2010-08-13, 13:30
Medlem
Hej,

jag har en inkomst på cirka 23k/mån, inga kostnader/skulder whatsoever.
Har cirka 200k sparat.

Är 23 år gammal och har arbetat på min arbetsplats i 8 mån, är fast anställd.
Kan jag få ett lån till lägenhet? Och isåfall, på hur mycket?

Tack på förhand,
Potatis1
Citera
2010-08-13, 13:42
Medlem
Ja det lär du kunna få. Ta kontakt med lite olika banker och ansök om lånelöften. Då måste banken göra en lånekalkyl utifrån vad du tjänar och då kan du få reda på hur mycket du kan låna.

Om du har 200.000 kr så har du i vart fall till handpenningen vilket är bra! Efter den 1 okt (tror jag) så får man "bara" låna 85% av bostadens värde.

//Tuff
Citera
2010-08-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BountyTuff
Ja det lär du kunna få. Ta kontakt med lite olika banker och ansök om lånelöften. Då måste banken göra en lånekalkyl utifrån vad du tjänar och då kan du få reda på hur mycket du kan låna.

Om du har 200.000 kr så har du i vart fall till handpenningen vilket är bra! Efter den 1 okt (tror jag) så får man "bara" låna 85% av bostadens värde.

//Tuff

Tror du/ni att det är omöjligt att få ett lån på cirka 1.7kk~?
Citera
2010-08-13, 13:47
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatisskalar1
Tror du/ni att det är omöjligt att få ett lån på cirka 1.7kk~?

Har du 23k netto? Isåfall tror jag inte det ska vara några problem att få igenom det lånet!

edit: Här kan du få ett preliminärt svar direkt!

https://www.sbab.se/2.130/2.149/2.168
Senast redigerad av Danro80 2010-08-13 kl. 13:51.
Citera
2010-08-13, 14:00
Medlem
Det är möjligt.. Kanske är på gränsen. Har inte orkat räkna på det men när banken gör bolånekalkylen så räknar man in olika räntelägen. Du ska klara en ränta som är betydligt högre än det ränteläge som gäller idag. När jag köpte lägenhet nyligen så räknade man på en ränta på 12.5% i kalkylen vilket är MYCKET högre än vad den faktiskt är idag. Nu gick det bra men det var ändå på gränsen. I värsta fall kanske man får be mamma/pappa stå som borgenärer.

Men det enklaste sättet att ta reda på om du får låna 1.7 är ju att fråga banken. Kostnaden om du väljer rörlig ränta (3 månader) så blir räntekostnaden lite drygt 3000 kr. Räntan kommer väl gå upp för eller senare så det kommer bli dyrare. Däritll får du räkna in avgift till föreningen och amortering på lånet, kanske runt 800-1000 kr/månad. Om du tjänar 23000 och har runt 30% i skatt borde du hamna på drygt 16000 kr efter skatt. Säg att du har 4 papp i månaden för lång och amotering och sen ytterligare ett par tusen i avgift till din förening + el, tv, internet mm.. Så kanske du hamnar på mellan 8-9000 kr att leva för. Det räcker ju helt klart men om man räknar in ändrat ränteläge så blir det ganska rejäla skillnader. OM man räknar ränta på 4,5% (istället för ca 2,5% som räntan ligger på idag) så blir bara räntekostnaden en bit över 6000 kr. Lägg till avgift till förening + allt det andra så är det kanske inte så mycket pengar kvar att leva på..

Men som sagt. Ta kontakt med lite olika banker och ansök om lånelöfte.

//Tuff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in