När jag var i behov av juridisk konsultation för ett par år sedan så ringde jag helt enkelt runt till firmor och enskilda jurister/advokater och frågade både om de hade tid för mig, och vad de ville skinna mig på.
De enskilda advokaterna jag talade med var villiga att ta sig an mig med betalning per timmes arbete/konsultation. En del var även villiga att ge mig en gratis snabbkonsultation över telefon, där vi kunde se ifall jag ville hyra dennes "riktiga" tjänster eller ej. Kostnaden låg strax över tusenlappen per timme, om jag inte minns helt galet.
Firmorna var alla fullbokade, men kunde möjligen "klämma in mig" bland deras ordinarie klienter. Jag avböjde vänligt, men gissar att även de fakturerar sina klienter per arbetad timme.
När du "skaffat dig en advokat" så är det antagligen mer en fråga om att du och denne känner till varandra och har tidigare arbetsrelation. Du kan alltså slå "din" advokat en signal och berätta att nu är det klippt - du behöver hans hjälp!
Han kommer då knäppa på sin taxameter (bildligt talat) och börja ta betalt av dig för sin arbetstid när han läser in sig på ditt fall, arbetar med det, ringer nödvändiga samtal och skriver brev, eller helt enkelt diskuterar saken med dig. Ni har förhoppningsvis redan gjort upp om hur betalningen skall gå till, att han skickar en ny delräkning med jämna intervaller, eller om du samlar på dig en riktigt elak totalsumma att betala av när ditt ärende är klart.
Å andra sidan - är du en förmögen person som gör mycket affärer eller som ständigt är involverad i mängder av samtidiga rättstvister så kanske du hellre ser till att anställa en jurist på heltid. Att du med andra ord betalar honom en månadslön som anställd av dig eller ditt företag. Oavsett om han jobbar häcken av sig, eller sitter och staplar gem vid sitt skrivbord så betalar du ut hans avtalade månadslön.
Att skaffa sig en advokat är inte så annorlunda än att skaffa sig en städhjälp. Mer än i priset då.