2010-08-13, 10:45
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceron
Pratade med bostadsbolaget och de säger 1000kr istället för tidigare 12000kr (?).
Be om faktura från dom eller be dem skicka faktura till henne.

Sista citatet du kommenterar är inte mitt.

Hur svårt kan det vara, ta en faktura och dra av pengarna på hennes skuld.

Dessutom om du anser hennes som mycket instabil skulle jag bytt låset omgående, nu på förmiddagen.

Är det så att du har större intresse att beklaga dig över hennes hantering av nyckeln passar relationsforumet bättre, synd att dra ned juridikforumet med sånt skit.
Senast redigerad av Lalajlaj 2010-08-13 kl. 10:48.
Citera
2010-08-13, 10:48
Medlem
Förlåt Lalajlaj, måste ha blandat ihop.
Att dra av det som det kostar från skulden med henne blir nog för henne väldigt svårt att acceptera.
Citera
2010-08-13, 11:17
Medlem
bstinsons avatar
Citat:
Att dra av det som det kostar från skulden med henne blir nog för henne väldigt svårt att acceptera.

Nu blir jag lite förbannad på dig... Är det inte lite "svårt" för dig att acceptera att hon utpressar dig!?

förklara klart och tydligt att om hon in lämnar tillbaka nyckeln så kommer du att byta lås och att detta kommer att dras från skulden p.g.a. att HON vägrar lämna tillbaka nyckjävlen.....
Citera
2010-08-13, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bstinson
Nu blir jag lite förbannad på dig... Är det inte lite "svårt" för dig att acceptera att hon utpressar dig!?

förklara klart och tydligt att om hon in lämnar tillbaka nyckeln så kommer du att byta lås och att detta kommer att dras från skulden p.g.a. att HON vägrar lämna tillbaka nyckjävlen.....

Hon har inte ett normalt psyke som vi andra har. Hon kommer inte att lämna tillbaka nyckeln och hon kommer fortfarande att säga att jag är skyldig henne samma summa. Jag var ihop med henne i några år, jag vet hur hon fungerar.

Jag hörde även nyss av en bekant att hon har lyckats kopiera nyckeln. Nu vet jag inte ifall detta är ett osant skvaller eller ej men jag vill inte chansa.

Så var inte förbannad på mig, var förbannad på henne.
Citera
2010-08-13, 11:47
Medlem
Nej nu orkar jag inte krångla med detta längre.
Ringde bostadsbolaget, så nu ska de byta lås, så jag kommer antagligen att få henne rätt förbannad nästa gång hon ska in i lägenheten, och då kan jag be henne att dra åt helvete.
De skickar faktura så jag får se om jag lyckas få ihop nog med pengar tills slutet utav månaden.

Men tack för alla svar! De uppskattades
Citera
2010-08-13, 11:50
Medlem
bstinsons avatar
tycker helt klart du ska dra av det på skulden.. vare sig hon "vill" det eller inte...
Citera
2010-08-13, 13:18
Medlem
pellepoliss avatar
Ja, som flera andra här har sagt kan du ju alltid påpeka att du drar av skulden mot ett låsbyte, eller så lämnar hon tillbaka nyckeln. Nu vet jag ju att kvinnofolk kan vara svåra att diskutera klokt med (jobbar i en bransch där man diskutera ofta) så jag förstår din sits.

Ett annat alternativ som egentligen inte är helt OK vore väl i så fall att helt enkelt göra sönder cylindern och säga att det varit inbrottsförsök... Iofs kanske du får betala en självrisk på hemförsäkringen, men kanske en variant? Hyrsevärden tvingas ju då att byta cylinder och troligtvis får du nya nycklar.

Har du ett tillhållarlås, d.v.s. ett lås som inte har en cylinder så att säga (ofta kallad för "över- eller underlås) kan man stifta om låset för 300:- ungefär. Då får du nya nycklar till det och de gamla passar inte längre. Det gör jag alltid när jag flyttar till nya adresser, eftersom jag då är säker på att bara jag har nyckeln, och det blir betydligt billligare än att byta hela låset.

När du sedan betalat 300.- för omstiftning av det eventuella låset, så sparar du kvittot och kopierar det. För att slippa prata med henne lägger du kopian i ett kuvert och skriver att summan dras av från skulden. Kuveret skickar du sedan till henne, då kommer hon dels veta att du fått nya lås och att hennes nyckel är meningslös, och att hon blev lite fattigare på att hålla på att jävlas. Hon kommer ju inte längre in i lägenheten och du kan betala av i lugn och ro.
Senast redigerad av pellepolis 2010-08-13 kl. 13:22.
Citera
2010-08-13, 13:20
Medlem
Granit84s avatar
alltså döda kattungen då? hade inte tvekat. spade + sopsäck
Citera
2010-08-13, 15:19
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Och av vad jag kan komma fram till med min lilla kunskap inom juridik är att hon gör sig skyldig till:
Olaga förfogande och utpressning.
Egenmäktigt förfarande.
Citat:
Ursprungligen postat av BrB 8 kap. 8 §
Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.
Fyll i en ansökan om vanlig handräckning och skicka in till KFM.

Begär även ett interimistiskt beslut i ärendet. Dock tror jag inte det är möjligt, men att försöka skadar ju aldrig.
Senast redigerad av Justitiemord 2010-08-13 kl. 15:25.
Citera
2010-08-19, 23:01
Medlem
Vi måste ju få reda på hur allt gick ju!
Citera
2010-08-21, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Vi måste ju få reda på hur allt gick ju!

Beställde nytt lås i fredags, åkte iväg på lördagen från lägenheten. Tydligen hade hon hämtat sin tvättmaskin, vilket betyder att hela golvet är täckt utav tvättmedel/vatten (ett helvete att städa f.ö).
Ett vinglas krossat i vardagsrummet, och en nedriven kanna med vatten.
Samt 10kg kattmat i min tvättkorg (?!).
Dörren in till vardagsrummet var stängd då jag gick, och jag tror inte katter klarar av att flytta på en tvättmaskin.

Men trevligt nog så lämnade hon mig en underskriven lapp där allt jag var skyldig henne var listat på.

Här är lappen citerad:

Citat:
Soffa: 1500kr
Bord: 500kr
Fläckt: 350kr
Gardinstänger: 150kr
Hyra: 1700kr
Skuld: 2000kr
Kattungar: 400kr

Sum:6450
(Kan genast säga att nej, hon är inte ett mattegeni precis.)

Av vad jag vet så behöver inte jag betala tillbaka hyran hon har betalat en del utav. Hon drog ju efter att hon betalat den, delvis av egen vilja.

Sedan så kostar omläggningen utav låset 1130kr och att fixa vattenröret som satt fast i tvättmaskinen kommer inte heller bli billigt, 1000kr kanske.
Och ersättning för att jag behövde städa upp skiten med. låt oss säga 600 kr?

Detta gör att den skulden som hon tecknade under nu är nere i 2020kr.
Inte för att verka girig, men så är fallet.

Bostadsbolaget kunde inte komma förens på tisdagsmorgonen och sätta in en reservcylinder för att sedan skicka mitt på omläggning, tyvärr.
Citera
2010-08-21, 22:51
Medlem
Yorricks avatar
Om hon går in i lägenheten utan ditt samtycke så är det olaga intrång. Då har du rätt att göra ett så kallat envarsgripande. Dvs du säger jag griper dig. Enligt lag är hon då att betrakta som gripen och måste enligt din uppmaning hålla sig i stillhet tills polisen kommer och för bort henne till häktet. Du har rätt att hålla henne länge. Om hon försöker avvika så har du rätt att använda erfoderligt våld för att förhindra den brottsliga flykten.

Ett ganska extremt scenario och för henne jävla otippat. Men faktiskt helt lagligt. Men att ni skulle fortsätta vara vänner efter nåt sånt här finns ju inte relationsbibeln. Men hon skulle nog aldrig gå in i din lägenhet igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in