Citat:
Ursprungligen postat av TheMournbringer
Jag blev klar med min ATPL för bara ett par veckor sen och den gjorde jag på just SPU
Jag började utbildningen i Kalmar och tog PPL-cert där, sen flyttade jag till Säve och gjorde ATPL på Umeå City Airport.
Dom har mycket modernare och bättre plan i Kalmar än i Säve och våran klass fick valmöjligheten att antingen stanna i Kalmar eller fortsätta i Säve. Jag valde Säve av familjeskäl.
SPU som jag ser det är till stor grad bara ute efter pengar. Ett exempel är att i våran klass var vi endast fyra elever, två av dom hade varken Matte B eller C (som är ett krav för att få börja utbildningen). Dom är rätt bra på att mjölka lektioner ur en men samtidigt är flyginstruktörerna väldigt kompetenta.
Du kommer att få ett broshyrhäfte (jag tror fortfarande jag har kvar den, jag kan leta upp den och skriva vad som står om önskas) som bland annat beskriver modulerna/blocken, lite info samt prislappen på hela kalaset.
Den sammanlagda summan på papper är 650.000 SEK.
Denna summa är bara att glömma.
Du får räkna med minst 750.000:- plus en massa startsummor. Du ska dels genomgå en Medical Class 1 License som bara kan göras på Capiokliniken i Lund (där jag gjorde den) eller nånstans i Stockholm. Det kan hända att det finns fler kliniker nu, det var "trots allt" två år sen jag gjorde den.
Du köpa all litteratur till PPL-teorin. Du bör ha en kneeboard, en pilotväska, ett BRA headset, så småningom en uniform... Hyra, mat osv osv
Detta är inget som du får nån som helst information om när du är på deras "recruitment day" (det kanske man får i Stockholm, men jag var i Säve)
Lite prisförslag:
Utbildningen, SNÄLLT räknat: 700.000:-
Böcker till PPL (jag minns inte exakt summa): 9.000:-
Medical Class 1 License: 8.000:- till 12.000:-
Kneeboard, uniform, headset och pilotväska är ju såklart "struntsummor" i sammanhanget, men det är ändå en 4.000:- till 6.000:-
Sen kanske du vill ta flygtimmar utöver dom 150 timmarna du får inbakat i priset, varje timme är ungefär 4.000:-/h och vill du ta simulatortimmar så är det 6.000:-/h
Själva PPL-delen är på tre månader och den tror jag går på strax över 100.000:- (inbakat i dom där 650.000:- som står i broshyren du får)
Som du förstår så är detta en SERIÖS ekonomisk sits, hade inte jag haft undanlagt pengar hade jag ALDRIG klarat av att köpa allt detta i början av utbildningen, samtidigt som du ska bo och äta med.
Jag hävdar att vem som helst (med undantag för dom som inte klarar den medicinska biten) kan bli pilot, bara du har pengar.
Nu blev detta väldigt mycket text, vill du veta mer eller ha nåt mer utförligt svar på nåt så är du välkommen att fråga på här eller skicka ett PM.
Ps. CSN lånar ut 360.000:- (rätta mig om jag har fel). Tänk på det. Ds.
Först och främst vill jag säga fan va kul för dig gubben att du är klar med utbildningen

önskar dig verkligen all lycka till jobb! och tackar så mycket för all info... verkligen! men jag har endel frågor om du kan svara
Va och kikade på deras plan på hemsidan... de va rätt grymma!
Förutom att de tog in elever som inte hade behörigheter och de mjölkade på lektionerna, vad är det som fått dig tro eller tycka att de är bara efter mina pengar? De har väl ett rykte att leva upp till eller... hoppas jag alla fall!
Jag tänker verkligen mjölka dem på all information för det här är en saftig summa och inget man bara skiter ut från ingenstans direkt. Men uppskattar om du har inside info som är värt att veta.
Precis som
redbet111 påpekade ovan... summan kommer inte stanna vid 600 000kr. Det kommer gå åt en mille tills man är väl färdig pilot.
Jag har kollat upp det med CSN att man kan få hjälp from dom men jag vet fan inte om jag kommer få det med tanke på att jag har redan ca 150 000 i skuld hos dem. Jag läste Elektroingenjörs utbildningen vid Uppsala Universitet och tog examen för typ två år sedan.
* Var uttagningstesterna svåra eller? vilka typer av tester är det?
* Hur är själva kurserna, på en svårighetsgrad så att säga?
* Hur tillmötesgående är lärarna? fick du den hjälpen du ville?
* Hur är det nu när du är klar? får du hjälp från skolan för att skaffa jobb eller?
* Är det verkligen så svårt att få jobb som det sägs och skrivs överallt? även om det här är ett dröm yrke för mig så vill jag inte lägga 1 mille på det utbildningen och inte kunna jobba med det.
* Hur pålitlig är SPU merit mässigt, ut i Europa?
* kanske en dum fråga men du kommer inte vara på "recruitment day" i STHLM?