2010-08-12, 21:23
Medlem
Crystalskulls avatar
Citat:
Att partiet kommer in i riksdagen ser han som helt självklart och menar att det är både möjligt och troligt att partiet får upp mot 12 procent av rösterna.
SD har skaffat sig tre starka ledare med Jimmie Åkesson i spetsen, och man har klokt nog rensat upp i leden och gjort sig av med alltför extrema människor och åsikter, det är både möjligt och troligt att SD skulle kunna få så mycket som 12 procent och att de kommer in i riksdagen kan man bedöma som fullt klart
.
http://politisktinkorrekt.info/2010/08/08/stig-bjorn-ljunggren-sd-kan-fa-12/
Det var som fan. De högsta gissningarna jag hört på hur många procent av rösterna SD kommer få i valet är runt 8 %.
Tror ni partiet får så mycket som 12%?
Om de skulle få 12 %, tror ni då att de andra partierna blir tvugna att lägga ner sin utfrysning av SD?
Citera
2010-08-12, 21:26
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crystalskull
Det var som fan. De högsta gissningarna jag hört på hur många procent av rösterna SD kommer få i valet är runt 8 %.
Om de skulle få 12 %, tror ni då att de andra partierna blir tvugna att lägga ner sin utfrysning av SD?
Med 12% så måste han mena någon gång i framtiden, knappast valet 2010.
Citera
2010-08-12, 21:26
Medlem
ABCmonsters avatar
12% låter nog som en överdrift.
Citera
2010-08-12, 21:27
Medlem
Youngboyss avatar
Jag ser det nästan som omöjligt i min värld att SD skulle få 12%. Men om dom får det då skulle utfrysningen nog upphöra och en stramare invandringspolitik att föredra.
Citera
Medlem
Citat:
Det var som fan. De högsta gissningarna på hur många procent av rösterna SD kommer få i valet är runt 8 %.
12% låter mycket, men partierna behöver inte sluta frysa ut SD för det.

Ponera att valresultatet skulle bli...

SD 10%

MP 9%
V 6%
S 30%

M 29%
C 5%
KD 4%
FP 7%

Då får blocken alltså 45% var, eller 157 mandat per block (SD får 35).
Det skulle räcka med att MP gick över till alliansen så skulle det bli 188 mandat vilket är mer än de 175 man behöver för en majoritet.

SD skulle behöva helt astronomiska siffror för att det ska bli omöjligt för de övriga 7 att gå runt dem.

Om MP däremot skulle vägra så uppstår någon slags Mexican Standoff där båda blocken är lika stora. Om båda då stenvägrar släppa över ett parti till andra sidan så finns inget annat val än att knyta sig till SD.
Citera
Medlem
Crystalskulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne

Jag citerade inte hela artiklen. Klickar du på länken så framgår det att det är detta valet han syftar på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne

Han menar nu. Sen att de inte är rimligt är en annan femma.
Citera
2010-08-12, 21:29
Medlem
Crystalskulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABCmonster
12% låter nog som en överdrift.

Det tycker jag med. Kontigt att en statsvetare påstår att det är troligt att de får 12%.
Citera
2010-08-12, 21:32
Medlem
Rodolfuss avatar
Citat:
Det tycker jag med. Kontigt att en statsvetare påstår att det är troligt att de får 12%.
En socialdemokratisk statsvetare dessutom. Är Stig-Björn en av dem som längtar tillbaka till gamla tiders Socialdemokrater?
Citera
2010-08-12, 21:34
Medlem
Crystalskulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus
En socialdemokratisk statsvetare dessutom. Är Stig-Björn en av dem som längtar tillbaka till gamla tiders Socialdemokrater?

Mycket möjligt. Det här var skumt.
Citera
2010-08-12, 21:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Om lavinen går då blir det väldigt stort stöd för SD. Men han tar i i överkant inte ens jag som förutspå 7,3% tror på det.

Eller så sitter han på insamlade grunddata som opinionsföretaget inte viktat och som pekar på 12% och då vill han givetvis vara den guru som hade rätt.

Om folk röstar som de känner när de är som mest förbannade och med hjälp av någon lite lagom stor invandrarskapad skandal så utlöses lavinen.

Vissa skulle nog önska att han höll käften men detta kommer knappast att publiceras i rikstidningarna, de håller masken ända in i kaklet även om de vet att Sd ligger en kroppslängd före.

Det här valet blir det hittills roligaste i mitt liv.
Citera
2010-08-12, 21:42
Avslutad
Han överdriver för att stödja SD som det ser ut (svårt att tolka annorledes). Max 8-9 procent, minst 4,5. Kan få mer än så om de får florera en hel del i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in