2010-08-10, 05:28
Medlem
Azphyxias avatar
För att undvika frågor, inleder jag den här tråden på samma sätt som jag gjorde i internet tråden.

Jag har anmärkningar, gamla och betalda med en gång så fort jag fick veta hur det låg till, men de "försvinner" inte förens om 1 ½ år.
Beloppet var om ca 90tkr, och handlade om hyreskontrakt och ett par kreditskulder.

( De uppkom genom att jag hade ett företag och blev erbjuden ett längre konsult uppdrag utomlands med otroligt bra payoff helt enkelt, dum som jag var lät jag min dåvarande flickvän hjälpa mig med det byråkratiska att säga upp och betala saker.............. Kan ju säga att vi inte är tillsammans längre )

Men skitsamma.

Hur som helst, så ville min bank, som jag haft i över 10 år inte ge mig ett nytt kort ( Ej kredit, men likväl ett Mastercard ) när vi ville öppna ett nytt gemensamt konto i banken och flytta min sambos tillgångar till min bank/vår dotters sparkonto/osv.

Jag har aldrig misskött banken, aldrig övertrasserat kontot ens med 50öre eller liknande, men jag kan ändå inte få ett nytt kort. När mitt kort går ut i Januari, kommer jag inte heller få något nytt , så då står jag där helt utan kort.

Idag finns mina sparade tillgångar, vår dotters sparade tillgångar och mitt vanliga privatkonto i banken. Man blir ju i det här fallet lite frustrerad, eftersom de har svart på vitt att jag alltid skött bankkontakten, de ser min relativt goda månadsinkomst varje månad och sådär.

Det jag undrar nu är om ni kan ge mig tips på en bank som kan:

1. Ge mig / oss varsitt betalkort, ej kredit, så man i alla fall kan handla på ICA Kvantum utan att ta med sig "svartskallebunten". För min sambo är det inga problem, problemen ligger i mitt naiva förflutna.
2. Har en hyffsad internetbank.
Citera
2010-08-10, 05:45
Medlem
Happymes avatar
Ett bankkort med Maestro eller Visa electron lär du väl få på vilken bank som helst och det funkar ju utmärkt att betala med.
Däremot är det nog kört när det gäller Mastercard och Visa.
Citera
2010-08-10, 05:49
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Ett bankkort med Maestro eller Visa electron lär du väl få på vilken bank som helst och det funkar ju utmärkt att betala med.
Däremot är det nog kört när det gäller Mastercard och Visa.

Fungerar något av dem om man vill tex. Betala något på internet?
Det är väl inte största grejen, finns ju postförskott men i alla fall.
Citera
2010-08-10, 09:24
Medlem
Du skulle kunna prova att ansöka om Danske Direkt Bas http://www.danskebank.se/sv-se/privat/Vardagsekonomi/Kontopaket/Produkter/Danske-Direkt-Bas/Pages/Danske-Direkt-Bas.aspx?tab=0#tabanchor

Det ingår ett Visa Electron och deras variant går numera att använda på Internet.

Möjligen är det en god idé att ringa och fråga dem om möjligheterna först, med tanke på din bakgrund.
Citera
2010-08-12, 00:00
Medlem
Du kan ju alltid skaffa ett moneybookers.com konto , där får du ett mastercard
dock tar dom ju en avgift på runt 2% på transaktionerna. Funkar dock snabbt och bra.
går att föra över pengar direkt via din nuvarande internetbank till moneybookers.
Citera
2010-08-12, 13:34
Medlem
Men om du har tex swedbank och internetbanken så kan du ju skapa e-kort de gånger du vill handla på nätet. Och ett meastro är inag problem att få!
Citera
2010-08-13, 15:56
Medlem
Azphyxias avatar
Fick avslag av Danske Bank - Bara öppna konto.
Får ej bli kund hos Nordea.
Får ej bli kund hos Swedbank.
Får ej bli kund hos Handelsbanken.
Får ej nytt kort i Januari av Länsförsäkringar - Kan öppna konto.

Hoppsan.

Med andra ord, så kan jag inte ha någon banktjänst alls, någonstans. Förutom ha ett konto i vissa banker då. Kul.
Senast redigerad av Azphyxia 2010-08-13 kl. 16:05.
Citera
2010-08-14, 17:09
Medlem
Lider med dig, jävla skit att inte ens kunna få ett betalkort när du väl har ordnat upp din ekonomi. Det är väl bara att ta med "svartskallebunten" till ICA och se glad ut...
Citera
2010-08-14, 17:20
Medlem
Off topic kanske, men har du länsförsäkringar så byt bank fortare än helvete är mitt råd när dina spärrar släpper från alla dåliga register!

Har aldrig haft annat än strul och krångel med dom!! Skräpbank
Citera
2010-08-14, 21:06
Medlem
Nu vet jag att det egentligen inte är en lösning långsiktigt sett, men din flickvän skulle inte kunna skaffa ett extra kort typ ICA kort med Mastercard funktion (som för övrigt är gratis om hon är under 23 tror jag det är, annars är det inte så dyrt) eventuellt utan kredit som du kan använda och sätta in pengar på? Är själv studerande, men har ett Visa bankkort och ett ICA MasterCard och båda dem givetvis utan krediter. ICA kortet har för övrigt vanlig internetbank med dosa och allting så du kan sköta betalningar etc med den precis som vanligt.
Citera
2010-08-15, 08:11
Medlem
Happymes avatar
Helt sjukt att en betalningsanmärkning ska få en människa att hamna utanför samhället.
Citera
2010-08-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Fick avslag av Danske Bank - Bara öppna konto.
Får ej bli kund hos Nordea.
Får ej bli kund hos Swedbank.
Får ej bli kund hos Handelsbanken.
Får ej nytt kort i Januari av Länsförsäkringar - Kan öppna konto.

Hoppsan.

Med andra ord, så kan jag inte ha någon banktjänst alls, någonstans. Förutom ha ett konto i vissa banker då. Kul.

Hmm.. Jag själv har ett MYCKET STORT antal betalningsanmärkningar, 20+, Men inget skuldsaldo hos vare sig KFM eller något inkasso längre. Enligt min erfarenhet har det ALDRIG varit något problem att få ut ett bankkort VISA. Enda gången jag fått avslag var efter att jag glömmt mitt kort i en uttagsautomat.. och var tvungen att ansöka om ett nytt. Då blev det ett nej, men det var bara att ringa till kontoret, en minut senare var ett nytt kort påväg till mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in