2010-08-19, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def84
Låt oss starta klubbar för dem som inte har hästar, hundar, katter... och andra djur
Låt oss starta föreningar för dem som inte spelar fotboll, hockey, bandy, tennis... och andra sporter

Helvete vad många klubbar, föreningar och kyrkor vi måste bygga för att fylla upp allt som alla inte gör.

Tror inte att TS förstår felet i hans frågeställning.

Haha, klockrent.

Jag kan verkligen inte tänka mig att gå till en kyrka, även om det är för ateister. Jag skulle nog bli störd på en vriden fundamental atiest. En idiotisk extremist som stödjer socialdarwinism, usch och fy.
Jag var i en kyrka inte så länge sen, jag kom hem och garva ihjäl mig. Flickvännen tyckte jag var elak men jag kunde inte hjälpa det! Att folk går till en kyrka får mig att fnittra lite. Äsch, jag ska inte vara elak. Kyrkan bidrar med mycket! Till exempel att dra Sverige tillbaka till medeltiden!
Senast redigerad av niklasdenfule 2010-08-19 kl. 01:32.
Citera
2021-08-12, 01:37
Medlem
Fnafss avatar
Sökte på "Ateism" och "kyrkor" och "flashback" på Google och fann denna tråd. Är rätt ny här på fb och undrar om det är okej att liva upp en tråd efter tio år?

Ja, jag vill ha en "kyrka/synagoga/moské" för mig som ateist! Eller i alla fall någon typ av förening där man diskutterar filosofi, historia och naturvetenskap med en ateistisk grund. Någonstans att diskutera med folk om livets knepigheter.

Har hört talas som "death cafés" där man pratar om döden. Har även hört talas som ateistiska föreningar som håller "mässor" där man har föredrag om filosofiska klurigheter eller häftiga fenomen i naturen som man kan förundras över och som duktig ateist borde veta. Är detta något som dykt upp i Sverige än? Någon som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Däremot så kan man kan man ju som organisationen humanisterna, samlas i lokaler på en förenings basis, där man har en agenda, att tex göra Sverige mindre religiöst. Men man samlas ju inte kring det i ateismens namn, och utför olika ritualer och dylikt. Dock hade det humanistiska ungdomsförbundet en ritual på bokmässan där de sysslade med avdop av människor.
Fast jag har egentligen ingen aning om vad man gör på dessa humanistmöten, man kanske sjunger ateistiska lovsånger, och läser ur den heliga Darwins skrift. Och tillskriver olika ateistiska debattörers böcker kanonisk auktoritet.

Humanisterna är ju ett alternativ då de står för sekularism men de står också för att alla trosuppfattningar är okej (att de kanske ändå de facto vill föra fram ateism är ju nått som tilltalar mig men inte hyckleri som då uppstår eftersom deras grundtes ändå är att alla religioner är okej). Jag vill ha en förening som klart och tydligt och "ickehyckligt" har gnostisk ateism som grund.

Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Väldigt många icketroende är fullvärdiga medlemmar av Svenska Kyrkan och trivs där. Inget säger numera att man måste vara troende, för att få tillhöra samfundet. Kyrkan utgör även en kultur- och traditionsgemenskap av stora mått. Ingen lägger sig i vad medlemmarna tror - eller inte tror - om religionen. Mer tolerant samfund finns knappast.

Visst är jag med i svenska kyrkan pga traditioner men den kan inte fungera som en plats där jag kan få min psykologisk/filosofiska "själavård" då allt ändå kommer tillbaka till att de utgår från att gud finns.

Citat:
Ursprungligen postat av gryp
Nej absolut inte. Ateism ska varken ha "kyrka" eller symbol.

Håller med här. Gillar inte att en sådan förening skulle få en stämpel som gör att den representerar alla ateister men man kanske kan lansera en förening för diskussion om filosofi, naturen och livet men statuera om att den har en ateistisk utgångspunkt i allt. Sen kan folk få skapa sina egna föreningar med denna förening som "mall" men får skaffa eget namn och logga. Det är ju rätt så irriterande när någon i en förening påstår att de talar för en hel grupp, tex rfsl som påstår sig hålla min talan som bög även om jag inte alltid håller med dem.
Citera
2021-08-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Vissa buddhister och materialistiska satanister är ateister och jag har inget emot någon sådan lokal i Sverige. Om du sen talar om de ateister som även är nihilister eller liknande så känns dock kykor rätt överflödiga.

Svenska satanist Kyrkan har ju redan lokaler om jag inte missminner mig.
Citera
2021-08-14, 01:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnafs
Sökte på "Ateism" och "kyrkor" och "flashback" på Google och fann denna tråd. Är rätt ny här på fb och undrar om det är okej att liva upp en tråd efter tio år?

Ja, jag vill ha en "kyrka/synagoga/moské" för mig som ateist! Eller i alla fall någon typ av förening där man diskutterar filosofi, historia och naturvetenskap med en ateistisk grund. Någonstans att diskutera med folk om livets knepigheter.

Har hört talas som "death cafés" där man pratar om döden. Har även hört talas som ateistiska föreningar som håller "mässor" där man har föredrag om filosofiska klurigheter eller häftiga fenomen i naturen som man kan förundras över och som duktig ateist borde veta. Är detta något som dykt upp i Sverige än? Någon som vet?

Humanisterna är ju ett alternativ då de står för sekularism men de står också för att alla trosuppfattningar är okej (att de kanske ändå de facto vill föra fram ateism är ju nått som tilltalar mig men inte hyckleri som då uppstår eftersom deras grundtes ändå är att alla religioner är okej). Jag vill ha en förening som klart och tydligt och "ickehyckligt" har gnostisk ateism som grund.

Visst är jag med i svenska kyrkan pga traditioner men den kan inte fungera som en plats där jag kan få min psykologisk/filosofiska "själavård" då allt ändå kommer tillbaka till att de utgår från att gud finns.

Håller med här. Gillar inte att en sådan förening skulle få en stämpel som gör att den representerar alla ateister men man kanske kan lansera en förening för diskussion om filosofi, naturen och livet men statuera om att den har en ateistisk utgångspunkt i allt. Sen kan folk få skapa sina egna föreningar med denna förening som "mall" men får skaffa eget namn och logga. Det är ju rätt så irriterande när någon i en förening påstår att de talar för en hel grupp, tex rfsl som påstår sig hålla min talan som bög även om jag inte alltid håller med dem.
Får nog fler träffar om du söker på engelska, t ex
https://www.sundayassembly.com/.

Kollar lite i tråden och naturligtvis har den med samma trötta Dawkinistiska argument som vanligt; t ex om att ickefrimärkssamlande inte har just någonting gemensamt. Men religiösa är ju också väldigt olika, t o m om man bara räknar kristna, inte sällan så olika att de t o m krigar mot varandra. Men en del har ju en gemensam syn och är med i samma Kyrka. Med tanke på alla existerande Dawkinistiska memes, kan man iaf tänka sig ett gäng som samlas kring just dessa memes.

En tanke jag hört från Humanistisk religionskritik är att meningen med livet inte är något som kommer från någon Gud utan att det är något vi människor måste klura ut själva. Vilket ju är en så god ansats som någon, MEN som ju då kräver att man också lägger ner lite jobb på att göra just detta -- att klura ut sin mening med livet. Ett utmärkt uppslag för iaf någon fraktion av ateister, där jag tänker mig att kanske just Sunday Assembly har något ge! Iaf ett alternativ från den själsdödande nihilism som blir resultatet om den enda ledande tanken är att vara annorlunda än religion på varje punkt, inkl att öht ens fundera på meningen med livet under något så när organiserade former.
Citera
2021-08-14, 16:05
Medlem
Kan tänka mig att det är viktigare i mer religiösa länder/samhällen att det finns samlingsplatser för ateister. Där blir man ju ofta utfryst av släkt och vänner om man kommer ut som ateist. Dock räcker det nog med en simplare lokal än en kyrka.
Citera
2021-08-14, 16:10
Avslutad
Vi kan starta en musikklubb för döva och filmklubb för blinda.
Citera
2021-08-14, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Kan tänka mig att det är viktigare i mer religiösa länder/samhällen att det finns samlingsplatser för ateister. Där blir man ju ofta utfryst av släkt och vänner om man kommer ut som ateist. Dock räcker det nog med en simplare lokal än en kyrka.

Kommer ihåg att jag sett något klipp för längesen om ateistiska kyrkor i usa. Mest för att de saknade gemenskapen.

https://youtu.be/vqFJEzsffnE Här är något om det
Citera
2021-08-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Kommer ihåg att jag sett något klipp för längesen om ateistiska kyrkor i usa. Mest för att de saknade gemenskapen.

https://youtu.be/vqFJEzsffnE Här är något om det
Det finns två saker som många nyblivna ateister ofta tycker är jobbigt: att de tappar gemenskapen, samt att rädslan för helvetet finns kvar. Gäller naturligtvis inte alla, men vissa församlingar trycker hårt på detta med helvetet, så har man hört det sedan man var 3 år, ja då blir det naturligtvis jobbigt.
Citera
2021-08-14, 17:50
Medlem
Ateister älskar att sitta i cirklar och kråma sig över hur intelligenta de är samt jämra sig över de hemska kristna normerna som är roten till alla krig och all ondska på jorden enligt dem själva. Kanske inte är lika stort i Sverige, men det beror nog snarare på att svenskar generellt sett är associala och märkliga. Föreställer mig att den svenske ateisten sitter på ett pojkrum med vikingarelaterade posters på väggarna och protestlyssnar på sabaton eller iron maiden. Community:t är framför allt på Internet här.

De största ateistiska rörelserna i Sverige är
x Humanisterna - jästa kaffebrödsmänniskor med lite fristående kurser eller ett kandidatprogram som måste hävda sin överlägsenhet och upplysning
x HBTQ- föreningar och feminister - typ allt de gör går ut på att motarbeta kristna normer
x Marxister - kristendom utmålades av Marx själv som ett hot mot att revolution skulle kunna ske
x Ockultister - framför allt "wicca-rörelsen" som fullkomligt exploderat, men även spök/spå-tanter och "spirituella" människor som sysslar med chacras och medidation etc

Det som har alla dessa har gemensamt är att de motsäger sig Guds existens så rörelserna är per definition ateistiska.
Citera
2021-08-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zingah
Ateister älskar att sitta i cirklar och kråma sig över hur intelligenta de är samt jämra sig över de hemska kristna normerna som är roten till alla krig och all ondska på jorden enligt dem själva. Kanske inte är lika stort i Sverige, men det beror nog snarare på att svenskar generellt sett är associala och märkliga. Föreställer mig att den svenske ateisten sitter på ett pojkrum med vikingarelaterade posters på väggarna och protestlyssnar på sabaton eller iron maiden. Community:t är framför allt på Internet här.

De största ateistiska rörelserna i Sverige är
x Humanisterna - jästa kaffebrödsmänniskor med lite fristående kurser eller ett kandidatprogram som måste hävda sin överlägsenhet och upplysning
x HBTQ- föreningar och feminister - typ allt de gör går ut på att motarbeta kristna normer
x Marxister - kristendom utmålades av Marx själv som ett hot mot att revolution skulle kunna ske
x Ockultister - framför allt "wicca-rörelsen" som fullkomligt exploderat, men även spök/spå-tanter och "spirituella" människor som sysslar med chacras och medidation etc

Det som har alla dessa har gemensamt är att de motsäger sig Guds existens så rörelserna är per definition ateistiska.
Som ateist finns inte så mycket att protestera mot i Sverige. Rent generellt finns inget tryck från kristet håll att kreationism ska läras ut i skolan, att sexualundervisning är fel/farligt, att lagar ska bygga på kristendom, o.s.v. Detta får ju ateister brottas med i vissa delar av USA.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in