2010-08-09, 21:11
Medlem
kravitzzzs avatar
Ska ta det så snabbt som möjligt, dubbelbootar windows 7/Ubuntu 10.04 det har gått bra tills idag, datorn sa "TA BORT FRI PLATS!", jag gick då över till windows 7b och gjorde lite plats, lite nerladdade filmer och sånt.(hinthint)
sen gick jag tillbaka till ubuntu och sen BLAM en väldigt konstig inloggningssida kommer upp, samma men andra färger, typ svart vit blå.
Stog att jag hade fel strömenhets-konfigurations-grejjer inställda.
Försöker jag logga in går den bara i en loop av inloggning.

Citat:
EDIT: Hela meddelandet:
Installeringsproblem! Konfigurationens standardvärden för GNOME-strömhanterare har inte installerats korrekt.
Kontakta din systemadministratör.

Va sa du sa du?

Och nej jag har inte tillgång till cd eftersom det är en netbook.
Citera
2010-08-09, 22:04
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kravitzzz
Ska ta det så snabbt som möjligt, dubbelbootar windows 7/Ubuntu 10.04 det har gått bra tills idag, datorn sa "TA BORT FRI PLATS!", jag gick då över till windows 7b och gjorde lite plats, lite nerladdade filmer och sånt.(hinthint)
sen gick jag tillbaka till ubuntu och sen BLAM en väldigt konstig inloggningssida kommer upp, samma men andra färger, typ svart vit blå.

Va sa du sa du?

då upplyser jag dig om att du ska ha tillgång till ett usb-minne på minst 1 gb och en dator med internet. där ska du ladda ner och köra programmet unetbootin (sök på google). i programmet som är (almost) foolproof får skapa en bootbar usb-sticka med en live-cd med ubuntu (finns även massa olika andra alternativ, men ta ubuntu!!!). så, du har nu en live-cd på ett usb-minne.

men har du lyckats få fram grub? där du kan välja massa olika boot-alternativ, exempelvis ubuntu eller win7. du borde där ha möjlighet att starta ett alternativ som heter recovery-mode.
logga in, och sen... får någon annan ta över för jag har ingen aning om hur man fixar problemet ...
Citera
2010-08-09, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kravitzzz

Va sa du sa du?

det kan vara så att rotpartitionen är fylld till bredden. har haft liknande problem vid såna tillfällen. som ovan nämnt kan du nog behöva en live-cd/usb och kanske göra partitionen lite större, eller så väljer du recovery mode i grub och väljer "frigör diskutrymme" eller nåt sånt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in