Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-14, 15:26
Medlem
Jag har ett "problem" som uppstod för ett par veckor sedan. Helt utan förvarning så brukar kalkylatorn poppa upp när jag använder datorn. Det kan vara när jag spelar ett spel så hela spelet tabbas ned och kalkylatorn flyger upp i mitten av skärmen, det sker alltid helt utan förvarning. Vad kan detta bero på?

Ett annat problem som uppstod ungefär samtidigt är att datorn ger ifrån sig "beep-ljud" väldigt slumpmässigt. Ljudet kommer ut genom högtalarna och inte direkt från datorn. Det är inget som har påverkat prestanda eller ljudet i allmänhet men jag tycker bara det är lite underligt att det piper lite då och då helt utan förvarning.

Vad kan detta bero på?

Tacksam för hjälp.
Citera
2010-08-14, 15:44
Medlem
hasenfrasens avatar
Vad säger Antimalware om din dator?
Citera
2010-08-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Vad säger Antimalware om din dator?

Har scannat med Spybot och AVG men jag kör en scan med antimalware. Återkommer med resultat.
Citera
2010-08-14, 16:02
Medlem
anakin1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MercyFlush
Undvik att trycka på "Calc" knappen på ditt tangenbord? Ljudet kommer troligtvis ifrån Windows när du kommer åt denna eller liknande knappar.
Citera
2010-08-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anakin1
Undvik att trycka på "Calc" knappen på ditt tangenbord? Ljudet kommer troligtvis ifrån Windows när du kommer åt denna eller liknande knappar.
Har inte en sådan knapp på mitt tangentbord. (om det nu inte finns något känt kortkommando). Pipen kommer oftast (men inte alltid) när jag kommar på film. Det kommer alltså inte bara när jag sitter och använder datorn aktivt.
Citera
2010-08-15, 00:12
Medlem
Antimalware hittade inget virus.
Vad det än är som jävlas med min dator så har det börjat sätta filmer på ljudlös när man tittar ibland också. Ibland 5 minuter in, i bland efter 1 timme. Helt slumpmässigt.

Jag har kört scan med Spybot search and destroy, Avg Anti virus och Malwarebytes Antimalware
Citera
2010-08-15, 00:57
Medlem
X_surfers avatar
Två små tips:

1. Ladda ner process monitor, den låter dig se vad olika processer har för sig, och vilka processer som öppnar nya processer.

2. Om inte lösning 1 gör dig något klokare så prova med att köra msconfig och kryssa ur autostartande objekt och se om det blir någon skillnad.

Låter dock mer och mer som om du har någon trojan på burken.
Citera
2010-08-15, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Två små tips:

1. Ladda ner process monitor, den låter dig se vad olika processer har för sig, och vilka processer som öppnar nya processer.

2. Om inte lösning 1 gör dig något klokare så prova med att köra msconfig och kryssa ur autostartande objekt och se om det blir någon skillnad.

Låter dock mer och mer som om du har någon trojan på burken.

Tack för tipsen!

Jag kollade Msconfig men hittade inga oväntade program vid Autostart, jag har kollat aktivitetshanteraren efter processer jag inte känner igen flera gånger men aldrig hittat någon.
Jag laddade ner en process monitor men jag blev inte mycket klockare av det
Citera
2010-08-15, 03:13
Medlem
hasenfrasens avatar
Iom att det inte bara är calc som startas utan även att volymkontrollen påverkas låter det mer som ett klassiskt fall av whiskey/coca-cola/saft i tangentbordet.
Citera
2010-08-15, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Iom att det inte bara är calc som startas utan även att volymkontrollen påverkas låter det mer som ett klassiskt fall av whiskey/coca-cola/saft i tangentbordet.
Det är dock inte själva systemljudet som mutas, utan ljudet i vlc/mediaplayer, även när jag inte sitter och rör tangentbordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in