2010-08-14, 01:20
Medlem
Goddag!

Okej, här kommer min historia. Jag har snusat i 3-4 år nu. Hittills har allt varit frid och fröjd och jag har alltid sett mig själv som gammal gubbe med en prilla under läppen, fram tills för en vecka sen. Jag märkte att tandköttet och höger innersida av underläppen började kännas väldigt konstigt, lite prickigt liksom. Jag tog en titt i spegeln och upptäckte till min fasa att mitt tandkött på högra framtanden börjat krypa uppåt med en väldig fart.

Mästare av förträngning som jag är så tänkte jag att jag skulle ta itu med ett sidbyte någon annan gång, och fortsatte helt sonika att snusa vidare på höger sida.

Tills idag.

När den konstiga känslan fortfarande inte försvunnit så bestämde jag mig för att utföra ännu en kontroll - bara för att upptäcka att skräckscenariot som alla snusare fasar inträffat, jag har ett hål i mitt tandkött rakt in till tanden. Hålet mäter ca 3*3mm och ser inte allt för hemskt ut i sig. Det sitter inte i kontakt med tanden i övrigt utan en bit ovanför början på tandköttet.

Kommer det läka? Ska jag sluta snusa helt eller byta sida? Jag är rädd att om jag slutar snusa så blir jag rökare i stället då jag helt enkelt inte kan motstå tobak (självdiciplin?), samt att en stor del av min omgivning är rökare.

Har det här hänt fler? Jag har i regel väldigt bra munhälsa trots att jag missköter mina tänder en hel del, och har aldrig haft ett enda hål.
Citera
2010-08-14, 01:22
Medlem
Jenmins avatar
Sounds scary, Det bästa du kan göra är att prata med din tandläkare.
Citera
2010-08-14, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lalman
Goddag!

Hursomhelst, jag har snusat i 3-4 år nu. Hittills har allt varit frid och fröjd och jag har alltid sett mig själv som gammal gubbe med en prilla under läppen, fram tills för en vecka sen. Jag märkte att tandköttet och höger innersida av underläppen började kännas väldigt konstigt, lite prickigt liksom. Jag tog en titt i spegeln och upptäckte till min fasa att mitt tandkött på högra framtanden börjat krypa uppåt med en väldig fart.

Mästare av förträngning som jag är så tänkte jag att jag skulle ta itu med ett sidbyte någon annan gång, och fortsatte helt sonika att snusa vidare på höger sida.

Tills idag.

När den konstiga känslan fortfarande inte försvunnit så bestämde jag mig för att utföra ännu en kontroll - bara för att upptäcka att skräckscenariot som alla snusare fasar inträffat, jag har ett hål i mitt tandkött rakt in till tanden. Hålet mäter ca 3*3mm och ser inte allt för hemskt ut i sig. Det sitter inte i kontakt med tanden i övrigt utan en bit ovanför början på tandköttet.

Kommer det läka? Ska jag sluta snusa helt eller byta sida? Jag är rädd att om jag slutar snusa så blir jag rökare i stället då jag helt enkelt inte kan motstå tobak (självdiciplin?), samt att en stor del av min omgivning är rökare.

Har det här hänt fler? Jag har i regel väldigt bra munhälsa trots att jag missköter mina tänder en hel del, och har aldrig haft ett enda hål.

Om du slutar att sluta nu när det är relativt färskt så läker det, konstigt att du fått det efter bara 3-4 år dock. Skulle helt klart satsat på att sluta helt och hållet men om du inte är tillräckligt säker i dig själv. Att byta sida skulle nog kunna hjälpa till viss del för just det nuvarande drabbade området, men då skulle det bara uppkomma hål på andra ställen vilket leder till att dina tänder kommer ta mycket mer stryk och du kommer tappa dem ännu tidigare än vad en snusare normalt sett göt.

Kontakta en tandläkare är nog mitt tips (om du inte vill sluta) borde finnas några tips där
Citera
2010-08-14, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenmin
Sounds scary, Det bästa du kan göra är att prata med din tandläkare.

Givetvis ska jag tala med min tandläkare. Tänkte bara att det skulle vara skönt att höra om någon här faktiskt fått ett hål i tandköttet som sedan läkt igen. Har aldrig läst något liknande här trots att jag hänger här en hel del.
Citera
2010-08-14, 02:10
Medlem
En del ska verkligen inte snusa... har själv snusat i 20år och ca 2 dosor om dagen... dessutom så gör jag sedan ett par år tillbaks, mitt eget snus (cuthof) och jag blandar till snusen så den är 1½gång så stark som tex ettan.

Har absolut inga problem med mitt tandkött överhuvudtaget!
borstar visserligen mina tänder omkring 3ggr/dag och sköljer med listerine... kanske beror min motståndskrafiga käft på detta..?
Citera
2010-08-14, 02:12
Medlem
Sjukt! Snusar du portion eller lös? Du får gärna ladda upp en bild också om möjligt.
Citera
2010-08-14, 04:20
Medlem
FattigaShejkens avatar
Ta en bild för fan!
Citera
2010-08-14, 04:55
Medlem
Coques avatar
En bild vill vi se!
Citera
2010-08-14, 05:00
Medlem
sneakybastards avatar
Det låter som operation. Då kommer dom amputera från din skinka. Då kommer folk kalla dig rövläpp

Nej, men du bör uppsöka läkare.
Citera
2010-08-14, 05:19
Avslutad
Byt sida och snusa på.

Jag har fan kroniskt svidande i tandköttet efter att ha snusar 24/7 i bara 2 år, vilket är väldigt klent enligt de flesta. Så varannan höger, varannan vänster kör jag på.
Citera
2010-08-14, 15:38
Medlem
För framtida referens: Hål i tandköttet läker, snabbt går det också. När jag vaknade imorse var hålet inte längre rakt in till tanden, utan det satt en genomskinlig hinna över som nu har börjat få tillbaka lite färg. En bild känns således inte lönt, dock så får vi se i framtiden när jag bytt tillbaka till höger. Vilket lär bli snart.
Citera
2010-08-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
En del ska verkligen inte snusa... har själv snusat i 20år och ca 2 dosor om dagen... dessutom så gör jag sedan ett par år tillbaks, mitt eget snus (cuthof) och jag blandar till snusen så den är 1½gång så stark som tex ettan.

Har absolut inga problem med mitt tandkött överhuvudtaget!
borstar visserligen mina tänder omkring 3ggr/dag och sköljer med listerine... kanske beror min motståndskrafiga käft på detta..?

sköljer du med listerine morgon och kväll ?

borstar du 1 gång morgon, 1 gång efter middag och 1 gång då du går och lägger dig ?

är bara nyfiken hur du fått så tålig mun
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in