2010-08-10, 17:52
Medlem
treochenhalvs avatar
Har vart smart nog att bränna mig på kokhett avgasrör, ca 7 cm i diameter. Idag skavde jag upp såret så skinnet lossnade. Inget vidare. Försökte duscha men skrek av smärta. Har nu förband med helosansalva och kompress på benet för att inte byxorna skall skava emot.

Finns det något receptfritt på apoteket som hjälper? Gör jävligt ont, svider, dunkar konstant.
Citera
2010-08-10, 18:25
Bannlyst
Citat:
Mot smärtan kan du använda vanliga smärtstillande läkemedel till exempel med paracetamol (Alvedon, Panodil eller Reliv), eller lägga på en bedövande salva till exempel Xylocain. Den kan användas från 18 månaders ålder, och på skador mindre än den skadades handflata. Om det känns kladdigt kan salvan torkas av eller sköljas bort med vatten, efter ca 5 minuter. Därefter lägger du på ett förband.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/Sarbettostick_Sarpahuden_Brannsar_Kylner.aspx
Citera
2010-08-10, 18:38
Medlem
treochenhalvs avatar
fast lite sent att kyla. Brände mig i lördags, problemet nu är mer att jag skavt upp skiten.
Citera
2010-08-10, 23:05
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treochenhalv
Har vart smart nog att bränna mig på kokhett avgasrör, ca 7 cm i diameter. Idag skavde jag upp såret så skinnet lossnade. Inget vidare. Försökte duscha men skrek av smärta. Har nu förband med helosansalva och kompress på benet för att inte byxorna skall skava emot.

Finns det något receptfritt på apoteket som hjälper? Gör jävligt ont, svider, dunkar konstant.
SALTKOMPRESS som jelonett tex!!
Byta förband ofta
el. gå till vårdcentralen
Citera
2010-08-10, 23:57
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
SALTKOMPRESS som jelonett tex!!
Byta förband ofta
el. gå till vårdcentralen

Ska vi kanske förtydliga att man använder kompress med koksaltlösning (Natriumklorid)
För övrigt rekommenderar ovanstånde ett "salvenät" man kan lägga på ett sår vilket gör att förbandet inte direkt torkar fast i såret.
Pga smärtan tycker jag du ska köpa en tub Xylocainsalva på apoteket. Ett lager salva och en steril kompress rekommenderar jag. Fäst med elastisk gasbinda. Sedan när det läkt till gäller att ha ett luftigt förband.
Börjar det kladda, rinna var och lukta illa likväl som svullna, bli rött och göra ont, kanske t.o.m. ge feber så sök läkare. Det är ju rätt stort sår också så se till det väl.
Mvh
Citera
2010-08-11, 09:01
Medlem
Brukar man inte säga att om skadan är större än ens egen handflata bör man låta sjukvården ta en titt på det och lägga om det?

Låter som om brännsåret kan vara av den storleken att det är värt ett besök för att minimera nuvarande problem och även risken för framtida men.
Citera
2010-08-11, 13:26
Medlem
Eliza CTs avatar
Hur har det gått?
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem