2013-01-06, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Inte alla, inte Knutte_Ninja. Du platsar däremot lätt. Å andra sidan tror jag inte att någon sätter större tilltro till dig efter att ha betraktat dina senaste försök här i tråden.

(Min fetning)

Nähä.
Då skall det bli spännande att se hur 'Knutte_Ninja' bemöter min begäran i inlägg #7126.
Just nu slås det väl i Psykologisk Uppslagsbok (Norstedt)..
Citera
2013-01-06, 16:25
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
(Min fetning)

Nähä.
Då skall det bli spännande att se hur 'Knutte_Ninja' bemöter min begäran i inlägg #7126.
Just nu slås det väl i Psykologisk Uppslagsbok (Norstedt)..

Larva dig inte. Jag tror inte han någonsin påstått att han är proffs.
Citera
2013-01-06, 16:58
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Menar du på allvar att alla dömda för mordförsök och pedofilbrott ska ha livstids fängelse?
Möjligen inte alla men i SBs och många andras fall tycker jag att det vore motiverat, särskilt kombinationen mordförsök och våldtäkt av barn tycker jag är galet motbjudande.
Citera
2013-01-06, 17:17
Bannlyst
Citat:
Larva dig inte. Jag tror inte han någonsin påstått att han är proffs.

Det har jag inte insinuerat.
Han -som du skriver- påstår i sitt inlägg #7124 att psykologisk metodik genomgått betydande förändringar.
I mitt inlägg #7126 ber jag om exemplifiering. Är det förbjudet?

Borde jag kanske skrivit:
Källa, tack!
Citera
2013-01-06, 17:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Möjligen inte alla men i SBs och många andras fall tycker jag att det vore motiverat, särskilt kombinationen mordförsök och våldtäkt av barn tycker jag är galet motbjudande.

Nu är vi inne igen på att du ska hålla honom inspärrad för att du tycker det är bra. Nu är det så att varken du eller jag varken ska eller har kompetensen att bedöma detta. Är det nu så att de som ska kunna sina saker kan ta och komma fram till ifall fortsatt tvångsvård är aktuell.

Om de nu bestämmer sig för att släppa ut honom kommer vi då till ett delikat problem. Efter alla dessa år på Säter är han säkert allvarligt institutionaliserad. Hur ska det gå att få honom vid 70 års ålder att på något sätt fungera ute i samhället, även om han rent fysiskt ser ut att vara i topptrim för sin ålder? För galen kan han fortfarande vara även om han inte ska vara inspärrad.

För vi ska komma ihåg hans patetiska försök till rån, vilket han redan då erkände egentligen enbart hade till syfte att komma under psykiatrisk vård. Det fick han också. När det sedan var aktuellt med frigång och egen lägenhet så kom de här fantasierna om mord och övergrepp i barndomen. Så då blev det psyket igen och lägenheten frös inne.

Är det någon mer än jag som gissar på återfall i någon psykisk åkomma om och när det blir allvar av med att slussas ut från psykvården?
Citera
2013-01-06, 17:20
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Det har jag inte insinuerat.
Han -som du skriver- påstår i sitt inlägg #7124 att psykologisk metodik genomgått betydande förändringar.
I mitt inlägg #7126 ber jag om exemplifiering. Är det förbjudet?

Borde jag kanske skrivit:
Källa, tack!

Tar tillbaka. Du har helt rätt.
Citera
2013-01-06, 17:29
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Nu är vi inne igen på att du ska hålla honom inspärrad för att du tycker det är bra. Nu är det så att varken du eller jag varken ska eller har kompetensen att bedöma detta. Är det nu så att de som ska kunna sina saker kan ta och komma fram till ifall fortsatt tvångsvård är aktuell.

Vill du inte ha min syn på saker och ting får du sluta ställa frågor likt denna:

Citat:
Menar du på allvar att alla dömda för mordförsök och pedofilbrott ska ha livstids fängelse?

Citat:
Om de nu bestämmer sig för att släppa ut honom kommer vi då till ett delikat problem. Efter alla dessa år på Säter är han säkert allvarligt institutionaliserad. Hur ska det gå att få honom vid 70 års ålder att på något sätt fungera ute i samhället, även om han rent fysiskt ser ut att vara i topptrim för sin ålder? För galen kan han fortfarande vara även om han inte ska vara inspärrad.

För vi ska komma ihåg hans patetiska försök till rån, vilket han redan då erkände egentligen enbart hade till syfte att komma under psykiatrisk vård. Det fick han också. När det sedan var aktuellt med frigång och egen lägenhet så kom de här fantasierna om mord och övergrepp i barndomen. Så då blev det psyket igen och lägenheten frös inne.

Är det någon mer än jag som gissar på återfall i någon psykisk åkomma om och när det blir allvar av med att slussas ut från psykvården?
Jag har ju tidigare konstaterat att SB verkar vara beredd att begå vilka vansinnigheter som helst även om det är långt mellan varven. Vad som nu möjligen skiljer sig från tidigare tillfällen är att han verkar ha tröttnat på pillerna. Tror dock att det är lätt att han återfaller i missbruk när han kommer ut i institutionaliserat skick och inser hur vilsen han är i samhället.
Citera
2013-01-06, 17:42
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Vill du inte ha min syn på saker och ting får du sluta ställa frågor likt denna:
Det har du rätt i. Ska sluta.

Citat:
Jag har ju tidigare konstaterat att SB verkar vara beredd att begå vilka vansinnigheter som helst även om det är långt mellan varven. Vad som nu möjligen skiljer sig från tidigare tillfällen är att han verkar ha tröttnat på pillerna. Tror dock att det är lätt att han återfaller i missbruk när han kommer ut i institutionaliserat skick och inser hur vilsen han är i samhället.

När jag tänker efter så kommer han nog inte att falla ner i vare sig drogmissbruk eller påstådda psykiska åkommor om och när han skrivs ut. Han är som sagt en uppmärksamhetstörstande man, och det lär han nog få ordentligt vid en utskrivning. Men efter något halvår eller år när han inte är lika rolig att ha i pratshowerna längre börjar han väl knapra amfetamin och bli nojig igen.
Citera
2013-01-06, 19:05
Medlem
Citat:
Till Vresrosen och ni andra. Det är möjligt att ni har rätt i er kritik av att politiker inte vill tillsätta kommisioner och liknande. Problemet med er argumentation är att den är för tidig. Innan det alls är möjligt att göra någonting så måste den juridiska kvarnen mala färdigt.

Vi är innen i en ganska långsam process med ett antal resningar av domarna mot Bergwall. Som det ser ut kommer han säkerligen att bli frikänd för alla morden. Det vore väldligt olyckligt om Reinfeldt och hans regering skulle vilja visa handlingskraft genom at gå in och undersöka alltihopa innan det är klart. Det finns tid att ta itu med det hela när väl alla resningar är avklarade.

Sen har vi även den medicinska sidan av det här. Socialstyrelsen har väl sagt att de inte kommer att gå vidare med det här, därför att det ligger långt bakåt i tiden och att det inte skulle gagna framtida vård. Något sånt var det väl? Det är naturligtvis rent skitprat. Det är som att säga att historien aldrig kan lära oss något därför att vi ska blicka framåt. Dessutom är flera av de inblandade huvudaktörerna fortfarande aktiva i branchen.

Ståhle har till och med en tjänst på Säter. Det är frapperande att hon fortfarande kan tillåtas utöva sitt yrke efter det rena kvacksalveriet i fallet Bergwall.

Den juridiska kvarnen kan mala i 10-20-30 tal år vilket skett med "Styckmördarna", Eva B, Qvick, B*lly B*tt, och oändligt många fler personer som felhanterats i domstolarna.

Det handlar enligt min syn på saken att mala söner människor, och när äntligen L*mbertz medger fel i en del saker, säger han att sakerna är preskriberade. En rättvisa som drar ut på tiden är inte rättvisa för förstörda liv och förlorade år.

Problemet är att vi inte haft någon kompetent justitieminister i detta land. Det finns ingen i regeringen eller dess närhet som skulle ta på sig att medge att något är på tok. För att förstå vad som pågått i domstolarna måste man kunna bevisprövning och förstå hur trovärdighet kan utgöra bevis, i brist på annat.

För mig räcker det att man ser att flera domar får resning. Vad har det för betydelse att invänta alla domarna?

Jag ser malandet av långsamma kvarnar som ett sätt att få bort frågan in i glömskan, då nyhetsvärdet försvinner. Det handlar inte om Qvick, men Qvickfallet belyser hur illa det kan gå i domstolarna med folk som driver saker mot enskild i kombination med illojal advokat.

Är det bara jag som noterat att saken inte längre har nyhetsvärde och att det har tystnat?
Citera
2013-01-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Bra skrivet!
Jag är inte jurist, men jag tror det du så vältaligt beskriver också speglar något större i Svenska samhället - inte bara rättsväsendet.

Jag får en känsla av att:
- när saker går fel är det viktigare att sopa under mattan och rädda ansiktet än att säkerställa att det fungerar bättre i framtiden. PR-konsulter anlitas för damage control. Bilden är viktigare än verkligheten. Att rädda ansiktet för stunden är viktigare än att det fungerar bättre i framtiden. Blir man - med kniven mot strupen - tvingad att kräva ut ansvar så offrar man individer på så låg nivå som möjligt. Varken media, myndigheter eller de flesta i folket - tex vi på FB - verkar särskilt intresserade att se på SYSTEMFEL.

Jag menar inte att individer ska slippa ansvar, men, systemet kan väl inte hänga på att de inblandade och ansvariga ska vara perfekta människor för de kommer de aldrig vara.

Om vi jämför med Kapten Klänningfallet. Mannen är en ulv i fårakläder - ett monster. Manipulativa sadister kommer dessvärre alltid finnas. Det är samhällets/myndighetens ansvar att se till att de inte kan sitta på Polishögskolan och som länspolismästare och utöva sina brott i ostördhet. Har någon utrett hur det gick till? Har han utnyttjat sin tjänsteställning? Fler inblandade? Beskyddare? Han är inte en nobody som begått ett hemskt brott, detta är jävligt mycket värre, men det verkar man vilja blunda för.

Detta med Advokatsamfundet kan kanske stå som symbol för en svensk naivism? Att man anförtror åt en sluten intresseförening som du säger att utöva självkontroll. Att bortse från den intressekonflikt som finns när man ska kontrollera sig själv och sina egna. Kan det vara så att vårt system bygger på en orealistisk idé om genomhederliga utövare som inte ska kunna påverkas av egenintresse?

Jag tänker på en naivitet som kan vara passiv ondska. Tex om man kollar hur fosterbarn har det endast genom förvarnade besök och pratar med barnen bara när fosterföräldrarna hör på, eller ännu värre, bygger utvärderingen på samtal med fosterföräldrarna själva.

Förlåt om jag svävar ut... Vresrosen skriver många skarpa inlägg som jag tycker rör vid något som jag funderat på ett tag men kanske inte riktigt kan formulera...
Ditt inlägg gör mig glad, då jag ser att det finns folk ute i landet som också reagerar. Jag funderar på samma saker som du gör, eftersom jag vet om många fall där det inte finns någon som bryr sig om förstörda liv. Det finns intressen som väger högre än den enskildes äganderätt eller rättigheter i övrigt, som människa, i en rättsstat.

Jag vet att man offrar enskilda, för bilden av den goda staten är viktig. När den bilden gång på gång raseras, låter man enskilda individer bära myndigheter och domstolars skam och skuld. Sverige har inte någon gång medgivit fel eller kompenserat barn som farit illa av statliga övergrepp. När fel erkänns av L*mbertz är det med en knorr om att saken är preskriberad.

Fallet Qvick belyser hur illa det kan gå, om inte en journalist som H R, lägger ner sin sista tid, i denna angelägna sak om hur rättsövergrepp pågått under lång tid. Juristerna visade ingen civilkurage eller förmåga till självrannsakan.

Därför kan man inte se saker isolerat. När en sak blir märklig så ser man att samma aktörer inom juridiken varit i händelsernas centrum. De har strategiska poster som de skyddar sig själva på och andra lika goda kålsupare.
Citera
2013-01-06, 19:57
Medlem
Citat:
Det har du rätt i. Ska sluta.

När jag tänker efter så kommer han nog inte att falla ner i vare sig drogmissbruk eller påstådda psykiska åkommor om och när han skrivs ut. Han är som sagt en uppmärksamhetstörstande man, och det lär han nog få ordentligt vid en utskrivning. Men efter något halvår eller år när han inte är lika rolig att ha i pratshowerna längre börjar han väl knapra amfetamin och bli nojig igen.
Jag känner inte Qvick och jobbar inte inom psykiatrin. Jag vet inget om hur han mår eller kommer att må i framtiden. Mår han dåligt eller behöver vård så borde han flyttas omedelbart från den vården som låtit honom vara seriemördare genom märklig medicinering. Det blir en sjuk situation då Qvick nu blivit brottsoffret Qvick som utsätts för kontakt med sina förövare. Det borde röra sig om ett brott, som falsk tillvitelse, när man kan få en patient att fabulera om sadistiska mord.

En frisk person hade inte haft dessa fantasier och låtit sig vårdas och medicineras så som Qvick gjort. Hela saken är bisarr, att man lägger ansvaret på någon som man anser är galen, i stället för att granska hanteringen inom psykiatrin och vårdarnas ansvar i vad som skett.

Jag anser inte att man kan lita på någon läkare inom psykiatrin där Qvick befinner sig. För dem vore det inte alls tokigt om Qvick gav dem upprättelse genom att inte sköta sig när han skrivs ut.

När en människa bedöms som så störd att man låser in honom, är ansvaret på vården inte patienten. Vem Qvick är eller vad han tidigare har gjort har inget med vad andra gjort mot honom. En usel förklaring till rättsövergrepp och ingen ursäkt heller.
Citera
2013-01-06, 22:31
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Är det bara jag som noterat att saken inte längre har nyhetsvärde och att det har tystnat?

Det här följer väl samma dramaturgi som allt annat. Händer ingenting nytt så händer det ingenting på nyhets- och ledarplats. Debatten under hösten berodde på Råstams nyutkomna bok, som nu inte längre är lika nyutkommen. Men jag tror fortfarande att det kommer att blossa upp igen när processerna är över. Om det blir en kommission eller inte vet jag inte, men nog lär vi få se en del konkluderande krav på en sådan i massmedia i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in