2010-08-12, 17:01
Medlem
Taluss avatar
Söker egentligen ny mobiltelefon, men är inte nöjd med någonting jag sett på marknaden. iPhone kan få gömma sig i min mörkaste kroppsöppning, och androidtelefoner av olika slag imponerar mig helt enkelt inte. Jag är å ena sidan inte kräsen alls, vill bara ha basfunktionerna men är å andra sidan något fruktansvärt kinkig av mig.

Telefonen får inte ha touchskärm (Jag vill ha tangenter, gärna ett komplett tangentbord.) Vill kunna skriva utan att konstant behöva titta på skärmen, vill liksom kunna känna tangenterna. Dessutom blir touchskärmar kladdiga och får fula "öronavtryck". Det jag söker är enbart att basfunktionerna ska fungera utmärkt. Den ska kunna ringa, ta emot samtal. Skicka- och ta emot SMS. Ser ingen nödvändighet i att ha kameran i telefonen, har tvärtom gärna olika utrustning för olika syfte. Men framförallt vill jag att den ska vara slagtålig, ja snudd på kraschtålig alltså.

Så min idé har varit att bygga min egen mobiltelefon. Jag skulle vilja bygga om en "(Boeing 767) FMC" till en mobiltelefon. Min fråga är då: är detta genomförbart? Jag är medveten om att budgeten skulle överstiga kostnaden av t.ex. en iPhone4 (Eller iPhone67, för den delen, som förmodligen är nylanserad vid det skede mitt eventuella hemmabygge äntligen är klart) Som det liggande projekt det lär bli behöver jag sannolikt lära mig en Hel del alltså. Men det skulle vara så brutalt häftigt att ha en sån som telefon, haha. (Vikten skiter jag i, storleken är bara charmfull och det skulle vara så mycket mer suveränt att ha en FMC som mobiltelefon, än att som alla andra springa runt med en iPhone/reguljär mobiltelefon)

För den som inte vet vad en FMC är, så bifiogar jag lite länkar. Se särskilt det vackra gröna skenet i länkad video, nästan lite PipBoy2000-känsla över utrustningen.

http://em.ca/~cockpits/products/cfi/fms_mcdu.htm (Framgår den kostar ca. 670 USD)

http://www.jsgpanels.com/EAPresentationUFMC-x04_fichiers/image006.jpg (Bra bild)
http://www.a320-project.skalarki.co.uk/downloads/AIRBUS_MCDU.jpg (Bra bild)
http://www.avsim.com/pages/0301/767pic/shot21.jpg (Bild)
http://i48.tinypic.com/r9n955.png (Bild)
http://www.youtube.com/watch?v=dtvxGtQ56-Q&feature=related (Video, se 03:20 och fram en bit)

Visst, kalla mig dum i huvudet eller bara teknik-kinky, men jag skulle tycka det var helfräckt! Ser naturligtvis en serie problem/svårigheter, kanske är det heelt orealistiskt att ens starta en tråd om detta(?). Men det vore bara så stört häftigt Och säg nu gärna inte bara "cpcpcp, trolololo", höh.
Senast redigerad av Talus 2010-08-12 kl. 17:20.
Citera
2010-08-12, 17:05
Medlem
wh0s avatar
Har du kunskaper, en bra budget och ett jävla tålamod så Go for it! Lycka till Låter jävligt fränt om du lyckas.
Citera
2010-08-12, 17:29
Medlem
piezos avatar
Låter perfekt hemmabygge!

Länk till gsm-moduler: http://www.sparkfun.com/commerce/categories.php?c=66
Citera
2010-08-12, 17:33
Medlem
Trance_Nations avatar
Borde inte vara allt för svårt o bygga en dator med den där som knappsats, sen köru bara med ett 3gusbmodem som du använder som telefon, då kan du smsa o ringa o allt sånt
Citera
2010-08-12, 17:34
Medlem
en kopp kaffes avatar
Du verkar åtminstone realistisk, vilket är bra. Jag tror absolut det är genomförbart. Gör den modulär, så du kan byta funktioner efter tillfälle. Fixa en vevgenerator så du kan ladda den, alternativt en liten bensinmotor för RC-bilar
Citera
2010-08-12, 17:38
Medlem
piezos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Borde inte vara allt för svårt o bygga en dator med den där som knappsats, sen köru bara med ett 3gusbmodem som du använder som telefon, då kan du smsa o ringa o allt sånt

Finns det verkligen 3g-modem som man kan ringa med? Smsa vet jag att man kan men finns det någon man kan ringa med?

Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Du verkar åtminstone realistisk, vilket är bra. Jag tror absolut det är genomförbart. Gör den modulär, så du kan byta funktioner efter tillfälle. Fixa en vevgenerator så du kan ladda den, alternativt en liten bensinmotor för RC-bilar

Bättre vore att baksidan är en stor stryktålig solcell!
Citera
2010-08-12, 17:42
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piezo
Bättre vore att baksidan är en stor stryktålig solcell!

Bättre med samtliga alternativ. Storleken är ju som känt inte ett problem.
Citera
2010-08-12, 17:50
Medlem
piezos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Bättre med samtliga alternativ. Storleken är ju som känt inte ett problem.

Med tanke på storleken lär inte batteritiden bli några problem, bara att slänga i ett stort litiumjon-batteri. Gäller dock att man får telefonen relativt strömsnål.
Citera
2010-08-12, 18:06
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piezo
Finns det verkligen 3g-modem som man kan ringa med? Smsa vet jag att man kan men finns det någon man kan ringa med?

Jodå, jag har ett heuwaaeeieiei eller hurfan de nu stavas, där ingick det programvara för sms, telefoni och internet.
Citera
2010-08-12, 18:12
Medlem
Taluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Jodå, jag har ett heuwaaeeieiei eller hurfan de nu stavas, där ingick det programvara för sms, telefoni och internet.
Har ett Huawei E1750 hemma ^^ Men dessvärre har jag inte mycket know-how bakom. Däremot som liggande projekt skulle budgeten kunna få vara löpande, och tålamod har jag rikligt. Men det är mycket jag skulle behöva lära mig. Innefattar både programmeringen, "lödningen" och hela teknikdelen. Så tro nu bara inte att det här blir någon vacker tråd där jag gör vackra uppdateringar varje vecka, med nya bilder och tekniska framryckningar.

I just want one of those so badly I'll have to build one my self. haha.
Det gläder mig att ni verkar optimistiska. Borde gå, med andra ord!
Senast redigerad av Talus 2010-08-12 kl. 18:40.
Citera
2010-08-13, 00:36
Medlem
De gsm moduler på sparkfun är antingen bga eller en fine pitch kontakt. Inget som jag tror att du har en chans att löda med andra ord.

Hade jag varit dig hade jag gjort såhär:
Nokia 3310 är en bra grund, skala bort batteri,skal och display.
Den telefonen(liksom några andra) har en bus som du kan koppla dig in på och styra telefonen med at-kommandon.
Välj en mikrokontroller, PIC eller AVR är vanligast.
Sedan är det bara att välja en skärm. Det finns en näve oled skärmar från 4d-systems som skulle passa.
Då slipper du vissa delar av programmerningen då du kan stoppa in ett sdkort med biler och sedan styra displayen med enkla kommandon via uart. Och oled är både energisnålt och stor betraktningsvinkel.

Välj även en knappsats som passa dig.

Du använder den befintliga mikrofonen och högtalaren från 3310:an och bygger ihop din telefon.

Ska du skicka sms så kan du göra det med at-kommandon, ska du ringa skickar du at-kommandon för att slå ett nummer osv.

Då har du iaf en chans att lyckas.

Hade jag varit dig skulle jag börja med att köpa en pickit 2 med demokort och lära mig programmera en PIC i c ordentiligt först. Sedan koppla in alla delar och testa del för del och sedan få ihop ett vettigt projekt.

Räkna dock med att telefonen kommer att bli STOR, inte som de man köper iaffären utan typ 20x10x4cm minst.

Håller faktiskt själv på med ett likande projekt, en 32bitars PIC, 320x240pixlars lcd och en väldans massa kring funktioner, bla ljudhantering. dock kommer samtal/sms gå via en dator. Ska ändå bara användas nära min dator.
Citera
2010-08-13, 15:47
Medlem
Taluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorPelle192491
De gsm moduler på sparkfun är antingen bga eller en fine pitch kontakt. Inget som jag tror att du har en chans att löda med andra ord.

Hade jag varit dig hade jag gjort såhär:
Nokia 3310 är en bra grund, skala bort batteri,skal och display.
Den telefonen(liksom några andra) har en bus som du kan koppla dig in på och styra telefonen med at-kommandon.
Välj en mikrokontroller, PIC eller AVR är vanligast.
Sedan är det bara att välja en skärm. Det finns en näve oled skärmar från 4d-systems som skulle passa.
Då slipper du vissa delar av programmerningen då du kan stoppa in ett sdkort med biler och sedan styra displayen med enkla kommandon via uart. Och oled är både energisnålt och stor betraktningsvinkel.

Välj även en knappsats som passa dig.

Du använder den befintliga mikrofonen och högtalaren från 3310:an och bygger ihop din telefon.

Ska du skicka sms så kan du göra det med at-kommandon, ska du ringa skickar du at-kommandon för att slå ett nummer osv.

Då har du iaf en chans att lyckas.

Hade jag varit dig skulle jag börja med att köpa en pickit 2 med demokort och lära mig programmera en PIC i c ordentiligt först. Sedan koppla in alla delar och testa del för del och sedan få ihop ett vettigt projekt.

Räkna dock med att telefonen kommer att bli STOR, inte som de man köper iaffären utan typ 20x10x4cm minst.

Håller faktiskt själv på med ett likande projekt, en 32bitars PIC, 320x240pixlars lcd och en väldans massa kring funktioner, bla ljudhantering. dock kommer samtal/sms gå via en dator. Ska ändå bara användas nära min dator.
Min ursprungliga tanke var faktiskt att ta en gammal Nokialur och bygga om. Men optimalt så får jag lära mig skriva en egen meny, då jag helst har knapparna runt skrämen som "menyvalsknappar"... Oavsett du är i en meny, ska du kunna hoppa över till en annan meny direkt. Och Executeknappen vill jag kunna ha för att bekräfta när man vill göra saker. (typ spara inställning, skicka SMS, et.c.) Asläckert.

Jag tror att jag kommer vilja sitta och löda så minimalt som möjligt. Största problemen jag ser är rent kodmässigt bara jag hittar en mobiltelefon med open source eller åtminstone rewriteable kod :P

Jag använder ju helst den skärmen som finns här, och på något vis lyckas ansluta den till telefon. Storleken är som sagt meningen att den ska bli stor. Hade inte räknat med att få plats med den i någon sidenpåse för iPods. Bara jag får till det så att skrämen fungerar ihop och att jag kan läsa och skriva SMS, till en början, är jag mer än nöjd. Resten, (t.ex. det om att kunna skriva egen meny) är bara drömsnack Förstår dock inte, du föreslår jag köper en helt annan skärm och helt annan knappsats än den FMC jag hittat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in