2010-08-13, 11:16
Medlem
Davidparkers avatar
Hej flashbacks medlemmar, får se hur ni klarar av detta

Jag studerar växthuseffekten på en molekylär nivå. Studerar olika typer av farliga respektive ofarliga molekyler, exempelvis hur vattenångan absorberar solljus och hur det infraröda spektrumet varierar med frekvensen.
Jag läste på en nyhetssida att metan var cirka trettio gånger så farligare än koldioxid. Jag vill kunna bekräfta detta med beräkningar(planks konstant?). Någon som kan hjälpa mig hitta svaret? Försökt väldigt mycket men känner mig nu vilsen.

(sry för jävligt många felstavningar o särskrivningar.. bråttom som tusan! )
Citera
2010-08-13, 12:50
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidparker
Hej flashbacks medlemmar, får se hur ni klarar av detta

Jag studerar växthuseffekten på en molekylär nivå. Studerar olika typer av farliga respektive ofarliga molekyler, exempelvis hur vattenångan absorberar solljus och hur det infraröda spektrumet varierar med frekvensen.
Jag läste på en nyhetssida att metan var cirka trettio gånger så farligare än koldioxid. Jag vill kunna bekräfta detta med beräkningar(planks konstant?). Någon som kan hjälpa mig hitta svaret? Försökt väldigt mycket men känner mig nu vilsen.

(sry för jävligt många felstavningar o särskrivningar.. bråttom som tusan! )
Bara att du använder ord som farligt får mig att tänka till om du ens vet vad du själv menar. Tror dessutom det är mer kemi än fysik.
Citera
2010-08-13, 21:18
Bannlyst
Räkna på hur mycket "farligare" vattenånga är än co2!
Citera
2010-08-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Bara att du använder ord som farligt får mig att tänka till om du ens vet vad du själv menar. Tror dessutom det är mer kemi än fysik.

Hur en molekyl sträcker sig och vibrerar känns väl kvantmekaniskt?
Senast redigerad av p0ope 2010-08-13 kl. 22:31.
Citera
2010-08-13, 22:30
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0ope
Hur en molekyl sträcker sig och vibrerar beroende känns väl kvantmekaniskt?
Möjligtvis. Det mesta på molekylär nivå är dock kemi.
Citera
2010-08-14, 14:31
Medlem
Davidparkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89
Räkna på hur mycket "farligare" vattenånga är än co2!

hur gör jag det?
Citera
2010-08-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Möjligtvis. Det mesta på molekylär nivå är dock kemi.
Det är en typsikt gråzon mellan kemi och fysik när man börjar komma ner på orbitaler. Jag klassar det som fysikalisk kemi eftersom det innehåller lite av båda.
Citera
2010-08-14, 17:01
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidparker

Du måste i så fall räkna ut ir-spektrum för molekylerna. Det finns många program som kan göra detta, men de är inte helt lätta att använda. Det lättaste är väl om du letar upp spektrum som nån redan har räknat ut eller mätt upp. En beräkning kan ta allt från några sekunder till flera dagar beroende på kvalitet.
Citera
2010-08-14, 17:31
Medlem
Giorgis avatar
Borde kanske inte bara slänga upp en wiki-länk, men det är tyvärr det bästa jag kan göra i detta fallet, here you go:

http://en.wikipedia.org/wiki/Degrees_of_freedom_(physics_and_chemistry)
Citera
2010-08-14, 17:53
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Borde kanske inte bara slänga upp en wiki-länk, men det är tyvärr det bästa jag kan göra i detta fallet, here you go:

http://en.wikipedia.org/wiki/Degrees_of_freedom_(physics_and_chemistry)

Det handlar inte bara om molekylernas storlek, utan också om hur laddning är fördelad i molekylerna. Detta eftersom ljuset kopplar till laddning, så om en vibrationsmod ändrar dipolmomentet hos molekylen mycket så absorberar den starkt. Sen är det mer illa med absorption där vatten inte absorberar, eftersom man då täpper till en genomskinlig del av spektrumet.
Citera
2010-08-14, 18:06
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Det handlar inte bara om molekylernas storlek, utan också om hur laddning är fördelad i molekylerna. Detta eftersom ljuset kopplar till laddning, så om en vibrationsmod ändrar dipolmomentet hos molekylen mycket så absorberar den starkt. Sen är det mer illa med absorption där vatten inte absorberar, eftersom man då täpper till en genomskinlig del av spektrumet.

Förstår inte varför du citerar mig när du skriver det. Frihetsgraderna jag länkade till har inte och göra med molekylens storlek utan dess form/uppbyggnad och hur mycket energi den kan "ta upp". Det är också det man syftar på när man säger att metan är "30 gånger farligare" än vattenånga för växthuseffekten.
Citera
2010-08-14, 23:04
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Förstår inte varför du citerar mig när du skriver det. Frihetsgraderna jag länkade till har inte och göra med molekylens storlek utan dess form/uppbyggnad och hur mycket energi den kan "ta upp". Det är också det man syftar på när man säger att metan är "30 gånger farligare" än vattenånga för växthuseffekten.

Det var inte menat som kritik, utan som extra info. De vibrationella frihetsgradernas antal är direkt beroende på molekylens storlek, vilka frihetsgrader är det du menar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in