2010-08-12, 22:50
Medlem
E.Taylors avatar
Jag vill ta ett mindre banklån, ca 30 000 kr. Jag äger en bostadsrätt (utan lån) värd ca 1 000 000. Vad kan jag räkna med för ränta på ett ev. lån, jag vill ha en så låg ränta som möjligt?
Senast redigerad av E.Taylor 2010-08-12 kl. 22:53.
Citera
2010-08-12, 22:55
Medlem
wobzs avatar
Om det fackförbund du är med i har avtal med banken kan du låna till en lägre ränta.
Citera
2010-08-12, 23:14
Medlem
E.Taylors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wobz
Om det fackförbund du är med i har avtal med banken kan du låna till en lägre ränta.

Jag vill låna med min bostad som säkerhet utan ett ev fackförbunds inblandning
Citera
2010-08-12, 23:24
Medlem
tror inte du kan lämna bostadsrätten i sig i pant utan det är nog pantbrev som gäller isåfall. rätta mig om jag har fel någon?
Citera
2010-08-12, 23:58
Medlem
Hej!

Du kan räkna med mellan 4-4.5 % i dagsläget om du tar ett så kallat BLANCO lån.

Men i ditt fall hade jag nog sagt till banken att du vill låna upp de pengarna för renovering av lägenheten.

Med den som säkerhet kan skulle du säkert kunna komma ner till halva räntan.

Men jag förstår ändå inte ditt tänk riktigt?!

Om vi räknar på ex. 5% ränta:

30 000:- X 0,05 = 1 500:-/år i räntekostnad. 1 500 / 12mån = 125:-/månad?!

Äger du en läg. för 1MSEK lär inte 125:-/mån vara något problem?

Mvh R.
Citera
2010-08-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narrehehe
tror inte du kan lämna bostadsrätten i sig i pant utan det är nog pantbrev som gäller isåfall. rätta mig om jag har fel någon?

Precis pantbrev är ett krav om du skall låna pengar privat med bostaden som säkerhet och detta
"pantbrevet" brukar kosta 5 000-10 000 att få så det skulle jag inte besvära mig med om
det gäller ett lån på 30 000.

Mvh R.
Citera
2010-08-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenlord
Precis pantbrev är ett krav om du skall låna pengar privat med bostaden som säkerhet och detta
"pantbrevet" brukar kosta 5 000-10 000 att få så det skulle jag inte besvära mig med om
det gäller ett lån på 30 000.

Mvh R.

däremot kan vi tillägga att ett pantbrev kommer finnas kvar även efter lånet så om du vet med dig att du i framtiden kommer ha nytta av pantbrevet så kan du lika gärna utfärda det nu.
Citera
2010-08-13, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narrehehe
däremot kan vi tillägga att ett pantbrev kommer finnas kvar även efter lånet så om du vet med dig att du i framtiden kommer ha nytta av pantbrevet så kan du lika gärna utfärda det nu.

Japp helt riktigt!

Korkat att jag glömde tillägga det

Mvh R.
Citera
2010-08-13, 01:05
Medlem
Du kan belåna din bostadsrätt utan problem och jag skulle tippa på att du hamnar på 1,8-2% ränta med tre månaders bindningstid. Eventuella pantbrev får du betala men det kostar runt 500kr och inte 5.000-10.000 som det nämnts tidigare i tråden.

Sen är det inte säkert att din bank går med på att belåna din lägenhet på så låga belopp. Då får du räkna på om det är värt att låna mer och betala in överskjutande belopp omgående med den ränteförlust bindningstiden på tre månader innebär.

Jag tror helt klart att du tjänar på att belåna din bostad framför blancolån.
Citera
2010-08-13, 08:13
Medlem
Från finansportalen.se:
http://www.finansportalen.se/boendefinansiering.htm

Pantbrev
Pantbrev kostar 2 % av inskrivningens belopp i stämpelskatt. Inskrivningsmyndigheten tar även ut en expeditionsavgift för att utfärda lagfart och pantbrev. Kostnaderna hos inskrivningsmyndighet får man normalt inte låna till utan de ska betalas kontant.

Bostadsrätt
Det går även att pantsätta en bostadsrätt. Detta sker genom att bostadsrättens ägare skriver under ett avtal om pantsättning. Därefter underrättar (denuntierar) kreditgivaren bostadsrättsföreningen om att pantsättning av bostadsrätten skett. För bostadsrätter finns det således inga pantbrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in