2005-02-24, 07:11
Medlem
CrapOramas avatar
EDIT- Pyton om det gäller tidningar och Simpsons om det är tv-serie.
Citera
2005-02-26, 11:02
Medlem
Bedlams avatar
Larson, Hälge, Herman, Nemi...listan kan blí lång, men dom bästa e ju trots allt spiderman och x-man!
Citera
2005-02-27, 02:19
Medlem
apskeletts avatar
Knoll & Tott, Tom Puss
Citera
2005-02-27, 13:52
Medlem
Bruce Waynes avatar
Mina favoriter:

1. Batman (mitt alter ego..)
2. Kalle Anka, i Carl Barks version helst..
3. Tintin
4. Adelés extraordinära äventyr av Jaques Tardi
5. Spirou
6. Modesty Blaise
7. Spirit
8. Corto Maltese
9. The Far side
10. Rocky

Värda att nämna också: V for Vendetta, Tom Puss, Watchmen, Socker-Conny, Dilbert, The Shadow, Judge Dredd
Citera
2005-02-28, 17:48
Medlem
Bobfishs avatar
"Adelés extraordinära äventyr av Jaques Tardi"

Du anar inte hur högt du just har stigit i min aktning

Jag ska nog ta och göra en ny, förbättrad lista när jag får tid.
Citera
2005-02-28, 19:14
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ingen mer än jag verkar ha nämnt Gérard Lauzier, så jag kan väl puffa för honom igen - en fransk 70-talssatiriker vars humor borde tilltala många på Flashback. Lauzier simmar mot strömmen med en sådan styrka att en lax skulle rodna av avund. Till skillnad från alla som tänker "rätt" tänker han "fel" /.../ han är en sann humorist och jag ryser när jag tänker på hur många som skulle hata mej om de visste hur mycket jag beundrar honom, skrev Asterix' skapare René Goscinny.

Lauzier sluggade tämligen urskillningslöst mot såväl vänster som höger, mot akademiker, arbetare och företagsledare, men eftersom vänstern blomstrade vid den tid då han var i bäst form är det inte sällan den som åker på de värsta smällarna. Bakom det hela ligger väl dock närmast ett slags swiftskt människoförakt, en förtvivlans insikt om att människan oftast är en hycklande, egenkär narr och inte minst när hon försöker vara "god". En del av serierna blir kanske övermåttan bittra och pessimistiska och andra har väl ämnesmässigt åldrats lite, men det mesta som utgivits på svenska tycker jag är mycket läsvärt; främst de fyra Sånt är livet-albumen med novellserier och albumet Råttans flykt som också filmatiserats. Missa t.ex. inte berättelsen Tifflan i Sånt är livet 4; en hysteriskt rolig drift med reklamen och reklambranschen, som utmynnar i det häpna konstaterandet: Och ändå säljer den!.

Även Sexrevolutionärerna är rätt kul, en satir över såväl 70-talets vänstersekterism som dess "sexuella revolution" - betydligt strängare straff för masochism, kräver Kristna Masochisters Folkfront under den sexologiska rikskongressen - liksom En ynglings memoarer, en skildring av ett ungdomsuppror där den svårmodige-och-missförstådde ynglingen för en gångs skull inte är hjälten i historien.

Ingen annan som läst Lauzier, eller har ni läst men inte uppskattat?
Citera
2005-02-28, 22:55
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobfish
"Adelés extraordinära äventyr av Jaques Tardi"

Du anar inte hur högt du just har stigit i min aktning

Jag ska nog ta och göra en ny, förbättrad lista när jag får tid.
Man tackar. En lite sorgligt bortglömd serie som filmskapare som jean-pierre jeunet (Amelié mfl) antagligen inspirerats en del av.

Jag skulle haft med "Blake & Mortimer" av Edgar P. Jacobs på listan också! Glömde!
Citera
2005-03-01, 02:18
Medlem
Znixos avatar
1. kalle anka
2. helge
3. knasen
4. Hagbard
5. kalle och hobbe förvånad att bara jag har den fast smaken är som baken antar jag och er verkar smaka skit
Citera
2005-03-01, 05:42
Medlem
Mamonakus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Har läst ett par av "Sånt är livet"-böckerna, men uppskattade dem inte så mycket om jag ska vara ärlig.
Citera
2005-03-01, 13:07
Medlem
Bobfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Man tackar. En lite sorgligt bortglömd serie som filmskapare som jean-pierre jeunet (Amelié mfl) antagligen inspirerats en del av.

Jag skulle haft med "Blake & Mortimer" av Edgar P. Jacobs på listan också! Glömde!

Äntligen någon mer än jag som gillar "Blake & Mortimer". Den serien slår ju "Tintin" alla gånger.
Citera
2005-03-01, 13:10
Medlem
Bobfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ingen mer än jag verkar ha nämnt Gérard Lauzier, så jag kan väl puffa för honom igen - en fransk 70-talssatiriker vars humor borde tilltala många på Flashback. Lauzier simmar mot strömmen med en sådan styrka att en lax skulle rodna av avund. Till skillnad från alla som tänker "rätt" tänker han "fel" /.../ han är en sann humorist och jag ryser när jag tänker på hur många som skulle hata mej om de visste hur mycket jag beundrar honom, skrev Asterix' skapare René Goscinny.

Lauzier sluggade tämligen urskillningslöst mot såväl vänster som höger, mot akademiker, arbetare och företagsledare, men eftersom vänstern blomstrade vid den tid då han var i bäst form är det inte sällan den som åker på de värsta smällarna. Bakom det hela ligger väl dock närmast ett slags swiftskt människoförakt, en förtvivlans insikt om att människan oftast är en hycklande, egenkär narr och inte minst när hon försöker vara "god". En del av serierna blir kanske övermåttan bittra och pessimistiska och andra har väl ämnesmässigt åldrats lite, men det mesta som utgivits på svenska tycker jag är mycket läsvärt; främst de fyra Sånt är livet-albumen med novellserier och albumet Råttans flykt som också filmatiserats. Missa t.ex. inte berättelsen Tifflan i Sånt är livet 4; en hysteriskt rolig drift med reklamen och reklambranschen, som utmynnar i det häpna konstaterandet: Och ändå säljer den!.

Även Sexrevolutionärerna är rätt kul, en satir över såväl 70-talets vänstersekterism som dess "sexuella revolution" - betydligt strängare straff för masochism, kräver Kristna Masochisters Folkfront under den sexologiska rikskongressen - liksom En ynglings memoarer, en skildring av ett ungdomsuppror där den svårmodige-och-missförstådde ynglingen för en gångs skull inte är hjälten i historien.

Jag har läst både "Sånt är Livet" (det album med Tifflan i) och "Sexrevoloutionärerna" (stavning?) förbaskat bra serier båda två även om de inte direkt hamnar på min topp 10.
Citera
2005-03-01, 18:08
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobfish
Äntligen någon mer än jag som gillar "Blake & Mortimer". Den serien slår ju "Tintin" alla gånger.

Du verkar också ha bra smak vad det gäller serier hehe

Jo... den är egentligen bättre än Tintin, dom var ju polare Hergé och Jacobs och Blake & Mortimer har mer djup och snäppet bättre historier än Tintin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in