• 5
  • 6
2017-08-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il Barone
Varför skulle jag inte komma undan?
Ponera att jag drar till syrien tex och är medborgare där.

Vad tror ni?

Syrien visade sig visst vara svarte Petter. Om du lever fortfarande så får du gärna berätta hur det gick.
Citera
2017-08-07, 21:37
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filarn
Syrien visade sig visst vara svarte Petter. Om du lever fortfarande så får du gärna berätta hur det gick.
Svarte Petter? Om TS var syrier och faktiskt flyttade till Syrien så behövde väl TS bara flytta tillbaka till Sverige och kvittera ut sin nya identitet.
Citera
2017-08-07, 22:02
Medlem
Det har du förvisso rätt i. Men om jag får fantisera lite så stack TS till Syrien och lyckades blåsa bankerna på ett par miljoner och starta sin firma, för att sen se allt gå upp i rök.
Citera
2017-08-08, 08:17
Medlem
CardinalSins avatar
Låter rätt idiotiskt. Du kommer att låna en rätt liten summa, blancolån på tops 300 papp. För det sätter du dig i en sits där du inte kan återvända till Sverige utan stora negativa konsekvenser?

Har du dubbelt medborgarskap? Annars kommer ju ditt pass löpa ut, kanske lagom tills dess att då du på grund av ditt klantiga tillvägagångssätt är dömd i din frånvaro. Har du inte fått ett medborgarskap någonstans då sitter du utan pass, vilket många länder kräver för legal vistelse.

Jobba och spara några år till istället. Även utan moralisk hänsyn är det ett bättre alternativ.

Editor: såg just att det var en gammal tråd och att planen gått sådär. Får han mer tålamod med att läsa hela tråden innan jag har en åsikt. My bad.
Senast redigerad av CardinalSin 2017-08-08 kl. 08:20. Anledning: Missade info
Citera
2017-08-08, 12:19
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Noterar att det är en gammal tråd, men den innehåller massa felaktigheter. Banken frågar tex inte en enda fråga vid blancolån, aldrig varit med om det.

Teoretiskt, om man idag har sin ekonomi i ordning och en bra inkomst, skulle man utan större problem kunna få 2-3 stora blancolån relativt nära inpå varandra. Det är med andra ord fullt möjligt att lämna landet med någonstans runt 600 000 till 1 000 000 på banken i form av blancolån från olika aktörer (via tex Lendo). På det kan man likt Guantanamosvensken köpa en någorlunda dyr bil där man även lånar till insatsen och sedan sälja den till underpris till någon mindre nogräknad person i Tyskland. Innan man drar kan man också få ihop en betydande summa genom smslån då det finns omkring 50 snabblåneföretag som inte samkör sina register och som inte registrerar skulderna hos UC.

Vad jag förstår är detta en relativt vanlig plan för de som lämnat Sverige för att strida för IS, även om de kanske inte haft möjlighet till de där riktigt stora blancolånen.

Hur man gör sen för att leva länge med den här relativt blygsamma summan har jag ingen aning om, men man kastas ju inte i fängelse för att man är överskuldsatt, så skippar man bedrägeriet med bilen och de 50 smslånen (som kanske kan anses vara bedrägeri de med) borde man heller aldrig hamna i ett läge att man kan bli utlämnad.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in