2015-11-30, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Som jag skrev skulle jag testa att göra detta under helgen, vilket jag då gjorde igårkväll.

Första omgång blev sådär. Kombinationen av lite för kort tid i mikron och för mycket olja gjorde att de knappt fick någon färg och blev heller inte speciellt knapriga, som man ju gärna vill att chips ska vara.

Fixade snabbt ihop en ny tallrik full med potatisskivor och ställde in den i mikron. Jag använde nu mindre olja och lät tallriken stå inne lite längre än förra gången. De fick mer färg, nästintill för mycket, och var betydligt knaprigare. Det var helt klart bättre, men jag var fortfarande inte helt nöjd med resultatet.

Jag bestämde mig för att göra en tredje omgång. Den här batchen fick lite mer olja i samband med samma tid i mikron som omgång två. Nu blev det lite mer lagom, både på färgen och knaprigheten. Men ännu mycket kvar att förbättra.

Overall är jag inte helt nöjd med hur det blev. Det slutade med att jag slängde störren delen eftersom smaken av olja var så påtagande att jag helt enkelt inte kände för att äta chipsen.

Har tänkt testa detta inom kort igen. Och eftersom jag nu vet hur jag inte ska göra så hoppas jag på bättre resultat nästa gång. Det var hur som helst spännande att testa på och se vad man kan åstadkomma.

Tråkigt att det inte blev så bra ... Testa att lägg potatisskivorna på hushållspapper ett tag innan du har på olja och salt. För att få bort lite vätska från potatisen. Du kan även ha bakplåtspapper som underlag på tex tallriken om de är det du använder i micron.. Tänk även på att inte ha potatisskivorna för tätt intill varandra, lycka till!
Citera
2015-11-30, 19:44
Bannlyst
ugnsbakade chips, men hittar dem inte längre :/
Citera
2015-11-30, 20:36
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teletabisen
de godaste chipsen gör man själv i micron, annars lantchips gräddfil

OLW-vargen tackar så hjärtligt. Han borde egentligen hålla diet, men svårt att motstå det goda här i livet

Ska prova göra egna chips i veckan.
Citera
2015-11-30, 20:50
Moderator
rotadents avatar
Jag hittar fan inga goda chips längre. Det är bara en massa skit. Lättsaltat, grill, sourcream-whatever... Jag får bli hälsomänniska tror jag, det här funkar inte längre. Jag testade såna där grovräfflade med jalapeno, men de var lite väl starka för att äta mer än en näve av i taget.
Citera
2015-12-01, 00:31
Medlem
KringExs avatar
Det varierar vad man dricker till chipsen.
Med läsk så är vanliga lättsaltade godast.
Med öl vill jag ha kryddstarka chips
Citera
2015-12-01, 04:40
Medlem
schlafhunds avatar
Jag kan varmt rekommendera Garant ekologiska potatischips med smak av havssalt. Bild här så att ni lättare kan hitta den. Riktigt krispiga med mycket salt och så är de även sådär klibbiga på ett positivt och gott sätt. Köp, köp, köp!
Citera
2015-12-01, 17:52
Medlem
Var får man tag på Habanero-chips någonstans?
Jag har sett nån sån påse på Internet lite här och där och har hört talas om att folk i Sverige har köpt dem, men jag ser dem aldrig i affärerna.
Citera
2015-12-01, 18:36
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Var får man tag på Habanero-chips någonstans?
Jag har sett nån sån påse på Internet lite här och där och har hört talas om att folk i Sverige har köpt dem, men jag ser dem aldrig i affärerna.

De säljs nog inte i vanliga butiker, utan ska du ha dem lär du få beställa dem:
http://www.grillhouse.se/snacks/blair-s-death-rain-potato-chips-habanero-xxx-hot.html

Det är ju rätt extrema grejer, inte något Svensson vill mumsa på med familjen på fredagen.
Citera
2015-12-01, 19:31
Medlem
BushKillingtons avatar
Chipotle&Cheese, Cream Cheese och BBQ är nog mina favoriter
Citera
2015-12-08, 01:09
Medlem
Loveflowers avatar
Ikea eller Svenska Lantchips.
Citera
2015-12-08, 02:02
Medlem
Bisticks avatar
I love eco rotfrukts chips är min favorit.
Citera
2015-12-08, 03:08
Medlem
Grevelings avatar
Hatherwood Sea Salt and Balsamic Vinegar är sällan fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in