2010-08-14, 00:25
Medlem
phils avatar
Hej,

Som rubriken lyder; får polisen stoppa en bilförare utan grund för brott?

Jag "vet" att i USA måste polisen ha misstanke om brott eller att bilföraren har begått en trafikförseelse för att få stoppa föraren.

Någon som vet?
Citera
2010-08-14, 00:27
Medlem
Brutes avatar
Ja.
De kan göra en s k flygande kontrollbesiktning. T ex be att få kontrollera att du har varningstriangeln med dig.

//Brute
Citera
2010-08-14, 00:27
Medlem
mr.chongs avatar
Ja dom kan ju stoppa dig för ett alkotest... Du behöver inte vara misstänkt för rattfylla för det...
Citera
2010-08-14, 00:28
Medlem
Cules avatar
Ja det kan dom göra.
Citera
2010-08-14, 00:28
Medlem
Jag kan ha fel, men jag tror att de får stoppa dig om de känner för det. Jag har iaf råkat ut för en "flygande besiktning" då polisen inspekterade min frambalk. Jag fick i vilket fall grönt ljus och kunde fortsätta resan. Ska påpekas att detta skedde mitt i natten under pågende spöregn så polisen var inte rädd för att bli blöt.
Citera
2010-08-14, 00:33
Medlem
Var med om en liknande sak för nåt år sen. Var ute och letade efter en firma som jag skulle till varpå jag åkte fel. Vände lite snabbt på den vägen (självklart enligt reglerna) , strax efter jag vänt möter jag polisen. inget konstigt med det.. Tror inte dom såg mig vända då det tog en stund innan jag mötte dom. Kör ut på motorvägen , ser att polisen är i hasarna och sätter på blåljusen. Jag stannar dom kollar körkort och frågar om jag äger bilen.
Allt gick väldigt fort så jag tänkte inte ens på att fråga varför dom stoppade mig.. Körde inte för fort eller nåt sånt..
Citera
2010-08-14, 00:35
Medlem
Självklart. Hur många av oss har inte blivit stoppade för kontroll av körkort eller alkotest. Dom står ju bredvid vägen och stoppar på slump.
Citera
2010-08-14, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RB9310
Självklart. Hur många av oss har inte blivit stoppade för kontroll av körkort eller alkotest. Dom står ju bredvid vägen och stoppar på slump.

Nu står det ju inte rakt ut.. Men tror TS menar att dom följer efter och stoppar.
Citera
2010-08-14, 00:39
Medlem
Killen som fick körkort för drygt två månader sen kan svara på det, närmare bestämt jag!

Polisen har rätt att stoppa dig oavsett om du är misstänkt för brott eller inte. Tex för att inspektera mönsterdjup på däck, kolla körkort, ta alkoholtest etc. Kommer ihåg vi hade en diskussion om detta på risk-ettan, som numera är obligatorisk.
Citera
2010-08-28, 03:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Twia
Killen som fick körkort för drygt två månader sen kan svara på det, närmare bestämt jag!

Polisen har rätt att stoppa dig oavsett om du är misstänkt för brott eller inte. Tex för att inspektera mönsterdjup på däck, kolla körkort, ta alkoholtest etc. Kommer ihåg vi hade en diskussion om detta på risk-ettan, som numera är obligatorisk.

Och jag har även egna erfarenheter av detta. Blivit stannad på kvällen/natten ett par gånger.
" Du har inte gjort något fel, vi stannar alla vid den här tiden ".
Citera
2010-08-28, 12:54
Medlem
Däremot så får dom inte göra vad som helst när dom stoppar dig. Till exempel har jag för mig att dom måste ha vissa tillstånd för att få titta i tex bagageutrymmet (möjligen husrannsakan order), och det får dom inte om du inte är misstänkt för ett brott med över 6 månaders fängelse på straffskalan.
Citera
2010-08-28, 14:46
Medlem
För vilket brott som inte har 6 månaders fängelse i straffskalan skulle man kunna hitta bevis för i bagaget på en bil? Stöld är väl den vanligaste misstanken i dessa fall och man vill då kolla efter stöldgods.
Anar polisen att där finns t.ex. stöldgods eller narkotika kan man få rätt till "husransakan" över telefon. Att man måste vifta med ett papper är en myt född ur amerikanska polisfilmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in