Citat:
Ursprungligen postat av 237
Skitsnack. Klart som fan det finns NÅGOT skyddsnät för dem som inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande.
Ne, du kan hamna mellan stolarna. Dock om FS säger nej så kanske du hamnar i något dagis program hos AF. Men om dom ser att det inte funkar så vet jag inte vad som händer. Att få rätt till socialbidrag så ska man inte ha bostadsrätt eller andra dyrare kapital varor i sitt ägo, plus att dom kräver väl att man aktivt söker jobb, för du ska vara frisk och ersättningen är minst sagt bristfällig.
Nu har jag själv fått tillsvidare sjukersättning så det går att få även om det verkar vara lite slumpmässigt vem som får och inte får. Den ska i alla fall kollas upp vart tredje år. Och blir det lika jobbigt som första ansökan ja då kanske det är bättre att besöka sankte pär. Eller se till att bli inlåst på hispan eller i fängelse. Varje gång jag ser en uteliggare så tänker jag att det skulle jag aldrig klara av att bli. All heder till dom.
I alla fall så ska du se till att du får ett ordentligt intyg från din läkare och stöd från AF som säger att dom inte kan göra något mera för dig. Så en viss arbetsmarknads bedömning ingår, i alla fall för psykiska problem. Många avslag beror just på att läkaren inte har skrivit ett fullgott intyg. Om du har med dig läkare och AF så måste FS ha något signifikant att komma med. Men ok shit happens. Tänk på att det inte är bra att gå sjukskriven eller i åtgärder för länge, visserligen flera år men ändå. För då har du kanske ingen tidigare inkomst och då sitter du där med 7500 brutto.
Det är lindrigare att ha sjukersättning än att vara evigt sjukskriven eller ha någon annan kvasi ersättning och vara tvungen att springa på möten som bara ger en psykbryt. Men för dom som tror att det är en dans på rosor och man kan festa eller spela golf hela dagarna så kan jag bara säga att det krävs en massa jävla ångest och lidande. Och tyvärr så verkar det aldrig ta slut...