Citat:
Såså. Red ut hur det ligger till istället för att gräla nu. Så vitt jag vet finns det två typer as sluten psyiatriskt vård. En "vanlig" där läkarna i princip kan friskförklara en patient, som då kan slussas ut igen till samhället, och en där det är "särskilld utskrivningsprövning" eller liknande. Där är det så att om läkarna vill friskförklara en patient, så måste de få godkänt för detta av en domstol - om jag minns rätt så är det en av hovrätterna som har hand om detta. Regeringen har kvar nåderätten, men verkar ha velat bli av med mycket av detta arbete, då det är örebro tingsrätt som har hand om omvandling av livstids fängelse till tidsbegränsade straff.
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Varför ska jag sluta med att efterfråga källor. Du slänger ur dig ett påstående om att staten kan benåda personer som dömts till sluten psykiatrisk vård. I min föreställningsvärld kan nåd bara ges när det gäller straff och andra administrativa åtgärder, typ återkallande av körkort och sånt. Men sluten psykiatrisk vård är inget straff utan en påföljd i syfte att vårda en svårt sjuk människa. Därför verkar det konstigt att regeringen kan gå in och desavouera de läkare som anser att personen ska sitta inlåst.
Och varför ska jag tro på dig. Kan du inte underbygga ditt påstående med en källa talar det snarare för att du har fel. I synnerhet när du återkommer med det ena idiotinlägget efter det andra om varför du inte ska ange en källa. Din trovärdighet är ju inte särskilt imponerande. Och du har fortfarande inte förklarat varför GJS skulle sitta och hitta på citat i en artikel. Tror faktiskt bara att det är du och Niklas-P (trådens riktiga supernolla) som hävdar något sådant.
Och varför ska jag tro på dig. Kan du inte underbygga ditt påstående med en källa talar det snarare för att du har fel. I synnerhet när du återkommer med det ena idiotinlägget efter det andra om varför du inte ska ange en källa. Din trovärdighet är ju inte särskilt imponerande. Och du har fortfarande inte förklarat varför GJS skulle sitta och hitta på citat i en artikel. Tror faktiskt bara att det är du och Niklas-P (trådens riktiga supernolla) som hävdar något sådant.
Så till saken - kan regeringen benåda någon från sluten psykiartisk vård. Som jag förstår det har regeringen nåderätt på alla utdömda straff inklusive böter och indragande av körkort. Eftersom man kan dömmas till rättspykiatrisk vård, tycker jag det förefaller som om regeringen skulle ha denna rätt i princip. Dock tvivlar jag på att det någonsin har hänt, eftersom det förutom det juridiska även finns en mediciskt aspekt där regeringen inte bör ha någon åsikt enligt min mening.
Så beklagar käre Bohlwinkel, men jag tror det lutar åt att du i detta fall har fel i pricip, även om du säker har rätt i praktiken.
För TQ tror jag inte nådinstitutet är lämpligt. Snarare borde socialstyrelsen granska hans vård.