2014-01-16, 20:24
Medlem
apanola IIs avatar
Jag minns att det var en stark opinion för en bärgning men att man beslöt, tvärt emot de anhörigas vilja och tidigare uttalanden, att inte bärga Estonia. Mona Sahlin var den som gav beskedet till media och anhörigorganisationer. Vill minnas att argumenten gick så att man inte skulle kunna få upp alla omkomna samt att det skulle bli traumatiskt för de som skulle ta hand om de döda. Åren efter så rapporterade media alltid lydigt vid större olyckor och katastrofer hur jobbigt det var för räddningspersonalen att ta hand om omkomna. Bland annat så gick man in i detalj vid en tunnelbrand i alperna i slutet av 90-talet hur jobbigt det var för personalen och hur man trädde påsar över huvudena på de omkomna för att göra det mindre jobbigt för räddningstjänstens personal.
som om inte just den biten är en del av yrket för brandmän och liknande räddningspersonal.

tyckte redan då att det var en märklig rapportering men det fyllde sitt syfte i och med att man ville nöta in trauma-argumentet vad det gällde skälen till att inte bärga Estonia eller de omkomna.
Senast redigerad av apanola II 2014-01-16 kl. 20:28.
Citera
2014-01-16, 21:00
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Var det tekniskt möjligt att bärja? Hur skulle det gå till?
.....

Hur det funkar med bärjning av kroppar ut ur ett fartyg på botten vet jag iofs inte, men hela fartyget kan säkert bärgas om man anser sej ha pengar till det. Costa concordia kan man ju jämföra med, det fartyget sjönk visserligen inte helt men det är riktigt stort och tungt - där gjorde man ett bärgningsförsök. Och stora ubåtar som väger väldigt mycket har man även lyckats bärga i nåt fall. Men det kostar nog miljarder att få upp Estonia.

Vore intressant om någon åtminstone kunde skicka ned en lyftanordning eller hävarm etc och luta över Estonia till andra sidan så att hela skrovet kan undersökas tycker jag.
Citera
2014-01-17, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Hur det funkar med bärjning av kroppar ut ur ett fartyg på botten vet jag iofs inte, men hela fartyget kan säkert bärgas om man anser sej ha pengar till det. Costa concordia kan man ju jämföra med, det fartyget sjönk visserligen inte helt men det är riktigt stort och tungt - där gjorde man ett bärgningsförsök. Och stora ubåtar som väger väldigt mycket har man även lyckats bärga i nåt fall. Men det kostar nog miljarder att få upp Estonia.

Vore intressant om någon åtminstone kunde skicka ned en lyftanordning eller hävarm etc och luta över Estonia till andra sidan så att hela skrovet kan undersökas tycker jag.

Men man använder inte Hävarm för att lyfta eller vrida på vraket: Man använder luft,,,,,,ungefär samma princip som höll den f.d. flytande likkistan kvar uppe på vattenytan. Man fyller således luft i gummisäckar
Citera
2014-01-18, 00:14
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Men man använder inte Hävarm för att lyfta eller vrida på vraket: Man använder luft,,,,,,ungefär samma princip som höll den f.d. flytande likkistan kvar uppe på vattenytan. Man fyller således luft i gummisäckar

Jo så är det nog, jag har inte så bra koll på bärgning och sånt. Min första tanke var annars att vid lyft så skulle man kunna använda en eller flera pråmar med stor flytkraft och vinschar etc och pumpa ut vatten ur den gamla skorven som lyfts upp. Men det blir nog bättre om man lyssnar på experter som hållt på med sånt här förut Dvs bortse från mina inlägg...
Citera
2014-01-18, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Jo så är det nog, jag har inte så bra koll på bärgning och sånt. Min första tanke var annars att vid lyft så skulle man kunna använda en eller flera pråmar med stor flytkraft och vinschar etc och pumpa ut vatten ur den gamla skorven som lyfts upp. Men det blir nog bättre om man lyssnar på experter som hållt på med sånt här förut Dvs bortse från mina inlägg...
No da! Alla kul förslag är välkomna. Och chefen för Marinen (om hen finns kvar)
lyssnar med stora öron. Och Fra med stora "tallrikar";-)
Citera
2014-01-18, 17:22
Medlem
Tittade nyligen på listor på överlevande, räddade och försvunna/döda.
Förhållandevis många ur besättningen (jämfört med övriga passagerare, procentuellt) klarade sig.

God kännedom om hur man beter sig vid katastrofsituationer, god kännedom om båtens utformning, vrår och skrymslen? Mao, lättare att ta sig ut?
Citera
2014-01-18, 17:24
Medlem
Tror för övrigt att detta med bärgning, tyvärr mest hade med det ekonomiska att göra. Svenska staten hade inte lust att punga ut med så mycket, för att bärga döda.
Hade dock någon politiker eller kunglighet funnits ombord, så tror jag att tongångarna varit helt andra.
Citera
2014-01-19, 03:56
Medlem
usmccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggan1978
Tittade nyligen på listor på överlevande, räddade och försvunna/döda.
Förhållandevis många ur besättningen (jämfört med övriga passagerare, procentuellt) klarade sig.

God kännedom om hur man beter sig vid katastrofsituationer, god kännedom om båtens utformning, vrår och skrymslen? Mao, lättare att ta sig ut?

Ja och att många låg och sov när det skedde. Tänk dig att sova och plötsligt vakna av att vatten kommer in i hytten. Total panik och noll kontroll över läget. Sen gick det väll aldrig ut ett rejält alarm från kommandobryggan. Har för mig att kaptenen underskattade skadan? Det gick för jävla fort också. Ingen titanic sjunkning på 3-4 timmar här.
Citera
2014-01-19, 05:14
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggan1978

Samt att de var nyktra, vilket många passagerare kanske inte var.
Citera
2014-01-25, 18:11
Medlem
Citat:
Kan du förklara närmare?

Annars, kan döda skelett flyta upp?
Citera
2014-01-31, 01:22
Medlem
jegerkats avatar
Lite info angående kustbevakningen.

En rutin som fanns hos kustbevakningen var att människorna räddades i en räddningssele. När båten sjönk och människorna hamnade i den kalla sjön så vart de kraftigt nedkylda. När dessa personer hissades upp i bärsele så rusade iskallt blod rakt mot hjärtat, eftersom den räddade lyftes rakt upp. Denna manöver resulterade till att många undsatta fick hjärtstopp i helikoptern, så det är därför dagens räddningsdykare aldrig använder sele, utan en korg istället. Hade man kommit på denna metod lite tidigare så hade nog flera personer räddats tror jag.
Citera
2014-01-31, 18:28
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
"Men man använder inte Hävarm för att lyfta eller vrida på vraket: Man använder luft,,,,,,ungefär samma princip som höll den f.d. flytande likkistan kvar uppe på vattenytan. Man fyller således luft i gummisäckar"

Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Kan du förklara närmare?

Fult att svara istället för någon annan, men jag tror att det är rätt tänkt. Dvs fysikens enkla lagar gäller även i detta fall. Man dyker ner och fäster gummisäckar både i och utanpå vraket, sedan pumpar man i luft i dessa via slang. Eftersom luft väger mindre än vatten per volymenhet så åker vraket upp till ytan om tillräckligt många luftsäckar används. Men det skadar nog inte att använda pråm(-ar) med kran samtidigt för att styra lyftet.

Enligt samma princip så går det även i vissa fall att fylla upp ett vrak med pingisbollar och på så sätt få det att komma upp till ytan

Wikipedia, marine salvage: http://en.wikipedia.org/wiki/Marine_salvage

Men det är förbjudet att bärga Estonia pga gravfriden, så varför bekymra sej om dessa detaljer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in