Flashback bygger pepparkakshus!
2010-08-13, 15:20
Medlem
Igårkväll så satt jag o lira lite mw2, hade känt en liten svag doft av bränt under dagen, som sedan blev intensivare när jag spelade och plötsligt så small de o strömmen gick.
Hoppas nu verkligen att inte hela datorn krashat eller blivit kortsluten pga detta, Vi bor i ett ganska nytt hus som har säkringar som gick när detta hände (förhindrar detta att övriga datakomponenter tagit skada?) borde väl även finnas säkringar i datorn?

Datorn är väl en ca 2-3 år gammal med nybyttat grafikkort i vintras (radeon HD 5850) som tydligen kräver 500w, de som small hade 560w.
Vanligt att nätagg "bara" lägger av såhär?
Och till min sista fråga, vill någon ge lite tips på nätagg? Gärna från komplett.
Själv bara snabbkikat på detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339898, men är inte så duktig inom ämnet.
Citera
2010-08-13, 16:14
Medlem
Vilket nätagg hade du tidigare? Dvs märke. Själv har jag ett Radeon HD5850 och samma nätagg som du länkade, fungerar perfekt, med både grafikkort och processor överklockat.
Citera
2010-08-13, 16:23
Medlem
märket var av Hiper något tror jag, har även börjat kika på denna lite http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676
eller det är bara onödiga pengar eller det kan vara ett bra köp på lång sikt?
Citera
2010-08-13, 16:24
Medlem
Om du ska uppgradera i framtiden är det ju bra att ha, annars helt onödigt. Det räcker gott och väl med det första du länkade.
Citera
2010-08-13, 16:32
Medlem
okej tack för svaren, du vet inte hur de ligger till med de andra frågorna, så jag inte köper ett nytt dyrt agg så e hela datorn redan sönder :P
Citera
2010-08-13, 16:35
Medlem
Sunkiga nätagg tenderar att dra med sig moderkort ner i döden också, men det brukar inte vara nån fara. Det bästa vore ju om du hade ett annat nätagg att testa med, typ låna från en kompis eller så
Citera
2010-08-13, 19:59
Medlem
Så du har missat det stora Hiper bråket i alla dator forum under 2007. Runt januari 2008 hade Hiper aggen så många allvarliga problem att butikerna i Sverige slutade sälja Hiper och ingen var dum nog att riskera sin dator med en.

Hiper är ökända för att förstöra flera delar samtidigt. Vanligen moderkort, hårddiskar, grafikkort. Minns inte hur det brukade gå för processorn och minnena men de nämns också.

Lika ökänd för att ägarna inte fattade att det var nätagget var trasig. Under några veckors tid så förstörde 2-3 datorer efter varandra genom att flytta nätagget till sin nyköpta dator. Hade de väldig tur så dog Hiper agget direkt så att bara allt i 1 dator förstördes.

Om den inte levererades defekt så brukade den dö vid 3 tidpunkter.
Några veckor efter köpet.
strax efter att butikernas 1 års garanti tog slut.
1.5 år efter köpet

Kör man en längre tid med Hiper (och andra dåliga) så sabbas ALLT. Även om tex hårddisken lever så flytta allt från den illa kvickt för den och andra delar har redan blivit allvarligt skadade.
Senast redigerad av panpo98 2010-08-13 kl. 20:04.
Citera
2010-08-14, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Så du har missat det stora Hiper bråket i alla dator forum under 2007. Runt januari 2008 hade Hiper aggen så många allvarliga problem att butikerna i Sverige slutade sälja Hiper och ingen var dum nog att riskera sin dator med en.

Hiper är ökända för att förstöra flera delar samtidigt. Vanligen moderkort, hårddiskar, grafikkort. Minns inte hur det brukade gå för processorn och minnena men de nämns också.

Lika ökänd för att ägarna inte fattade att det var nätagget var trasig. Under några veckors tid så förstörde 2-3 datorer efter varandra genom att flytta nätagget till sin nyköpta dator. Hade de väldig tur så dog Hiper agget direkt så att bara allt i 1 dator förstördes.

Om den inte levererades defekt så brukade den dö vid 3 tidpunkter.
Några veckor efter köpet.
strax efter att butikernas 1 års garanti tog slut.
1.5 år efter köpet

Kör man en längre tid med Hiper (och andra dåliga) så sabbas ALLT. Även om tex hårddisken lever så flytta allt från den illa kvickt för den och andra delar har redan blivit allvarligt skadade.

ah fan de låter surt, troligtvis dog väl agget av damm, var iaf mycke damm när jag skruva isär den. Men kan inte själva husets säkring spelat någon roll (säkringen till mitt rum), den slog ju ifrån, kan inte de ha förhindrat att allt rykts med som du säger. Får väl försöka hitta någon i helgen som har ett agg liggandes o se om datorn lever, annars avbeställa nätagget jag beställde innan och börjta titta på ny dator istället
Citera
2010-08-14, 05:40
Medlem
Nätagget du beställde kan användas till din nya dator. Det är grafikkortet som kräver mest av nätagget. De du länkat till funkar men du kanske vill spara frakt och postförskotts pengar på att beställa allt på en gång?

Finns BRA (Tex Corsair) nätagg på 500W = 1000W från en DÅLIG tillverkare.
Stirra dig inte blind på antal watt för en BRA Tillverkare, Modell är viktigare.

Du får hoppas att åtminstone grafikkortet och hårddisken lever några månader till. De och minnena kan du testa i en annan dator.
Citera
2010-08-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Nätagget du beställde kan användas till din nya dator. Det är grafikkortet som kräver mest av nätagget. De du länkat till funkar men du kanske vill spara frakt och postförskotts pengar på att beställa allt på en gång?

Finns BRA (Tex Corsair) nätagg på 500W = 1000W från en DÅLIG tillverkare.
Stirra dig inte blind på antal watt för en BRA Tillverkare, Modell är viktigare.

Du får hoppas att åtminstone grafikkortet och hårddisken lever några månader till. De och minnena kan du testa i en annan dator.

var detta jag beställde http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676
men fan va drygt om allt rykt, speciellt grafikkortet jag köpte i julas för 2500kr...
vemfan tillverkar o sätter in såna skiteagg i en dator om de bara drar sig med allt annat i döden :P
Citera
2010-08-16, 20:38
Medlem
datorn fungerar igen med nytt agg. Måste säga att du skrämde upp mig ordentligt panpo98 hehe
Citera
2010-08-16, 20:58
Medlem
Tur

När något smäller i datorn är det inte ett gott tecken. Glöm inte hårddisken mm ändå lär var lite skadade så se till att du har kopia av det som är viktig på en annan hårddisk som inte har används med det där nätagget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in