2010-08-11, 18:48
Medlem
Jag undrar helt enkelt om det finns någon här av icke kinesisk härkomst som har lyckats lära sig eller åtminstone försökt lära sig mandarin. Är väldigt sugen på att bo i Kina ett tag nämligen, kan någon bedöma hur långt man kan komma på ett halvårs vistelse, i kombination med några månaders skolstudier på plats? Inser att det handlar mycket om individuell förmåga.
Citera
2010-08-11, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moldorf
Jag undrar helt enkelt om det finns någon här av icke kinesisk härkomst som har lyckats lära sig eller åtminstone försökt lära sig mandarin. Är väldigt sugen på att bo i Kina ett tag nämligen, kan någon bedöma hur långt man kan komma på ett halvårs vistelse, i kombination med några månaders skolstudier på plats? Inser att det handlar mycket om individuell förmåga.

uhm beror på men lite vardagliga saker kan du väl lära dig på ett halvår
Citera
2010-08-11, 20:43
Medlem
Det handlar mycket om individuell förmåga...

...men sen beror det på lite annat också. Viktigast är förstås hur du studerar, motivation, hur mycket tid du lägger ned osv. Det smartaste du kan göra är att försöka leva som en Kines, tillsammans med kineser och försöka undvika alla andra utlänningar på skolan så gott det går. Att skaffa en kinesisk flickvän är en otroligt bra ide. Se bara till att du inte råkar på en som vill lära sig Engelska, för då kommer 99% av all eran kommunikation vara på Engelska.

Jag har sett folk som lärt sig nästan flytande "vardags kinesiska" på en termin, men även andra som efter samma tid knappt kan säga sitt Kinesiska namn. Inte helt oväntat studerade dom först nämda arslet av sig, medan dom andra var mest intresserade av barer och sex med ryskor.

Jag har själv bott i Kina i 8 år och pluggat 6 av dom så om det är något du undrar är det bara att fråga.
Citera
2010-08-11, 21:05
Medlem
DeusSanctis avatar
Ja, jag har läst mandarin. Jag tyckte att det var ett väldigt simpelt språk, grammatiken är väldigt enkel, det går fort att lära sig. Det som kan vara svårt är uttalet, till exempel "ma" kan betyda fem olika saker beroende på hur man uttalar det och så är det för varje stavelse, liksom. Något annat som är svårt är att känna igen tecknena för de är väldigt lika varandra men det är bara att göra små kort med tecken så skriver man vad de betyder på baksidan och övar, övar, övar. Har läst kinesiska, tyska, spanska och latin och jag tyckte att kinesiskan var överlägset lättast.
Citera
2010-08-13, 23:40
Medlem
Hm ok intressant att höra att det går att lära sig åtminstone lite vardagstugg... men jag antar samtidigt att ni som har läst kinesiska och hänger på ett språkforum är ganska språkbegåvade. Nåväl, kommer nog att ge det ett försök, är väldigt sugen. Pmar kanske lite frågor till dig senare mrolson...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in