Citat:
Ursprungligen postat av brufest
Frågade lite vad som fanns där. De under mig har trådlöst 0.25mb/sec.... Verkar vara de enda som har internet i hela huset. Hyresvärden verkade knappt veta vad internet är heller. Vad kan jag få tänkas betala för att dra in adsl eller fiber?
Kollade förresten på tre.se och bor i alla fall i ett blåmarkerat område på deras karta (turbo 3g) om det kanske blir bra uppkoppling då?
Tack för svaren!

Ring till telia och hör vad de kan ta för att installera ett telejack med bredband kan kosta. Men antar de tar ett viss pris/timme. Så de kan nog kosta en del. Samma gäller fiber fast känns som att de kan bli dyrare.
Om vi säger såhär. Har en bekant som bor i ett samhälle. Där installerade de stadsnät. Men de får betala grävkostaden själv ifrån fiberkablen till huset. Som skulle vara 28000 kr.
Ett alternativ är kanske att be en granne att köpa adsl åt dig. Och så betalar du grannen månadskostnaden. Låter som lite surt att hyresvärden ger dig 0.25 mbit genom trådlöst. Vet du ifall det är just till dig eller ifall ni delar på det alla i huset?
Mobilt bredband kan ju fungera bra. Men även värdelöst. Om du känner någon som har mobilt bredband. Be om att få låna det och testa. De brukar vara det bästa alternativet.
Och glömde bort i mitt förra inlägg att du inte behöver koppla xbox -> dator -> mobilt bredband.
Utan det finns trådlösa routrar som har stöd för mobilt bredband. Vet att ex. tre säljer såna.
En till negativ sak med mobilt bredband att du oftast har ett maxtak. Telia, Tele2 och tre har en sådan begränsning.
Telia har mellan 2-30 GB trafik/mån.
Tele2 har mellan 1-5 GB trafik/mån förutom Tele2 Large som har obegränsat .
Tre är jag lite osäker vad de har för maxtak. Men har för mig att det är 20 GB trafik/mån.
Telenor har obegränsad trafik.
En router som stödjer mobilt bredband kostar mellan 1000 kr uppåt. Som sagt tre säljer sånna men även säljer hemelektronikaffärer sånna med.
edit: ex på en router som kan fungera som router på mobilt bredband. För både tråd och trådlös
http://www.webhallen.com/hardvara/107813-dovado_3gn_router_.n_150mbps eller en likande
http://www.webhallen.com/hardvara/111820-dovado_4gr_router_.n_300mbps som kostar lika mycket. Har inte kollad vad som är skillnaden.