2010-08-09, 22:34
Medlem
Hejsan, är ganska klåfingrig vad beträffar växter, men håller just nu på att odla nästa års julgran i kruka...

Vad får en gran att frodas? Vad bör man ge för näring? Temperatur? Bevattning? Solljus/inte solljus etc !

Behöver alla råd jag kan få, tack på förhand!
Citera
2010-08-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvetarN2
Hejsan, är ganska klåfingrig vad beträffar växter, men håller just nu på att odla nästa års julgran i kruka...

Vad får en gran att frodas? Vad bör man ge för näring? Temperatur? Bevattning? Solljus/inte solljus etc !

Behöver alla råd jag kan få, tack på förhand!

Lycka till, tar väl ett par decenier att den ska växa till sig.
Citera
2010-08-09, 23:43
Medlem
kallekulakilles avatar
Lycka till, skaffa en väldigt stor kruka.
Citera
2010-08-09, 23:58
Medlem
8bitrages avatar
Utomhus i stort året runt är väl en självklarhet. Bra dränering i krukan är väl nästan ett måste.

~75-100L kruka klarar du dig några år på. Det är viktigare med en vid kruka än en djup. Satsa på att den ska vara minst dubbelt så bred som djup.

Kan växa ganska mycket på bara några år... längdmässigt så kan den växa 20-50cm på bara en säsong om den trivs bra. Det jobbiga är att få den att sprida ut sig, det kommer med tiden även det.
Citera
2010-08-10, 00:06
Medlem
tack, jag har haft den ett halvår nu, från skott till större, är ca 40cm nu, började väl på kanske 10-15cm.

Började i kopp liknande kruka, nu vanlig kruka. Tyvärr bor jag i lägenhet och har inte möjlighet att ha den utomhus....

Men får väl plantera om den igen snart, krukan är nog förliten för rötterna.

Men med tanke på näring och så, när den är inomhus, vad är optimalt? Bör man plantera om den med ny jord? Eller är det bara vattna på och låtsas som ingenting?
Citera
2010-08-10, 00:29
Medlem
8bitrages avatar
Har du den inomhus och det är en vanlig svensk gran så kommer den dö så fort dagarna börjar bli kortare. Leta efter ett ställe att ställa den där det är c:a 0°C +/- 5°C och rätt ljust i vinter. T.ex. kanske ett sydfönster i ett vindsförråd?

Köp istället en rumsgran, dessa är lättare att ha inomhus.
Citera
2010-08-10, 11:38
Medlem
Baalzamons avatar
Som sagt, får den inte kyla i vinter kommer den inte att kunna vila, och då dör den så småningom. Sedan behöver vedartade växter mycket näring. Du kan köpa flytande gödsel på någon trädgårdsbutik och blanda i vattnet du ger den. Eller pissa i vattenkannan, urin utspätt med nio delar vatten är utmärkt näring för träd. Det kan dock ge lite dålig lukt om du har det inomhus... Men gödsla bara på våren och fram till midsommar, annars är det risk för att den inte skall hinna växa färdigt innan det är dags för invintring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in