2010-08-14, 01:14
Medlem
Ja, de är rätt många uppenbarligen. Jag moppar runt i göteborg och här blir det rätt ofta stopp på de stora lederna i och runt stadskärnan. Jag kör då min mc mellan alla bilar och titt som tätt så är det någon idiot i vad som typiskt nog är en uppkomlings-audi av dyr modell och med tydlig WT-stämpel i pannan som skall placera sin bil så mycket åt mitten som möjligt för att jag inte skall kunna komma förbi. Man kan tydligt se på avstånd hur idioten observerat mig i backspegeln och hört mig komma dånande innan han utför sin sjuka manöver. Frågan är vad han tror sig vinna på att försöka blockera mig? Jag funderar på att slita av min magnetförsedda skylt i nästa bilkö och stoppa den under sadeln och börja sparka sönder idioters backspeglar istället. Det verkar som en kul hobby.
Citera
2010-08-14, 01:17
Medlem
Marmolaks avatar
Vissa tror de spelar trafik poliser elr liknande, men köra mellan så med 2-hjuliga fordon är skit vanligt i andra länder.
Citera
2010-08-14, 01:18
Medlem
Brutes avatar
De följer lagen, det gör inte du. Bara att acceptera.

//Brute
Citera
2010-08-14, 01:19
Medlem
Obi-Wans avatar
Det är väl förståeligt att folk blir lite irriterade när man tränger sig i en bilkö, men att blockera vägen och riskera olyckor...
Citera
2010-08-14, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
De följer lagen, det gör inte du. Bara att acceptera.

//Brute

Fel, Trafikens grundregel är att inte i onödan störa eller hindra andra. Gör om, gör rätt herr paragrafryttare.
Citera
2010-08-14, 01:22
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Fel, Trafikens grundregel är att inte i onödan störa eller hindra andra. Gör om, gör rätt herr paragrafryttare.

TS skrev inget om att audin överskred väglinjen för sin körfil.
TS bryter lik förbannat mot lagen.
Bara att acceptera att många ogillar och försöker försvåra för såna förseelser.

//Brute
Citera
2010-08-14, 01:24
Medlem
Citat:
TS skrev inget om att audin överskred väglinjen för sin körfil.
TS bryter lik förbannat mot lagen.
Bara att acceptera att många ogillar och försöker försvåra för såna förseelser.

//Brute

Vilket är ett värre brott och grund för körkortsåterkallning då det är ett brott mot trafikens grundregel. Jag är bara böjd att hålla med uppkörningsnissarna på vägverket som tar sig för pannan åt alla idioter i bil och vill införa årligt teoriprov för körkortsinnehavare. Skulle själv inte ha några som helst problem att köra upp + teori en gång per år.
Citera
2010-08-14, 01:33
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Vilket är ett värre brott och grund för körkortsåterkallning då det är ett brott mot trafikens grundregel. Jag är bara böjd att hålla med uppkörningsnissarna på vägverket som tar sig för pannan åt alla idioter i bil och vill införa årligt teoriprov för körkortsinnehavare. Skulle själv inte ha några som helst problem att köra upp + teori en gång per år.

Ge dig nu.
En Audi eller vilket annat fordon som helst får placera sig åt höger, i mitten, eller till vänster i sin fil, så länge man inte stör de andra medtrafikanterna. (T ex hindrar de i filen bredvid att passera.)

En MC är också ett fordon. Det finns ingen fil mellan två befintliga filer vid köbildning.
Finns det lucka, visst smit förbi, men ta den inte för given, eller att det är en rättighet. Det är likförbannat ett lagbrott och ger mc-föraren skuld om två fordon kolliderar.

//Brute
Citera
2010-08-14, 01:34
Medlem
Obi-Wans avatar
Citat:
Skulle du tränga dig i bilköerna på en uppkörning?
Citera
2010-08-14, 01:37
Medlem
Bonnatorps avatar
Moppar du runt med en MC? Jag undrar vad du kör:P
Nä men OnT nu. Om det är kö på t.ex en tvåfilig väg (en på varje sida) utan heldragen mittlinje ser jag ingen anledning för någon annan att försvåra omkörning för dig. Då uppmuntrar jag till att kicka in backspeglarna på dom. En hård tvål i en strumpa fungerar nog också

Citat:
//Brute
Du är bara fånig som skriver så där när det enda du skriver är "jag är felvaggad och min mamma lärde mig att göra svart såsom vitt. Icke grått"
Senast redigerad av Bonnatorp 2010-08-14 kl. 01:43.
Citera
2010-08-14, 01:44
Medlem
Citat:
Ge dig nu.
En Audi eller vilket annat fordon som helst får placera sig åt höger, i mitten, eller till vänster i sin fil, så länge man inte stör de andra medtrafikanterna. (T ex hindrar de i filen bredvid att passera.)

En MC är också ett fordon. Det finns ingen fil mellan två befintliga filer vid köbildning.
Finns det lucka, visst smit förbi, men ta den inte för given, eller att det är en rättighet. Det är likförbannat ett lagbrott och ger mc-föraren skuld om två fordon kolliderar.

//Brute

Att medvetet hindra någon som är i rörelse i trafiken från att komma fram kan ses som dråpförsök. Har det föresvävat dig ens i ditt enfaldiga rättstänkande?

Citat:
Ursprungligen postat av Obi-Wan
Skulle du tränga dig i bilköerna på en uppkörning?

Om det fanns god anledning och fara inte uppstod? -- Tveklöst ja!

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Moppar du runt med en MC? Jag undrar vad du kör:P
Nä men OnT nu. Om det är kö på t.ex en tvåfilig väg (en på varje sida) utan heldragen mittlinje ser jag ingen anledning för någon annan att försvåra omkörning för dig. Då uppmuntrar jag till att kicka in backspeglarna på dom. En hård tvål i en strumpa fungerar nog också

Jag kör tillfälligtvis en liten fjantig yamaha 250 (som kostar mindre än en EU-moppe i drift, försäkring och inköp ) då mitt xr 600 skogstroll är sönder i vevpartiet för tillfället (för hårt trimmad). Och japp, skulle aldrig ens drömma om att bryta en heldragen linje och det är minst tvåfiligt som du säger. Typexempel är leden fram till tingstadstunneln både söder och norrifrån. Har du ett vevparti och en packningssats till en XR 600 R eller en komplett motor förresten?
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2010-08-14 kl. 01:46.
Citera
2010-08-14, 01:50
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Du är bara fånig som skriver så där när det enda du skriver är "jag är felvaggad och min mamma lärde mig att göra svart såsom vitt. Icke grått"

Det enda jag gör, är att leverera en tänkbar och logisk förklaring till TS ursprungliga fråga om varför folk kan tänkas agera som Audiföraren gjorde och många med honom. Jag ser sådant dagligen.

Jag är både MC- och bilförare, ser saken ur bådas perspektiv. Men med självklarhet får man ha i åtanke att om man bryter en regel eller lag, så kan man inte förvänta sig att andra skall "hålla upp dörren till banken inför rånet".

Oavsett sundheten i att aktivt ställa sig ivägen för en trängande mc-förare eller ej. Sånt händer. Bara att acceptera.

//Brute
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in