2010-08-11, 21:41
Medlem
shadow666s avatar
Hejsan, jag skulle behöva en förklaring på detta med inkasso och kronofogden. Det är så att jag ha en skuld hos inkasso och har fått ett brev från kronofogden om att ja ska skicka en svar brev om att jag har "deltagit av infon att jag har skuld hos inkasso" . har samtidigt mejlat lite med inkasso om vad som kan hända om jag inte betalar i tid. Jag blir förvirrad om dom menar att jag har 10dagar på mig att betala in resten av pengarna sen jag fick brevet (9e aug) eller hur menar dom? och menar dom att jag kommer få en anmärkning eller inte :S och hur ska jag göra för att slippa den =S?

Hej!

Det stämmer att restskulden är *** kr. Vi beviljar inget anstånd med betalningen då den redan är förfallen till betalning. Ju längre tid du dröjer med att betala, desto större är risken för utslag i ärendet.
,
Utslag sker 10 dagar efter påskrivet delgivningskvitto som du ska ha fått från Kronofogden. Det är helt upp till dig när du väljer att betala. Utslag betyder på lättare svenska anmärkning, eller "prick i register".

och på kronofogdens hemsida står det info:

-Ett betalningsföreläggande, kommer till Kronofogden. Ett betalningsföreläggande är en ansökan om att Kronofogden ska fastställa att skulden är riktig.

-Eftersom det nu finns ett bevis på att skulden är riktig, kan skulden drivas in. Skulden registreras då också som en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen.

-För att undvika en betalningsanmärkning, måste du betala eller bestrida skulden innan Kronofogden meddelar beviset.
Citera
2010-08-11, 21:50
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
text

Det som händer är att det företag du är skyldig pengar har lagt över indrivning etc. på ett inkassoföretag. Inkassoföretaget tar själva ut en avgift (de måste ju också tjäna pengar) för att driva in din skuld till företaget. Du har, precis som skrivet i brevet, ett visst antal dagar på dig att betala in pengarna till inkassoföretaget. Därefter kan ärendet skickas vidare till Kronogogden för ev utmätning, och ja, om du inte betalar in din skuld i tid till inkassoföretaget får du med största sannolikhet en betalningsanmärkning (en s.k prick) som sedan ligger kvar i ca 3 år.
Senast redigerad av PappasPralin 2010-08-11 kl. 22:09.
Citera
2010-08-11, 22:58
Medlem
shadow666s avatar
Okej! nu är jag med tror ja, så jag har 10 dagar på mig att betala, annars får jag en s.k prick? =S
Citera
2010-08-11, 23:02
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Okej! nu är jag med tror ja, så jag har 10 dagar på mig att betala, annars får jag en s.k prick? =S

Nej, faktiskt inte. Den första, och enda i det här fallet, syns faktiskt inte hos UC etc.

Men betala snarast är mitt tips.
Citera
2010-08-11, 23:33
Medlem
shadow666s avatar
"Utslag sker 10 dagar efter påskrivet delgivningskvitto som du ska ha fått från Kronofogden." vad EXAKT betyder det?? :S:S betyder det att det blir utslag 10dagar efter att ja skickat in brevet.. eller att jag har 10dagar på mig att betala och gör jag inte det får jag en prick :S:S(
Citera
2010-08-11, 23:38
Medlem
99stoffe99s avatar
Citat:
"Utslag sker 10 dagar efter påskrivet delgivningskvitto som du ska ha fått från Kronofogden." vad EXAKT betyder det?? :S:S betyder det att det blir utslag 10dagar efter att ja skickat in brevet.. eller att jag har 10dagar på mig att betala och gör jag inte det får jag en prick :S:S(

10 dagar efter du skickat in delgivningskvittot, skiter du i att skicka in kvittot kommer det komma en delgivningsman för att delge dig.
Citera
2010-08-11, 23:41
Medlem
shadow666s avatar
OKOK, Men alltså får jag en prick 10dagar efter jag skickat in brevet eller har jag fattat helt fel. vill verkligen inte få en anmärkning nu när jag fått precis fått pengar så att jag kan betala det sista till inkasso, hur ska jag göra för att slippa anmärkning i läget som är nu? =O
Citera
2010-08-12, 00:17
Medlem
99stoffe99s avatar
Du ska göra upp med inkassobolaget så kommer dom att "dra tillbaka" ärendet från kronofogden och du kommer inte få nån betalningsanmärkning.
Citera
2010-08-12, 12:11
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Nej, faktiskt inte. Den första, och enda i det här fallet, syns faktiskt inte hos UC etc.

Men betala snarast är mitt tips.

Det här felet valsar runt i varje anmärkningstråd. Kronofogdens utslag är alltid offentliga och kreditupplysningsföretagen ger betalningsanmärkning, som syns, för utslaget, oavsett om det är det första, sjunde eller fyrtioåttonde.
Citera
2010-08-12, 12:32
Medlem
miqqqas avatar
Alltså:
Du har en skuld till ett företag som du inte betalar i tid.
Företaget skickar dig till inkasso. Inkassoföretaget skickar ut ett kravbrev. Detta har du inte betalat och därför har de skickat dig till kronofogden.
Kronofogden skickar ut ett brev där de berättar för dig att inkassoföretaget har ansökt om betalningsföreläggande. KFM vill vara säkra på att du har fått detta och skickar därför med ett delgivningskvitto. Skriver du på och skickar tillbaka detta och gör inget mer så får du en prick efter 10 dagar för då gör KFM ett utslag.
Skriver du på, betalar skulden och skickar ett brev till KFM att du bestrider ärendet då skulden är betald så får du ingen anmärkning. Var noggrann med att alla räntor och avgifter är betalda, bäst är om du ringer inkassobolaget och kräver exakt belopp att betala och sen betalar samma dag.

Skickar du inte in delgivningskvitto så kommer det att komma en delgivningsman och söka dig hemma, på ev jobb osv.
Citera
2010-08-12, 16:19
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Alltså:
Du har en skuld till ett företag som du inte betalar i tid.
Företaget skickar dig till inkasso. Inkassoföretaget skickar ut ett kravbrev. Detta har du inte betalat och därför har de skickat dig till kronofogden.
Kronofogden skickar ut ett brev där de berättar för dig att inkassoföretaget har ansökt om betalningsföreläggande. KFM vill vara säkra på att du har fått detta och skickar därför med ett delgivningskvitto. Skriver du på och skickar tillbaka detta och gör inget mer så får du en prick efter 10 dagar för då gör KFM ett utslag.
Skriver du på, betalar skulden och skickar ett brev till KFM att du bestrider ärendet då skulden är betald så får du ingen anmärkning. Var noggrann med att alla räntor och avgifter är betalda, bäst är om du ringer inkassobolaget och kräver exakt belopp att betala och sen betalar samma dag.

Skickar du inte in delgivningskvitto så kommer det att komma en delgivningsman och söka dig hemma, på ev jobb osv.

OKEJ! så att om vi säger att ja skickat in delgivningskvittot den 10e, så har jag till den 20e att betala skulden som är kvar? annars blir det utslag!?
Citera
2010-08-12, 18:23
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
OKEJ! så att om vi säger att ja skickat in delgivningskvittot den 10e, så har jag till den 20e att betala skulden som är kvar? annars blir det utslag!?

Betalt och återkallat av inkassobolaget. Är du ute i sista minuten gör du som andra har skrivit och mailar KFM att du bestrider skulden pga den är slutbetald. Du behöver dock skicka in delgivningskvittot för att KFM ska kunna registrera ditt bestridande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in