2010-08-14, 19:21
Medlem
MissBloodyMarys avatar
Jag antar att mamman är föräldraledig. Då är det hennes "ansvar" att ta nätterna, tycker jag. (På helgerna kan man ta varsin sovmorgon imo)

Jag har haft napp-barn och icke napp-barn och jag gjorde så att jag ställde spjälsängen mot min säng och tog bort fronten på den, så att det blev som en "förlängning" av min säng. Då hade liten en egen plats att sova på men ändå närheten och det var lätt att nå för att trösta/ge napp etc.

Och givetvis hade jag ett lager av nappar som var "godkända" av barnet inom räckhåll för min hand, så jag behövde knappast vakna för mycket för att åtgärda napproblemet, eller för att "buffa" lite på rumpan på sovande bebis så att sömnen och tryggheten återställdes.

Napp i snöre ska man inte ha i sängen. Möjligen napp i klämma när barnet sitter i vagnen om man måste ha napp när barnet är vaket (Vilket jag personligen tycker man kan låta bli, det tar bort en dimension för undersökande hos en bebis)

Frågan om huruvida napp var bra eller inte, eller om ni hade sluppit detta problem om pojken inte varit van vid napp är... ickekonstruktiv. Det kastar bara skit er emellan och vad leder det till förutom sura miner och ovänskap? "Ja hade DU gjort som JAG sa så hade INTE det här hänt" är knappast en väg till att lösa problemet, right?

Frågan är om det bara är nappen som är problemet, somliga barn sover mindre och andra sover mer. Är han aktiv om dagarna, ute i friska luften och får han vara med och utforska leksaker, världen osv? Ligga på en filt och undersöka saker, sitta i gåstol sparka sig fram?

En aktiv dag ger ofta lugn sömn. (Men FÖR aktiva dagar kan tvärtom ge orolig sömn...)
Citera
2010-08-14, 20:10
Medlem
pieces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Finns risk med allt.
Jag sov tungt innan barna kom, efter de kom vaknar jag av i princip alla ljud o rörelser.
Sedan så väljer barnen ganska tidigt att få sova i sin egen säng efter ett tag så länge man inte "förbjuder" dom att sova i förälders säng.

Jag tror att barn sover bättre i egen säng om de vet de är välkommna in till föräldrarnas säng, så var det iaf för mina tre.
För min del hjälpte inget, mina barn har sovit hela natten från dag ett. Eller det är iaf vad jag hävdar, fru har en annan uppfattning så för min del skulle det inte vara riskfritt.
Citera
2010-08-14, 20:57
Medlem
Melongrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Låt honom sova i er säng och ha några nappar på sängbordet.
Är jättemysigt med bebisar i sängen, de luktar gott och deras "snusande" är jättesött.

Sov bättre än någonsin när vi hade bebbar i sängen.

Var det inte nyligen någon i England som hade sin "bebbe" i sängen och råkade rulla över den i sömnen och kvävde den?
Citera
2010-08-14, 21:17
Medlem
heeyas avatar
Mitt barn vaknade hela tiden hela natten och hon vände sig hit och dit när hon var 8 mån.Då köpte vi en störe säng så att hon skulle ha mer plats och det hjälpte mycket.Man bör ha tålamöd med barn och jag har lärt mig med tiden.Nu sover hon tills klockan 7 på morgonen och hon är 2 år men vakanar ibland
Citera
2010-08-15, 01:57
Medlem
Collinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingamen
Låt honom sova mellan er i stället, då kanske han kan somna om även om han tappar nappen.
+1 ... om inte annat så slipper ni kliva upp för att stoppa in nappen igen.
Citera
2010-08-15, 23:34
Moderator
VitKallas avatar
Han kommer snart in i separationsfas så det kan också vara något som spökar nu. D¨behöver han mycket närhet och det är bäst att vänta med några större förändringar.

Låt han sova mellan er, om ni kan, så har ni nära att ge honom nappen på natten. Ha ett gäng så ni aldrig behöver leta.

Ett av mina barn lärde sig snabbt stoppa in nappen själv, jag brukade lägga en extra i hennes hand när hon somnat för kvällen. ett annat barn var inte så förtjust i napp och sov faktiskt bättre när jag tog bort den, han blev också otroligt störd av att tappa den på natten.
Att använda napp är helt individuellt.
Citera
2010-08-16, 00:04
Medlem
mrf00ls avatar
Vi har experimenterat mycket med sömn just pga att vår son också sov dåligt förut, men nu är det mycket bättre.

Min egen erfarenhet säger att det är jäkligt viktigt med ordentlig sömn under dagen, för bebisen dvs. Ju längre och bättre min lillkille sover på dagen desto tyngre sover han på natten. Mat-rutiner är också viktigt. Strul med mat har resulterat i sömnlösa nätter. Jag ger grabben mat 5-6 gånger om dagen. Välling när han vaknar, gröt som mellanmål, lunch(burk), mellis och middag(burk). Ibland välling precis innan nattning om det dröjt sen middagen.

Vår grabb har nätter då han vaknar massor med gånger, men då får man se till att förbereda för att göra det lättare för sig själv. Tex släng ner några extra nappar i sängen så blir det lättare för både dig och barnet att hitta i mörkret. Tänk efter vad det kan vara som gör att barnet vaknar och skriker och försök hitta små lösningar för att förenkla processen för er. Ibland kan mitt barn vara helt otröstligt, men blir lugnt om man tar av täcket eller tvärtom.

Jag skulle inte ta tipset att låta barnet sova mellan er. Det är lika bra att vänja ungen vid att somna, sova och somna om, själv. Plus att det är jäkligt viktigt att du och din sambo får lite space från ungen och lite tid för varandra. Samt ha möjligheten att breda ut sig i sin egen säng.

Hur många gånger sover ert barn om dagarna? Och hur länge? Sover han/hon bara en gång om dagen, testa att lägga honom/henne två gånger. Om ni redan kör på två gånger om dagen, testa en gång.(kanske sover bättre och längre med bara en gång) Ni vet väl redan detta, men bebisen behöver minst 14 timmar sömn om dygnet. Blir det mer än 14 timmar så är det en sjysst bonus.

Jag har varit pappaledig i 5-6 månader nu och sonen är 9 månader. Vi gör som så att jag tar alla nätter under vardagarna, sen tar vi varsin på helgerna. Ni kanske borde testa det, eftersom du behöver din energi till arbetet. Din sambo kan sova när barnet sover på dagen, om det skulle behövas.

Nu blev det lite långdraget men jag hoppas att jag kommer att bli till någon hjälp öht.

Lycka till!
Senast redigerad av mrf00l 2010-08-16 kl. 00:06.
Citera
2010-08-16, 00:19
Bannlyst
Mina föräldrar gav mig och min bror kärlek, prova att göra likadant till dina barn?
Citera
2010-08-16, 03:40
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abject
Jag behöver era råd, håller på att bli tokig, Ungen skriker varje natt, pga att han vänder på sig o hittar inte sin napp, dvs varje natt i snart 7 månader, 4-6 ggr varje natt, lite sömn för mig o sambon, o jag känner att det börjar gå för långt nu, sömndroppar är nått jag har försökt fixa, men sambon säger nej, fattar inte varför direkt, sömnlösheten går ut över mitt arbete, presterar mindre o allt sånt men det är inte det viktiga, hur ska vi få han att sova hela natten ?

vi håller han uppe till 9 på kvällen, så han är helt slut då, men så går det nån timme sen skriker han igen, han får gröt innan han lägger sig, vill inte ha nån välling lr nått annat flytande, isf bröst, men gröt får han varje kväll, snälla ge mig tips, håller på att förlora förståndet snart

Ni skulle aldrig börjat med napp...Jag var på frugan om napp, men hon stod på sig och det tackar jag henne för. Vår lilla dotter suger på tummen och den är inte svår att hitta i sängen. Vi började redan från början med att se till att vår dotter ska bli självständig. Suga (men inte på bröst), suga på tummen/fingrarna. Välling? Nej, varför börja med nåt som bara kommer utveckla ett beroende. Hon får idag bröstmjölk och vi har börjat med lite mat. Hon sover som en stock.

Lycka till...
Citera
2010-08-16, 07:35
Medlem
mrf00ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubangi_Stomp
Ni skulle aldrig börjat med napp...Jag var på frugan om napp, men hon stod på sig och det tackar jag henne för. Vår lilla dotter suger på tummen och den är inte svår att hitta i sängen. Vi började redan från början med att se till att vår dotter ska bli självständig. Suga (men inte på bröst), suga på tummen/fingrarna. Välling? Nej, varför börja med nåt som bara kommer utveckla ett beroende. Hon får idag bröstmjölk och vi har börjat med lite mat. Hon sover som en stock.

Lycka till...

Så du tror inte att suga på tummen blir ett beroende? Det är precis som en napp, fast du kan inte ge bort tummen till katterna på skansen. Det kommer förmodligen bli tufft för er att få er dotter att sluta. Det där är en genväg som kommer att bita er i arslet kan jag lova.
Citera
2010-08-16, 07:56
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piece
För min del hjälpte inget, mina barn har sovit hela natten från dag ett. Eller det är iaf vad jag hävdar, fru har en annan uppfattning så för min del skulle det inte vara riskfritt.

Experter rekommenderar faktiakt att barn ska sova mellan mamman och en vägg eller likande så den inte kan trilla ner just för att mamman har en helt annan instingt när det gäller samsovning jag läste om det i boken somna utan gråt.

Många barn sover på det sättet ts beskriver men det går över. Det bästa man kan göra är att se till att få sig sin sömn ändå. Jag är mammaledig och tar vaknätterna när det är sådana sen går jag och dottern och sover middag tillsammans.
Citera
2010-08-16, 10:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewNick
Minns ett par på föräldragruppen med liknande "problem" som löste det hela genom att lägga 10-12 lösa nappar runt bebbens kudde...

Det är inte säkert att det behövs så många. Det kan räcka med ett par extra nappar vid sidan om kudden så att barnet hittar en om det tappar nappen innan det vänder sig och därför "letar" på fel sida. Man får pröva sig fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in