklig skada blir lättillgängliga?
Citera
2010-08-15, 21:37
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockhard
Vad tror ni? Det lär väl inte dröja länge förrän lasrar som gör verklig skada blir lättillgängliga?
Är den ens så svårt att få tag på idag? Eller?
Citera
2010-08-15, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N

Nope. Finns bl.a på DealExtreme. Det som är svårt är att få in dem i Sverige, och det är inte ens särskilt svårt.
Citera
2010-08-15, 21:39
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Nix, kan köpas på internet hur som helst (utomlands ifrån, såklart). Kostar två skjortor och en halv byxa, dock.
Får man den igenom tullen är det bara att lysa på.
Citera
2010-08-15, 21:41
Medlem
De flesta verkar ju inte så starka just nu dock. Såg att många tex poliser blivit träffade av såna men ingen har fått bestående skador.
Citera
2010-08-15, 21:47
Medlem
appe-s avatar
med rådande "maxeffekter" på tillgängliga lasrar krävs det mer än ett "lys" för att permanent förstöra dina ögon. det är min erfarenhet iaf, men jag har (eller är) ingen säker källa.

dock, om du har bestående ljus mot ögat i mer än ett par sekunder ligger du nog illa till, och det märker du nog rätt fort.
Citera
2010-08-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
med rådande "maxeffekter" på tillgängliga lasrar krävs det mer än ett "lys" för att permanent förstöra dina ögon. det är min erfarenhet iaf, men jag har (eller är) ingen säker källa.
Var inte så säker på det:
http://www.youtube.com/watch?v=-wqR7-tDRbk
Senast redigerad av leect2 2010-08-15 kl. 22:11.
Citera
2010-08-16, 09:57
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-

dock, om du har bestående ljus mot ögat i mer än ett par sekunder ligger du nog illa till, och det märker du nog rätt fort.
Det beror på hur du definierar "förstöra dina ögon". Blinda fläckar (permanenta) kan du lätt få på bråkdelen av en sekund med vissa av dagens handhållna lasrar. Idiotiska leksaker med ett användningsområde enbart: amatörastronomi. Om man då betänker att 99.999999512% av ägarna INTE är amatörastronomer...

Till TS: Jodå, det går utmärkt att förstöra delar av någons syn permantent med dagens tillgängliga lasrar. Det som hinner hända före blinkreflexen är att näthinnan skadas lokalt, där lasern träffar. Du får en "blind fläck" (precis som den vi redan har, där synnerven lämnar ögat). Ett problem med den sortens skada är att vi inte nödvändigtvis märker den enkelt. Det blir ingen "svart fläck" liksom. Hjärnan fyller istället i tomrummet. Skadan yttrar sig då som att man - t ex - börjar sakna någon bokstav i ett ord/en mening, men inte nödvändigtvis just den bokstav man "fokuserar på".

Små bajsungar som vill spränga ballonger och tända tändstickor står för marknaden.
Citera
2010-08-16, 14:37
Medlem
Uhlvars avatar
Jag köpte min laser för lite drygt 200 kr från kina och det tog väl kanske 3 veckor för den att bli levererad. Den lasern skulle man lätt kunna skada synen med om man använder den på fel sätt.
Citera
2010-08-16, 16:00
Medlem
compactlivings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Jag köpte min laser för lite drygt 200 kr från kina och det tog väl kanske 3 veckor för den att bli levererad. Den lasern skulle man lätt kunna skada synen med om man använder den på fel sätt.

Men vad ska man med en sån till?
Citera
2010-08-16, 16:04
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av compactliving

Vissa störda individer använder ju dem för att just skada andra människors ögon.
Citera
2010-08-16, 16:16
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av compactliving
Det är kul att ha. Bara det faktum att man kan lysa på objekt många kilometer bort tänder alla tekniknördars cylindrar.
Mången onödig pryl finns det i denna värld, laserpekare för privat bruk tillhör definitivt denna kategori.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in