Finns många bra serier...
Från USA:
Spider-Man - kommer väl alltid vara en favorit, men finns olika perioder som jag gillar bäst (Nummer 1 - 200+ typ).
Iron Man.
Daredevil - Speciellt Frank Miller.
Batman - Har publicerats sedan 40-talet så finns alldeles för mycket egentligen, men det bästa med Batman är verkligen bra (Se Frank Miller, Tales of The Batman-böckerna, Neal Adams, graphic novels som Killing Joke, Arkham Asylum etc etc. Ju äldre jag blivit desto mer har jag konstigt nog funnit äldre serier, som t.ex. Carmine Infantino gjorde på 60-talet, allt mer charmiga.
Spawn - Var en för sin tid unik serie och väldigt bra.
Från UK:
Judge Dredd - Troligtvis en av mina favoritserier och bästa serien från serieförlaget 2000 AD. Judge Dredd handlar om en framtida polis som har befogenheter att döma folk på plats (även till döden) i den futuristiska superstaden Mega City-1 i USA. De tidiga serierna har satir och mörk humor i överflöd, läste den först i Magnum - Ett svenskt seriemagasin som hade mer "vuxna" serier (med flera andra bra serier, t.ex. The Trouble with Girls). 2000 AD är ett brittiskt förlag. Här måste man även nämna Judge Anderson - Har alla fem album som getts ut med henne.
ABC Warriors också från 2000 AD är helt underbar, handlar om robotar som utför "jobb" som är för farliga för människor.
Nemesis The Warlock också från 2000 AD är en helt skruvad serie om teknologi och magi. Nemesis är en varelse från en planet i vår galax, människor har fått för sig att de måste utrota allt utomjordiskt liv och Nemesis är den enda som kan stoppa dem, typ. De första böckerna är riktigt bra, men sedan blev serien lite väl skum, men fortfarande helt ok.
Lite serier att läsa vid höst: Vampirella (även Master Series i guess), Tales from the Crypt mm.
Från Europa: Asterix, Gaston, Lucky Luke, Spirou, Tintin, Valhall.
S.k. stripserier: Uti vår Hage, Monty, Gustaf (tidiga), Kalle & Hobbes etc.
Älskar förstås Kalle Anka av Carl Barks och Don Rosa, men även Mickey Mouse när spökplumpen är med - t.ex. av Floyd Gottfredson, finns andra också - ta t.ex. när spökplumpen får en ordentlig återkomst av Romano Scarpa. Gillar även Kalle Anka av William van Horn eftersom han verkligen kan efterlikna Barks stil (men ändå göra det på sitt sätt).
Orkar inte nämna manga här (har läst en hel del)...
Senast redigerad av hugTracersbutt 2017-06-10 kl. 02:29.