2010-08-15, 18:46
Avslutad
http://www.newsmill.se/artikel/2010/08/15/per-brinkemo-i-somaliland-f-reningen-kunskapen-om-sverige-ytterst-d-lig-bland-all

Vad tror ni? Låter reaktionerna vänta på sig? Annars är det väl inget nytt under solen, misstänker jag.
Citera
2010-08-15, 18:51
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Courtaud
http://www.newsmill.se/artikel/2010/08/15/per-brinkemo-i-somaliland-f-reningen-kunskapen-om-sverige-ytterst-d-lig-bland-all

Vad tror ni? Låter reaktionerna vänta på sig? Annars är det väl inget nytt under solen, misstänker jag.

Väldigt sund artikel, jag har inget att invända mot.
Självklart måste man ju eliminera invandringen från Somalia eftersom de slukar resurser och aldrig i någon behjälplig mån kan bidra på ett positivt sätt till välfärdssamhället.
Men att man måste hjälpa de som är här in i samhället är alldeles självklart, här har ju Sverige misslyckats kapitalt.
Citera
2010-08-15, 19:07
Medlem
Keruacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Courtaud

Reaktionerna i svensk (!) media kommer givetvis att bli en total tystnad.
Reaktionerna bland våra s.k politiker kommer givetvis att bli en total tystnad.
Obekväma fakta om den heliga "mångkulturen" ska bara förtigas.

Den stackars naiva saten som skrev om detta på Newsmill kommer inom en snar framtid att bli upplyst om detta.
Stackars naiva sate - Han kommer att få lära sig den hårda vägen vad det kostar om man har mage att ifrågasätta detta med "berikande" mångkultur och om att Sverige har yttrandefrihet.
Citera
2010-08-15, 19:35
Avslutad
Precis! Artikeln lever väl inte upp till Newsmills höga standard, som hon som skrev kritiskt sist fick erfara
Citera
2010-08-15, 19:42
Medlem
Artikelförfattarens karriärmöjligheter är nu bortblåsta för alltid. Den saken är klar. Men kul att han vågade. Heder åt honom.
Citera
2010-08-15, 19:55
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Jag föreslår att du läser Merit Wagers blogg. Där skriver miggorna anonymt " tyvärr är människor i vårt land som påstår sig stå för yttrandefrihet och demokrati rädda för att berätta hur deras vardag ser ut".

http://meritwager.wordpress.com

Om du läser hennes blogg kommer du att bli förvånad över hur väl insatta i Sveriges lagar och paragrafer många av de asylsökande är.

Kul kommentar av Anna Hellsén. Den sista meningen kan man tolka på lite olika vis...
Citera
2010-08-15, 20:10
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosken-Pekka
Artikelförfattarens karriärmöjligheter är nu bortblåsta för alltid. Den saken är klar. Men kul att han vågade. Heder åt honom.

Nej, de är inte alls bortblåsta. Går inte att jämföra med personer utanför systemet som kritiserar mångkulturen med målande penseldrag. Det är uppenbart att han tillhör den goda sidan, och därför bara pekar på problem som samhället bör åtgärda. Det är inte tal om att minska tillströmningen utan om att underlätta integrationen.

Citat:
Vi är själva i begynnelsen av detta samhällsinformationsprojekt. Vi ser tydligt behovet, inte minst av den tillströmning av människor som söker sig till oss. Om behovet finns bland somalier i Malmö borde det rimligtvis finnas hos alla tänkbara grupper - i hela landet.

Han befinner sig innanför systemet, jobbar i specialprojekt med somalier och inte en stavelse i hans artikel hotar några materiella intressen knutna till flyktingbranschen. Här har vi en ny delbransch som kan ge inte bara äldre flyktingar utan även många svenskar ur medelklassen jobb. I ett postindustriellt samhälle löser massinvandring sysselsättningsproblem och ger politiker, byråkrater, media och organisationsfolk möjlighet att uppfostra både svenskar och nykomna till goda och toleranta medborgare i den stat som legitimerar dessa yrkesgruppers grepp om makten.
Citera
2010-08-15, 20:34
Medlem
Keruacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Nej, de är inte alls bortblåsta. Går inte att jämföra med personer utanför systemet som kritiserar mångkulturen med målande penseldrag. Det är uppenbart att han tillhör den goda sidan, och därför bara pekar på problem som samhället bör åtgärda. Det är inte tal om att minska tillströmningen utan om att underlätta integrationen.

Han befinner sig innanför systemet, jobbar i specialprojekt med somalier och inte en stavelse i hans artikel hotar några materiella intressen knutna till flyktingbranschen. Här har vi en ny delbransch som kan ge inte bara äldre flyktingar utan även många svenskar ur medelklassen jobb. I ett postindustriellt samhälle löser massinvandring sysselsättningsproblem och ger politiker, byråkrater, media och organisationsfolk möjlighet att uppfostra både svenskar och nykomna till goda och toleranta medborgare i den stat som legitimerar dessa yrkesgruppers grepp om makten.

Du har tyvärr helt rätt - Inom en snar framtid så skriver Per Brinkemo ledare o.s.v i svensk (!) media.

Så jävla sjukt är det idag i Sverige.
Citera
2010-08-15, 21:28
Medlem
Det här funderade jag lite på:

Citat:
Man kan hävda att man inte måste förstå samhället för att kunna leva i det. Men jag menar att det får förödande konsekvenser när man varken träffar människor ur majoritetsbefolkningen, mer än på sin höjd kommunalt anställda tjänstemän, eller får relevant vägledning när man fått permanent uppehållstillstånd i Sverige. Det skapar osäkra och själsligt stympade människor.

Jag förstår att det måste vara svårt men liksom... Hur löser man det? Man kan ju inte tvinga folk att börja umgås med somalier liksom? Själv har jag varken tid eller lust att prata med somalier även om det faktiskt har hänt några ggr, men bara lite ytligt snicksnack. Man har ju så otroligt lite gemensamt plus att det känns lite falskt att försöka vara trevlig när man egentligen inte tycker att de borde vara här över huvudtaget.
Citera
2010-08-15, 21:36
Bannlyst
Frågan jag ställer mig dock är: är somalier kunniga inom något över huvud taget?
Citera
2010-08-15, 21:38
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVanCleef
Frågan jag ställer mig dock är: är somalier kunniga inom något över huvud taget?
Ja, de är kunniga på att överleva utan att anstränga sig. Det kan man inte ta ifrån dem.
Citera
2010-08-15, 21:58
Medlem
KalGustfXVIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVanCleef

Knulla getter, stjäla och våldta.

F.ö. har ju våra politiker sagt att alla kulturer är likadana och lika mycket värda samt att alla människor är likadana och kan lika mycket så det här är väl ren rasism? Skulle inte outbildade getherdar veta lika mycket som svennebanan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in