2017-05-31, 06:34
Medlem
Modesty Blaise och Kronblom.
Citera
2017-05-31, 09:09
Moderator
Popesizes avatar
Old man Logan - Mark Millars dystopiska Marvelberättelse där skurkarna har tagit över amerikanska kontinenten och Wolverine har dragit sig tillbaka och har svurit att aldrig mer fälla ut klorna.
Den här serieberättelsen är bra på alla sätt. Har svårt att sätta fingret på just vad som tilltalar mig. Men helheten gör den till en bra standard på hur en grafisk roman skall vara.

Den andra staden - En svensk grafisk roman som utspelar sig Norrmalmsregleringen i mitten av 50-talet. Folk som är engagerade i rivningarna blir överfallna och dödade. Och gärningsmannen verkar inte vara mänsklig
Den här berättelsen hittade jag i DN för cirka 15 år sen. Trodde först att det var en skämtserie om ett gäng wannabe-Klarabohemer. Men den utvecklade sig snabbt åt ett annat håll. En småmysig serie i ett Stockholm som inte längre finns. Har staden en själ?

Fantomen Den gyllene runans gåta - Fantomen var bäst i slutet av 80-talet.

Sen så måste jag även nämna IDW's utgivning av Ghostbusters, som tagit upp berättelserna efter de två första filmerna och låter dessa karaktärer fortsätta sina äventyr. Det blir dessutom crossovers med Teenage Mutant Ninja Turtles och The Real Ghostbusters (De animerade från slutet av 80-talet). Dan Schoenings spökhistorier är väl värd att ta sig en närmare titt på.
Citera
2017-05-31, 09:23
Bannlyst
Jägaren, som den hette när den gick i Gigant på 70-talet.
Tecknad av Walter Simonson och skriven av Archie Goodwin och bara 7 episoder lång har jag för mig.
Den pånyttfödde Paul Kirk är den hårdaste "hjälte" som någonsin förekommit i en serie, och det sista avsnittet i serien, Ragnarök, är det bästa som gjorts i serieväg enligt mig.
Citera
2017-05-31, 23:03
Medlem
Räknas manga? Då är Berserk bäst.

Råkar även vara bästa fantasysagan, bästa fiktiva verket och bästa litterära verket. Bäst alla kategorier helt enkelt.

https://www.youtube.com/watch?v=_y7vrUJMfLg
Citera
2017-06-10, 02:08
Medlem
hugTracersbutts avatar
Finns många bra serier...

Från USA:

Spider-Man - kommer väl alltid vara en favorit, men finns olika perioder som jag gillar bäst (Nummer 1 - 200+ typ).

Iron Man.

Daredevil - Speciellt Frank Miller.

Batman - Har publicerats sedan 40-talet så finns alldeles för mycket egentligen, men det bästa med Batman är verkligen bra (Se Frank Miller, Tales of The Batman-böckerna, Neal Adams, graphic novels som Killing Joke, Arkham Asylum etc etc. Ju äldre jag blivit desto mer har jag konstigt nog funnit äldre serier, som t.ex. Carmine Infantino gjorde på 60-talet, allt mer charmiga.

Spawn - Var en för sin tid unik serie och väldigt bra.

Från UK:

Judge Dredd - Troligtvis en av mina favoritserier och bästa serien från serieförlaget 2000 AD. Judge Dredd handlar om en framtida polis som har befogenheter att döma folk på plats (även till döden) i den futuristiska superstaden Mega City-1 i USA. De tidiga serierna har satir och mörk humor i överflöd, läste den först i Magnum - Ett svenskt seriemagasin som hade mer "vuxna" serier (med flera andra bra serier, t.ex. The Trouble with Girls). 2000 AD är ett brittiskt förlag. Här måste man även nämna Judge Anderson - Har alla fem album som getts ut med henne.

ABC Warriors också från 2000 AD är helt underbar, handlar om robotar som utför "jobb" som är för farliga för människor.

Nemesis The Warlock också från 2000 AD är en helt skruvad serie om teknologi och magi. Nemesis är en varelse från en planet i vår galax, människor har fått för sig att de måste utrota allt utomjordiskt liv och Nemesis är den enda som kan stoppa dem, typ. De första böckerna är riktigt bra, men sedan blev serien lite väl skum, men fortfarande helt ok.

Lite serier att läsa vid höst: Vampirella (även Master Series i guess), Tales from the Crypt mm.

Från Europa: Asterix, Gaston, Lucky Luke, Spirou, Tintin, Valhall.

S.k. stripserier: Uti vår Hage, Monty, Gustaf (tidiga), Kalle & Hobbes etc.

Älskar förstås Kalle Anka av Carl Barks och Don Rosa, men även Mickey Mouse när spökplumpen är med - t.ex. av Floyd Gottfredson, finns andra också - ta t.ex. när spökplumpen får en ordentlig återkomst av Romano Scarpa. Gillar även Kalle Anka av William van Horn eftersom han verkligen kan efterlikna Barks stil (men ändå göra det på sitt sätt).

Orkar inte nämna manga här (har läst en hel del)...
Senast redigerad av hugTracersbutt 2017-06-10 kl. 02:29.
Citera
2017-06-10, 19:11
Medlem
hugTracersbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Jägaren, som den hette när den gick i Gigant på 70-talet.
Tecknad av Walter Simonson och skriven av Archie Goodwin och bara 7 episoder lång har jag för mig.
Den pånyttfödde Paul Kirk är den hårdaste "hjälte" som någonsin förekommit i en serie, och det sista avsnittet i serien, Ragnarök, är det bästa som gjorts i serieväg enligt mig.

Manhunter, ja. Om du gillar den och Archie Goodwin rekommenderar jag boken Tales of the Batman: Archie Goodwin. Där finns även delar med Manhunter med.
Citera
2017-07-31, 18:09
Medlem
lissels avatar
Mina favoriter:

1. Herman Hedning
2. Rocky
3. James Fjong
4. Spawn
Citera
2017-08-06, 01:42
Medlem
Mina favoriter är utan inbördes ordning.

1. Kalle anka( i första hand Don Rosa o Carl Barks alster)
2. Hermann hedning
3. Gaston
4. Kalle o hobbe
5.Arne Anka
6 Ernie
Citera
2020-12-21, 20:09
Medlem
tkhasis avatar
För närvarande är jag djupt förälskad i Krazy Kat. Min avatar är därifrån, miss Tibonia Van Wagg Taylor från en söndagssida från 1920.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in