2010-08-10, 20:30
Medlem
Hej!
Jag hade katt från det att jag var 3 år gammal och den fick vi avliva när jag var 17 år gammal p.g.a. att den hade svåra njurstensproblem och operation skulle inte göra hans liv mycket längre och eftersom han hade haft ett bra liv så var det ett ganska enkelt val att stilla hans lidande.
Sedan skaffade vi inga nya katter på några år.
Nu har jag två nya katter som jag har haft i snart 4 år men de senaste 1½ åren har jag haft allergiska problem mot pälsdjur som jag på något vis har utvecklat (hur fan är det möjligt? Borde vara helt immun) och trots medicinering så blir det ändå så att jag går och har rinnande nos/kliande ögon så fort jag är inne med dem (och även vissa andra katter hos vänner).
Don't get me wrong, jag älskar mina katter och generellt sett så älskar jag djur betydligt mer än vad jag älskar människor.
Men jag står verkligen inte ut med att vara snuvig och snyta mig dygnet runt och att avliva dem är inget alternativ även fast min mor verkar tycka så.
Helst skulle jag ju vilja hitta en familj som jag vet skulle ta hand om dem lika bra som jag tar hand om dem (två honor, båda kastrerade) men de flesta vill ju ha katter som små och ha hela den biten också.
Nu har jag inte kollat runt särskilt mycket efter vad det finns för organisationer som tar hand om katter som "återvänder", tänkte jag skulle bolla det här först medan jag inte kan ringa runt och fråga då det är kväll.

Mvh,
Calle
Citera
2010-08-10, 20:38
Medlem
Ultima81s avatar
Mitt tips är att kontakta närmaste katthem. Även om det just nu kan vara svårt att få dom omplacerade "tänker på årstiden, finns ju idioterna som bara dumpar katter utanför dessa hem just nu" så kan dom nog få dig på någon väntlista tills dom har plats för katterna, bättre det än att bara dumpa dom eller avliva

Lycka till
Citera
2010-08-10, 20:40
Medlem
micaeles avatar
Det är värt att försöka sälja per annons, har man tur så går det. Vad gäller katthem är det nästan bara att glömma, dom tar inte emot random katter från privatpersoner. Finns varken tid, plats eller pengar.
Dock har man ju hört talas om folk som lämnar sina katter i korgar utanför katthemmen på nätterna...
Citera
2010-08-10, 20:43
Medlem
Jag tänker varken lämna dem på någon plats mitt ute i ingenstans eller avliva dem, isåfall får jag helt enkelt gå runt och vara snuvig om det inte finns några andra alternativ
Citera
2010-08-10, 20:52
Medlem
Ultima81s avatar
Exakt även om inte katthemmet skulle ha plats så kan dom nog istället hjälpa till med omplacering, eller så finns ju alternativet som förra skribenten skrev att försöka sälja
Citera
2010-08-10, 21:02
Medlem
AlexOnTops avatar
I alla större städer finns det katthem, jourhem osv. Så det är bara att googla på din stad och skicka iväg ett e-mail.

OBS!!
Kontakta ej "djurens vänner". När de inte får plats/kan ta hand om djuren så gasar/skjuter de ihjäl de djuren som är minst önskvärda eller i det minsta dåligt tillstånd...
Citera
2010-08-11, 10:48
Medlem
evildogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop

OBS!!
Kontakta ej "djurens vänner". När de inte får plats/kan ta hand om djuren så gasar/skjuter de ihjäl de djuren som är minst önskvärda eller i det minsta dåligt tillstånd...

Påstår du på allvar att Djurens Vänner skulle vara oseriösa? Har du rökt på eller är du förståndshandikappad?
Citera
2010-08-11, 11:27
Medlem
Jag vet inte om just svenska djurhem tvingas ta till avlivning men globalt så finns det MYCKET mer husdjur än det finns villiga ägare, så man har ingen som helst rätt att klanka på de i sverige eller polen som jobbar stenhårt för att ge djuren det bästa, men ändå måste avliva de som inte har en chans att få ett hem eftersom det är totalt omöjligt att ta hand om alla hemlösa djur. Välgörenhet för djur är ju ingen vidare vinstbransch, de här ställena har minimal budget och skulle inte ens finnas utan en himla massa frivilligt arbete. Sen får de skit från internetmuppar som aldrig lyft ett finger i frågan.
Citera
2010-08-11, 11:35
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linemonzt
Jag vet inte om just svenska djurhem tvingas ta till avlivning men globalt så finns det MYCKET mer husdjur än det finns villiga ägare, så man har ingen som helst rätt att klanka på de i sverige eller polen som jobbar stenhårt för att ge djuren det bästa, men ändå måste avliva de som inte har en chans att få ett hem eftersom det är totalt omöjligt att ta hand om alla hemlösa djur. Välgörenhet för djur är ju ingen vidare vinstbransch, de här ställena har minimal budget och skulle inte ens finnas utan en himla massa frivilligt arbete. Sen får de skit från internetmuppar som aldrig lyft ett finger i frågan.

Metoderna var det som inte var okej. Inte själva avlivandet.
Citera
2010-08-11, 13:00
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Metoderna var det som inte var okej. Inte själva avlivandet.

Dra inte alla över en kam! Jag har själv placerat djur för Djurens Vänner. Veterinärer skött de avlivningar som kom ifråga. Och det var djur som inte var friska fysisk eller psykiskt. Hur många tror du vill ta hand om ett sjukt/skadat djur? Med tanke på veterinärkostnaderna?
Ett sjukt djur får inte heller någon försäkring.
Ett ex är vår katt vi tog för ett år sedan (med försäkring). På 2 månader har vi lagt lagt nästan 4000:- på ögoninflammation och hon är inte frisk än. Och hon var frisk tidigare.

Djurens vänner får inga andra bidrag än det som medlemmar skänker. Allt går på ideellt arbete och för vissa gäller det dygnet om. Därtill har dom flesta sina ordinarie arbeten eller är pensionärer.
Samma gäller för övriga djurskyddsföreningar.
Men det är djuren som gör det lönt att jobba så! Man vill verkligen göra ALLT för dom!
Mvh
Citera
2010-08-11, 13:15
Medlem
Avantasias avatar
Jag rekommenderar annonsera, annonsera och annonsera. De flesta katthem har som någon redan nämt fullt upp men att ta ansvar för hemlösa, utkastade, dumpade katter som till skillnad från dina inte har ett hem. Mitt råd blir därför att man tar ansvar för sina egna djur och hittar dem ett nytt hem.
Citera
2010-08-11, 15:04
Medlem
Eliza CTs avatar
Håller helt med om att du ska annonsera. MEN: var noggrann med nya hemmet! Kolla upp så väl det någonsin går. Kolla upp att du får hålla kontakt framöver så du vet om allt går bra!
Men visst finns det många som vill ha vuxna katter.
Sprid ut ryktet i bekantskapskretsen också att de behöver ett nytt hem. Ibland fungerar det även på det sättet. Fråga om du får sätta upp annonser hos veterinärer. Ibland finns den möjligheten. Annonsera på de katthemsidor som ger den möjligheten om det finns i din närhet.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in