Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-08-11, 19:03
Medlem
Nu när det är svamptider så rensar jag bort rätt mycket svamp som jag inte anser passar att äta, men som borde göra en fantastisk grund för en buljong, någon som gjort en egen svampbulkong och kan tipsa på hur jag ska göra? Jag har främst gula kantareller men även K-J, taggsvamp, trattkantareller och rödgul och svart trumpet.
Citera
2010-08-11, 19:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Nu när det är svamptider så rensar jag bort rätt mycket svamp som jag inte anser passar att äta, men som borde göra en fantastisk grund för en buljong, någon som gjort en egen svampbulkong och kan tipsa på hur jag ska göra? Jag har främst gula kantareller men även K-J, taggsvamp, trattkantareller och rödgul och svart trumpet.
Buljong kan vara lite knepigt. Det är avsevärt enklare att framställa svampmjöl i stället. Denna har en mycket koncentrerad smak och funkar i stället för buljongtärning.

~Paul~
Citera
2010-08-11, 19:28
Medlem
Ok, tack för svar. Så svampbuljong är inte att tänka på att göra själv?
Citera
2010-08-11, 19:53
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Som dePaul säger här så bevarar du svampsmaken bättre med att torka svampen i småbitar och sedan pulvrisera dem.
Citera
2010-08-11, 20:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Bulgongen är tricksigare att få till och har kortare hållbarhet. Smaken är heller inte bättre. Du tjänar således inget på det.

~Paul~
Citera
2010-08-11, 22:24
Medlem
looolsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bulgongen är tricksigare att få till och har kortare hållbarhet. Smaken är heller inte bättre. Du tjänar således inget på det.

~Paul~

Hur är det enklaste sättet att göra svampmjöl? Bara låta det torka i något skafferi eller ska man koka det först eller liknande?
Citera
2010-08-11, 22:50
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looolsi
Hur är det enklaste sättet att göra svampmjöl? Bara låta det torka i något skafferi eller ska man koka det först eller liknande?

Torka den rensade svampen på galler eller tidningspapper med en fläkt, vänd då och då tills svampen är genomtorr.
Nej, du skall inte koka svampen först.
Citera
2010-08-11, 22:55
Medlem
FordEscis avatar
Jag lyckades göra en fin svampbulong häromdagen. Jag förvällde kantareller tillsammans med mycket smör i en stekpanna, saften de släppte ifrån sig blandade sig fint med smöret. Efter det tog jag upp kantarellerna och löken och slog sedan på vatten, salt och peppar. Det blev en utsökt god fond med mycket svampsmak som jag sedan gjorde sås på.
Citera
2010-08-11, 23:00
Medlem
looolsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Torka den rensade svampen på galler eller tidningspapper med en fläkt, vänd då och då tills svampen är genomtorr.
Nej, du skall inte koka svampen först.

Finns det något sätt att koncentrera smaken på? alternativt fler kryddor att tillsätta på något vis?
Citera
2010-08-11, 23:04
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Finns det något sätt att koncentrera smaken på? alternativt fler kryddor att tillsätta på något vis?

Du kan ju tillsätta torkade kryddor om du vill men det vore väl att förstöra ditt fina mjöl? Tillsätt dessa när du lagar något så vet du exakt vad som behövs.
Citera
2010-08-11, 23:54
Medlem
looolsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Du kan ju tillsätta torkade kryddor om du vill men det vore väl att förstöra ditt fina mjöl? Tillsätt dessa när du lagar något så vet du exakt vad som behövs.

Nu var jag lite otydlig, jag menade kryddor som förstärker svampsmaken.
Citera
2010-08-12, 09:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nu var jag lite otydlig, jag menade kryddor som förstärker svampsmaken.
Tyvärr kan endast mer svamp förstärka svampsmaken i mjölet . Kryddor kommer att styra smaken åt annat håll.

I samband med matlagning kan dock en gnutta kinesisk svampsoja förstärka smaken ytterligare, liksom några droppar Maggi.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in