2010-08-14, 22:35
Medlem
Hur ofta som helst kan man höra i filmer "ring din advokat"
Om någon skulle säga samma sak till mig skulle jag bli blank!

Hur fungerar det egentligen med advokater.

Kan man ringa en advokat och säga typ "jag vill att du blir min advokat"
Och om man nu kan välja på sådant sätt, hur vet man att man har en bra advokat?
Är det arvodet som bestämmer eller?
Och finns det en löpande kostnad även om man inte ringer sin advokat på 2 år?
Och när man ringer han, hur faktureras man? (tar han tid för konsultation, eller finns det fast pris)

Ja, gärna detaljerad info hur det fungerar med advokater...
Uppskattar verkligen din tid för att lära mig om detta!!
Senast redigerad av DaManYa 2010-08-14 kl. 22:38.
Citera
2010-08-14, 22:40
Medlem
det absoul bästa sättet å få svar på alla dina frågor är att ringa svenska advokatsammfundet,
dom e asgrymma på svara på frågor gällanda advokter.

för att ge den info jag har så
min advokat, hade honom när jag var typ 15 å hade lite bus för mig,
15 år senare ringde jag honom då jag hamnat i lite gissel å ville rådfråga lite,
hade även anget honom som advokat vid förfrågan hos polisen, när dom undrade vem som skulle representera mig vid en eventuell rättegång,
Citera
2010-08-14, 22:41
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaManYa
Hur ofta som helst kan man höra i filmer "ring din advokat"
Om någon skulle säga samma sak till mig skulle jag bli blank!

Hur fungerar det egentligen med advokater.

Kan man ringa en advokat och säga typ "jag vill att du blir min advokat"
Och om man nu kan välja på sådant sätt, hur vet man att man har en bra advokat?
Är det arvodet som bestämmer eller?
Och finns det en löpande kostnad även om man inte ringer sin advokat på 2 år?
Och när man ringer han, hur faktureras man? (tar han tid för konsultation, eller finns det fast pris)

Ja, gärna detaljerad info hur det fungerar med advokater...
Uppskattar verkligen din tid för att lära mig om detta!!

Det beror ju på omständigheterna. Är det civilrättsligt lär du få kolla dina villkor i hemförsäkringen.
Annars kan du få rättshjälp under vissa föruttsättningar. Googla

Är du åtalad och för ett allvarligt brott lär du ju få en advokat betald av det allmänna.
I annat fall lär du själv få föra din talan i domstol. Jag har biträtt en del bekanta när de blivit åtalade för småförseelser och man behöver då inte alltid vara advokat eller ens jurist.

Är du åtalad för att inte använt säkerhetsbälte lär du ju få bekosta ditt försvar själv,vilket i praktiken innebär att du lär få föra din talan själv.
Senast redigerad av Rektangel 2010-08-14 kl. 22:49.
Citera
2010-08-14, 22:48
Medlem
Brutes avatar
Man anlitar advokat första gången av kanske främst två skäl.
Antingen är man i behov av juridisk rådgivning krings sin livssituation i allmänhet (inför samboavtal, egendomsköp, testamentsupprättande eller liknande).
Eller så har man ett aktuellt ärende där man behöver juridiskt stöd. Civilrättsligt, eller brottmål.

Är man så nöjd med sin jurist, så är det ju naturligt att man åberopar denne igen.

Det ä m a o inget man "prenumererar" på eller utser i förväg.

//Brute
Citera
2010-08-14, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Man anlitar advokat första gången av kanske främst två skäl.
Antingen är man i behov av juridisk rådgivning krings sin livssituation i allmänhet (inför samboavtal, egendomsköp, testamentsupprättande eller liknande).
Eller så har man ett aktuellt ärende där man behöver juridiskt stöd. Civilrättsligt, eller brottmål.

Är man så nöjd med sin jurist, så är det ju naturligt att man åberopar denne igen.

Det ä m a o inget man "prenumererar" på eller utser i förväg.

//Brute

Jaha, det hade jag gissat på.
Så för att komplicera saken, om jag känner en bra advokat idag kan jag slå han en signal idag och föreslå samarbete. Du glömde nämna hur man blir fakturerad.
Dvs. Om jag nu vill ringa den här advokaten då och då hur fungerar kostnadsfrågan då?
Ps. Tack för din förklarning Brute!
Citera
2010-08-14, 23:27
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Jaha, det hade jag gissat på.
Så för att komplicera saken, om jag känner en bra advokat idag kan jag slå han en signal idag och föreslå samarbete. Du glömde nämna hur man blir fakturerad.
Dvs. Om jag nu vill ringa den här advokaten då och då hur fungerar kostnadsfrågan då?
Ps. Tack för din förklarning Brute!

Ja, eftersom jag nu redan givit dig min rådgivning, så är ju förskottsbetalning uteslutet.
Lämna dina kontaktuppgifter till min sekreterare, så skickar jag faktura.

//Brute
Citera
2010-08-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ja, eftersom jag nu redan givit dig min rådgivning, så är ju förskottsbetalning uteslutet.
Lämna dina kontaktuppgifter till min sekreterare, så skickar jag faktura.

//Brute

Jag kanske är en förmögen person som behöver advokat konsultation flera gånger i månaden, och jag undrar hur man faktureras? Som jag sa, jag uppskattar din rådgivning, men var inte för smart. Om du inte önskar besvara min fråga så kan du låta bli.
Citera
2010-08-14, 23:40
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Jag kanske är en förmögen person som behöver advokat konsultation flera gånger i månaden, och jag undrar hur man faktureras? Som jag sa, jag uppskattar din rådgivning, men var inte för smart. Om du inte önskar besvara min fråga så kan du låta bli.

Det är en sak mellan parterna att förhandla om som mellan två företagare eller utvecklar en gemensam praxis. Vad f-n vet jag.
Citera
2010-08-15, 01:10
Medlem
Vädurs avatar
När jag var i behov av juridisk konsultation för ett par år sedan så ringde jag helt enkelt runt till firmor och enskilda jurister/advokater och frågade både om de hade tid för mig, och vad de ville skinna mig på.

De enskilda advokaterna jag talade med var villiga att ta sig an mig med betalning per timmes arbete/konsultation. En del var även villiga att ge mig en gratis snabbkonsultation över telefon, där vi kunde se ifall jag ville hyra dennes "riktiga" tjänster eller ej. Kostnaden låg strax över tusenlappen per timme, om jag inte minns helt galet.

Firmorna var alla fullbokade, men kunde möjligen "klämma in mig" bland deras ordinarie klienter. Jag avböjde vänligt, men gissar att även de fakturerar sina klienter per arbetad timme.

När du "skaffat dig en advokat" så är det antagligen mer en fråga om att du och denne känner till varandra och har tidigare arbetsrelation. Du kan alltså slå "din" advokat en signal och berätta att nu är det klippt - du behöver hans hjälp!

Han kommer då knäppa på sin taxameter (bildligt talat) och börja ta betalt av dig för sin arbetstid när han läser in sig på ditt fall, arbetar med det, ringer nödvändiga samtal och skriver brev, eller helt enkelt diskuterar saken med dig. Ni har förhoppningsvis redan gjort upp om hur betalningen skall gå till, att han skickar en ny delräkning med jämna intervaller, eller om du samlar på dig en riktigt elak totalsumma att betala av när ditt ärende är klart.

Å andra sidan - är du en förmögen person som gör mycket affärer eller som ständigt är involverad i mängder av samtidiga rättstvister så kanske du hellre ser till att anställa en jurist på heltid. Att du med andra ord betalar honom en månadslön som anställd av dig eller ditt företag. Oavsett om han jobbar häcken av sig, eller sitter och staplar gem vid sitt skrivbord så betalar du ut hans avtalade månadslön.

Att skaffa sig en advokat är inte så annorlunda än att skaffa sig en städhjälp. Mer än i priset då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in