2010-08-10, 20:57
Medlem
antonivanssons avatar
Finns det något som pajar bilder eller som är mkt svårt att fota? T.ex. att fota rakt mot starkt ljus brukar ju bli inte mycket annat än vitt, och att fota kolmörker utan blixt. Vad annat går inte att fota? Finns det t.ex någon form av tyg eller material eller substans som reflekterar på ett sätt så att det inte är fotobart?
Citera
2010-08-10, 21:05
Medlem
MoogBeats avatar
Du har ju svarta hål, som inte reflekterar, sprider eller sänder ut ljus, och därför inte kan fotograferas.
Sen har du ju Ye Xiangting: http://english.epochtimes.com/news/6-1-9/36705.html

Citera
2010-08-10, 21:11
Bannlyst
att få en riktigt skarp rymd bild är väl ett utav de svårare att göra.
Citera
2010-08-10, 21:16
Medlem
antonivanssons avatar
Tack för tipsen, jag tänkte då snarare på något vardagligt. Säg att du ser något på stan du vill fota men det är omöjligt, pga vad? Ett annat exempel, säg att du har ett föremål i en slags monter eller under någon form av skydd, vilket tyg eller material skulle omöjliggöra att fota föremålet? Glas och plast kan ju ibland krångla till det men finns det fler material som reflekterar på negativt och än värre sätt? Speciellt intressant med material som är genomskinliga och som man tror är lätta att fota igenom men inte är det. Fattar ni?
Citera
2010-08-10, 21:18
Medlem
antonivanssons avatar
Kul med kinesen förresten, om det hade varit sant..
Citera
2010-08-10, 21:55
Medlem
svinpäls7s avatar
Allting med stor kontrast är svårt att fota, eftersom kameran inte kan återge stora dynamiska omfång, den exponerar ju antingen för det ljusa eller det mörka i bilden.
Men nåt som inte går att fotografera vet jag inte...
Citera
2010-08-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Allting med stor kontrast är svårt att fota, eftersom kameran inte kan återge stora dynamiska omfång, den exponerar ju antingen för det ljusa eller det mörka i bilden.
Men nåt som inte går att fotografera vet jag inte...
Det är inte så svårt med en S5 Pro som är designad för att ge ett fruktansvärt dynamiskt omfång. Den har små extra sensorer som plockar information från högdagrarna så att du kan överexponera skiten ur en bild och ändå rädda den. De tänkte på de stackars bröllopsfotograferna när de byggde den tror jag

Här är en bild som illustrerar konceptet.

http://www.flickr.com/photos/carpeicthus/450812330/
Citera
2010-08-11, 11:26
Medlem
svinpäls7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Det är inte så svårt med en S5 Pro som är designad för att ge ett fruktansvärt dynamiskt omfång. Den har små extra sensorer som plockar information från högdagrarna så att du kan överexponera skiten ur en bild och ändå rädda den. De tänkte på de stackars bröllopsfotograferna när de byggde den tror jag

Här är en bild som illustrerar konceptet.

http://www.flickr.com/photos/carpeicthus/450812330/
Fy fan!
Det var lite imponerande att kunna plocka fram nånting ur det där
Citera
2010-08-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Fy fan!
Det var lite imponerande att kunna plocka fram nånting ur det där
Nej Fuji vet hur man gör sensorer. Lite synd att de verkar ha lagt ner systemkamerautvecklingen. Det var många som hoppades på en S7 Pro baserad på Nikons D700. Småbildssensor och det enorma dynamiska omfånget plus de bra färgerna hade lätt sålt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in