2010-08-15, 02:44
Medlem
Hej, det är såhär att min lillebror som är 14 har tjänat lite drygt 10000 på sommarjobb i år. Han frågade mig idag om det fanns något sätt att göra lite extra pengar av hans 10000 kr. Jag som är helt novis på detta (fonder, aktier gud vet allt). Jag har ju själv bara jobbat ihop mina slantar. Så det jag behöver hjälp med är att hitta ett sätt för honom att tjäna lite extra på hans pengar.

Tack på förhand!
Citera
2010-08-15, 02:45
Fonder är nog säkrast. Då går det sakta men säkert uppåt.
Citera
2010-08-15, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Fonder är nog säkrast. Då går det sakta men säkert uppåt.

Som sagt var, är totalt novis på detta. Hur fungerar det att spara i fonder?
Citera
2010-08-15, 03:00
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yohna
Hur gammal är du? Vad gör du själv för din lön? För fondsparande är såpass simpelt att jag inte förstår varför din lillebror själv skulle göra det.
Citera
2010-08-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur gammal är du? Vad gör du själv för din lön? För fondsparande är såpass simpelt att jag inte förstår varför din lillebror själv skulle göra det.

Jo, det är precis vad han ska göra. Jag behöver dock veta exakt hur det går till att spara i fonder. Länka gärna någon sida där det står.
Citera
2010-08-15, 12:48
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jo, det är precis vad han ska göra. Jag behöver dock veta exakt hur det går till att spara i fonder. Länka gärna någon sida där det står.
https://www.avanza.se/
Citera
2010-08-15, 12:57
Medlem
Jag antar att din bror har ett konto hos någon av våra storbanker. Ring eller besök banken och be att få det här med fonder och aktier förklarat för er. Det ni alltid ska tänka på när ni pratar med en bankman är att h*n är säljare, lita därför inte alltid på att h*n ger er det bästa möjliga. Tänk själva!
Citera
2010-08-15, 13:26
Medlem
Fråga din broder på ett ungefär hur länge han hade tänkt sig binda pengarna och vad han ska ha dem till (vilket ligger lite till grund för hur stor risk han är villig att ta). Är det tänkt på ett långsiktigt plan för tex framtida lägenhetsköp när han studerar lämpar sig kanske ett helt annat alternativ än om han tänkt sig en moppe till 15 års dagen/körkort på 18 års dagen etc.
Citera
2010-08-15, 17:02
Medlem
Citat:
boka en tid hos banken,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in