Sökte på "Ateism" och "kyrkor" och "flashback" på Google och fann denna tråd. Är rätt ny här på fb och undrar om det är okej att liva upp en tråd efter tio år?
Ja, jag vill ha en "kyrka/synagoga/moské" för mig som ateist! Eller i alla fall någon typ av förening där man diskutterar filosofi, historia och naturvetenskap med en ateistisk grund. Någonstans att diskutera med folk om livets knepigheter.
Har hört talas som "death cafés" där man pratar om döden. Har även hört talas som ateistiska föreningar som håller "mässor" där man har föredrag om filosofiska klurigheter eller häftiga fenomen i naturen som man kan förundras över och som duktig ateist borde veta. Är detta något som dykt upp i Sverige än? Någon som vet?
Citat:
Ursprungligen postat av
SleepaZ
Däremot så kan man kan man ju som organisationen humanisterna, samlas i lokaler på en förenings basis, där man har en agenda, att tex göra Sverige mindre religiöst. Men man samlas ju inte kring det i ateismens namn, och utför olika ritualer och dylikt. Dock hade det humanistiska ungdomsförbundet en ritual på bokmässan där de sysslade med avdop av människor.
Fast jag har egentligen ingen aning om vad man gör på dessa humanistmöten, man kanske sjunger ateistiska lovsånger, och läser ur den heliga Darwins skrift. Och tillskriver olika ateistiska debattörers böcker kanonisk auktoritet.

Humanisterna är ju ett alternativ då de står för sekularism men de står också för att alla trosuppfattningar är okej (att de kanske ändå de facto vill föra fram ateism är ju nått som tilltalar mig men inte hyckleri som då uppstår eftersom deras grundtes ändå är att alla religioner är okej). Jag vill ha en förening som klart och tydligt och "ickehyckligt" har gnostisk ateism som grund.
Citat:
Ursprungligen postat av
menelik
Väldigt många icketroende är fullvärdiga medlemmar av Svenska Kyrkan och trivs där. Inget säger numera att man måste vara troende, för att få tillhöra samfundet. Kyrkan utgör även en kultur- och traditionsgemenskap av stora mått. Ingen lägger sig i vad medlemmarna tror - eller inte tror - om religionen. Mer tolerant samfund finns knappast.
Visst är jag med i svenska kyrkan pga traditioner men den kan inte fungera som en plats där jag kan få min psykologisk/filosofiska "själavård" då allt ändå kommer tillbaka till att de utgår från att gud finns.
Citat:
Ursprungligen postat av
gryp
Nej absolut inte. Ateism ska varken ha "kyrka" eller symbol.
Håller med här. Gillar inte att en sådan förening skulle få en stämpel som gör att den representerar alla ateister men man kanske kan lansera en förening för diskussion om filosofi, naturen och livet men statuera om att den har en ateistisk utgångspunkt i allt. Sen kan folk få skapa sina egna föreningar med denna förening som "mall" men får skaffa eget namn och logga. Det är ju rätt så irriterande när någon i en förening påstår att de talar för en hel grupp, tex rfsl som påstår sig hålla min talan som bög även om jag inte alltid håller med dem.