Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Till Vresrosen och ni andra. Det är möjligt att ni har rätt i er kritik av att politiker inte vill tillsätta kommisioner och liknande. Problemet med er argumentation är att den är för tidig. Innan det alls är möjligt att göra någonting så måste den juridiska kvarnen mala färdigt.
Vi är innen i en ganska långsam process med ett antal resningar av domarna mot Bergwall. Som det ser ut kommer han säkerligen att bli frikänd för alla morden. Det vore väldligt olyckligt om Reinfeldt och hans regering skulle vilja visa handlingskraft genom at gå in och undersöka alltihopa innan det är klart. Det finns tid att ta itu med det hela när väl alla resningar är avklarade.
Sen har vi även den medicinska sidan av det här. Socialstyrelsen har väl sagt att de inte kommer att gå vidare med det här, därför att det ligger långt bakåt i tiden och att det inte skulle gagna framtida vård. Något sånt var det väl? Det är naturligtvis rent skitprat. Det är som att säga att historien aldrig kan lära oss något därför att vi ska blicka framåt. Dessutom är flera av de inblandade huvudaktörerna fortfarande aktiva i branchen.
Ståhle har till och med en tjänst på Säter. Det är frapperande att hon fortfarande kan tillåtas utöva sitt yrke efter det rena kvacksalveriet i fallet Bergwall.
Den juridiska kvarnen kan mala i 10-20-30 tal år vilket skett med "Styckmördarna", Eva B, Qvick, B*lly B*tt, och oändligt många fler personer som felhanterats i domstolarna.
Det handlar enligt min syn på saken att mala söner människor, och när äntligen L*mbertz medger fel i en del saker, säger han att sakerna är preskriberade. En rättvisa som drar ut på tiden är inte rättvisa för förstörda liv och förlorade år.
Problemet är att vi inte haft någon kompetent justitieminister i detta land. Det finns ingen i regeringen eller dess närhet som skulle ta på sig att medge att något är på tok. För att förstå vad som pågått i domstolarna måste man kunna bevisprövning och förstå hur trovärdighet kan utgöra bevis, i brist på annat.
För mig räcker det att man ser att flera domar får resning. Vad har det för betydelse att invänta alla domarna?
Jag ser malandet av långsamma kvarnar som ett sätt att få bort frågan in i glömskan, då nyhetsvärdet försvinner. Det handlar inte om Qvick, men Qvickfallet belyser hur illa det kan gå i domstolarna med folk som driver saker mot enskild i kombination med illojal advokat.
Är det bara jag som noterat att saken inte längre har nyhetsvärde och att det har tystnat?