2012-09-23, 19:10
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Och jag tycker att det att Bohlwinkel kallas Bergwalls bror för "as" är ett förfärligt vis att uttrycka sej om en person som han vad jag förstår inte känner och som i 20 år oskyldigt har lidit pga detta som blev med hans bror.Kanske det säger mer om Bohlwinkel än om Bergwalls bror-för om Bergwalls bror kan det inte handla?
Var har jag kallat Bergwalls bror, eller för den delen Bergwall själv, för ett "as"? Lägg inte ord i munnen på mig som jag inte yttrat. Dina inlägg är hopplösa som de är utan att du behöver tillföra direkta felaktigheter.

Jag förväntar mig ett förklarande svar!
Citera
2012-09-23, 19:44
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Fortfarande Sture Bergwall. Du ids inte att ta in att han sedan våren 2002 har återtagit sitt gamla namn. Så vem är det nu som är citat - hetsig och onyanserad - slut citat?

Det är fortfarande så att man inte får rätt bara för att man är ett offer. Erik Ljungström, mördaren på Flemmingsbergs häkte, hade väntat ett helt år på att knivhugga en som hade råkat "dissa" honom på en fest. I våras (minns inte exakt) så var det något f.d. mobboffer som hade åkt dit för att ha trakasserat sina forna mobbare och deras familjer en 30 (trettio) år efter att det skedde. (Notera även "och deras familjer".) Du får avgöra själv om dessa två saknar proportioner eller ej. Om de skulle levt värdiga liv om det inte hade varit för (den påstådda) dissningen eller (den påstådda) mobbingen eller ej.

Och visst går det att ha åsikter om att Bergwall var fri åren 1974-1990. Men då så får man ta den diskussionen annorstädes. För antag att terapeuterna inte hade haft massa korkade anfäktelser utan fått styr på Bergwall på en 2-3 år. Då hade inte en djävel brytt sig om "John".

För som det är nu så täcker "John" objektiv sett upp för de som har blandat bort frånvaron av teknisk bevisning och Bergwalls totala frihjulsgissningar (om t.ex. Yenon Levis kroppsbehåring). För det är illa nog att "John" har en bekväm ursäkt. (I slutändan straffar han bara sig själv och jag skulle inte bry mig två sekunder om det inte hade varit för att han bidrar till denna totala fokusförskjutning. Hade europas judar fungerat likadant som "John" så hade staten Israel blivit en fotnot i historien.) Men att inte ens greppa att man hjälper mördare gå fria är bortom föraktligt.

P.S. Och jag vidhåller att Bergwalls faktiska brottslighet är och förblir pajasartad. Det är inte samma sak som att det var ens småmysigt för offren. Med pajasartad så menas inga planer, ingen kontroll - totalt random. Och visst så finns det seriemördare som varit väldigt nära det pajasartade. T.ex. Jeffrey Dahmer och Richard Trenton Chase. Men du kan inte på pajasartad grund bli en vandrande vålnad som härjar helt obehindrat i årtionden i Sverige och Norge. För alla får förr eller senare otur. Även Dahmer och Chase.

Det här var riktigt bra skrivet!
Intelligent, tankeväckande och förut inte sagt.
Citera
2012-09-23, 19:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Var har jag kallat Bergwalls bror, eller för den delen Bergwall själv, för ett "as"? Lägg inte ord i munnen på mig som jag inte yttrat. Dina inlägg är hopplösa som de är utan att du behöver tillföra direkta felaktigheter.

Jag förväntar mig ett förklarande svar!
Du har såvitt jag vet inte kallat Quick och hans bror för "as" det var Sven-Gustaf som gjorde det i inlägg 5742.
Äras den som äras bör....
Citera
2012-09-23, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Känslor är det just det som är den yttersta förlängningen av skandalen. Att de som var satta 2006 att ganska rättsväsendet antingen konspirerad för att mörka, eller agerade fullständigt oprofessionellt.

I detta fall kan det kanske handla om både ock. Lambertz, som JK, verkade inte vara en person som tyckte om att arbeta hårt utan valde minsta motståndets väg - lättjan - stack fingret i luften och gjorde populistiska utspel.

Om man tittar på hur lång tid resningsärendena hanterats så förstår man att det tar tid att seriöst analysera tiotusentals handlingar.

Lambertz orkade inte med dylikt arbete utan frågade sina bekanta om de själva tyckte att de hade gjort ett gott hantverk, fick svar därefter, och lät sig nöjas.
Citera
2012-09-23, 20:32
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Äsch, man behöver inte vara psykiater för att inse att mannen är svårt djävla sjuk och potentiellt livsfarlig för den som råkar vara ett byte i hans smak:

http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/15/jag-var-n-ra-att-m-rdas-av-thomas-quick

Det skulle inte förvåna om han faktiskt haft ihjäl någon, självklart någon utanför de fall han erkänt och prövats för.

Att se Thomas Quick gråta ut i TV inger varje anständig människa en känsla av djupt äckel, att se honom förnumstigt ta tillbaks sina erkännanden höjer äckelnivån ytterligare. Att sedan se mannen mysblogga om italienska racercyklar eller sin "förestående frihet" ger akut spyvarning! Sedan sitter aset och fjäskraggar kontakter på Twitter helt oblygt!

@Sture och Sten-Ove Bergwall: Vi ser er era as! Och ni äcklar oss! Ni är sprungna ur en riktigt sjuk familj och vi vill se det sista av er med detta falls upplösning, era avvikare!

Det är Sven-Gustaf som kallat Bergwalls för as
Citera
2012-09-23, 20:35
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Du har såvitt jag vet inte kallat Quick och hans bror för "as" det var Sven-Gustaf som gjorde det i inlägg 5742.
Äras den som äras bör....
Så är det!

Jag tror inte att Sture Bergwall är ett as. Jag tror att han är sjuk i precis hela jävla huvudet. Det är min förhoppning och förvissning att denna tvättäkta galning aldrig kommer att släppas fri. Inte heller tror jag att han kommer att få något skadestånd. Hans frihet och kontakt med omvärlden kommer även fortsättningsvis att inskränka sig till hans blogg.

Det ovanstående får du gärna lägga i min mun Stina-LINA!!!!!
Citera
2012-09-23, 20:36
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
I detta fall kan det kanske handla om både ock. Lambertz, som JK, verkade inte vara en person som tyckte om att arbeta hårt utan valde minsta motståndets väg - lättjan - stack fingret i luften och gjorde populistiska utspel.

Om man tittar på hur lång tid resningsärendena hanterats så förstår man att det tar tid att seriöst analysera tiotusentals handlingar.

Lambertz orkade inte med dylikt arbete utan frågade sina bekanta om de själva tyckte att de hade gjort ett gott hantverk, fick svar därefter, och lät sig nöjas.
Han kunde också gömma sig bakom att riksåklagaren Klas Bergenstrand (1994-2004) inte agerade. Han kan inte ställas till ansvar för sin undanlåtenhet att agera, eftersom han dog 2007 i hjärtattack. Han var då Säpo-chef.
Citera
2012-09-23, 20:47
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Lustigt dock att man tydligen har haft såpass mycket integritet att man inte hängde upp domarna på det, utan faktiskt ansträngde sig att leda i bevis.
Skulle du vilja omformulera den här meningen? Förutsatt att du inte talar med dig själv, alltså. I sådana fall kan du strunta i det.
Citat:
Och att "John" avbröt studierna och aldrig fullt ut hämtat sig givetvis tragiskt. Men nu är det faktiskt något som är fel på bilden. Dels finns det personer som har utsatts för betydligt större trauman, typ nästan blivit dödade och fått större delen av sin familj dödade, men ändå fått någon slags rätsida på sina liv. Sedan så har vi personer som aldrig har utsatts för några trauman, men som ändå inte lyckas med stuider. När "John" skrev texten så hade det gått 34 år sedan dådet. Så om han hade uttalade ambitioner att börja studera igen - vad var det då för kvackare som felbehandlade honom och lät han sitta och sjuda i sina egna safter i årtionden?
Vad du uppehåller dig vid offrets eventuellt undermåliga förmåga att återhämta sig! Det är en ganska ovidkommande sida av saken här.

Citat:
Och det skulle inte förvåna mig om du skjuter heroin flera gånger om dagen. Med rostiga nålar.

Men, så länge det finns några bevis för det så kan ingen säga att du gör det. Inte ens i smyg.
Måste vara fint att sitta vid ditt skrivbord där du kan jaga bort tristessen med betydligt bättre sätt än att knarka knark som verkligen gör en bäng.Som Charlie Sheen då?
Riktar du dig verkligen till mig här, eller vad händer? Jag tror du får försöka omformulera dig igen.
Citat:
Jorden till Sven-Gustaf: Det var faktiskt inget att höja på ögonbrynen i den familjen.Vad menar du med det ordet? För jag tycker nu att det börjar stinka 1950-tal. Och psykologi.
Jo, det fanns en hel del att höja på ögonbrynen åt, du är uppenbart illa insatt och det kommer inte att falla på min lott att utbilda dig.

En person som begår våldtäktförsök, dråpförsök, misshandel, otukt med minderårig, försäkringsbedrägeri, rån och olaga frihetsberövanden är avvikande på ett mycket obehagligt sätt.

Den bror som spelar med och producerar böcker om honom, och byter fot hit och dit i sakfrågor och profiterar på hans vansinne inger inte mig någon sympati, tvärtom som sagt. Men du tycker inte det är något att höja på ögonbrynen åt?

Din uppfattning om vilka lukter 1950-talet gav ifrån sig, de kan du väl ta med någon annan, i något annat sammanhang, va?
Citera
2012-09-23, 20:51
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
En fråga bara, vad har han lidit för skada? (Faktisk liden skada är en grundförutsättning för rätt till skadestånd).
Tja, Quick har ju fällts upprepade gånger för mord han inte begåtts och utmålats som en bestialisk seriemördare i media. Detta vållar givetvis obehag, och möjligen kan man argumentera för att det bidragit till att han felbehandlats på Säter, med bland annat ytterst kraftig medicinering. Visserligen är han - minst sagt - delvis ansvarig för detta själv, men jag skulle tippa på att han kan få visst skadestånd för detta, men jag är ingen expert.
Citera
2012-09-23, 20:57
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
...
En person som begår våldtäktförsök, dråpförsök, misshandel, otukt med minderårig, försäkringsbedrägeri, rån och olaga frihetsberövanden är avvikande på ett mycket obehagligt sätt.

Den bror som spelar med och producerar böcker om honom, och byter fot hit och dit i sakfrågor och profiterar på hans vansinne inger inte mig någon sympati, tvärtom som sagt. Men du tycker inte det är något att höja på ögonbrynen åt?
...

Det känns lite meningslöst att diskutera Bergwalls eventuella farlighet. Eller inte meningslöst kanske. Men däremot att komma med några tvärsäkra påståenden vare sig åt ena eller andra hållet.

Att den vård han fick under 90-talet i form av tung narkotika och perverterad sexual- och våldsfixerad terapi gjorde honom knappast gott. När all medicin sattes ut upphörde det här och Bergwall gick in i tystnad tills Råstam fick honom att ta tillbaka erkännandena.

Vi har den här bakgrunden i form av låtsad terapi, som egentligen enbart var till för att tjäna vissa personers karriärer. Jag tror de flesta har full förståelse för att Bergwall med den bakgrunden inte vill delta i terapin.

Om nu inte Bergwall går och dör, är det bara en tidsfråga innan han kommer att förflyttas till ett nytt sjukhus. Där kommer han säkert att samarbeta med vården. Först då får vi ett professionell diagnos av värde.
Citera
2012-09-23, 20:59
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tja, Quick har ju fällts upprepade gånger för mord han inte begåtts och utmålats som en bestialisk seriemördare i media. Detta vållar givetvis obehag, och möjligen kan man argumentera för att det bidragit till att han felbehandlats på Säter, med bland annat ytterst kraftig medicinering. Visserligen är han - minst sagt - delvis ansvarig för detta själv, men jag skulle tippa på att han kan få visst skadestånd för detta, men jag är ingen expert.
Ett visst ideellt skadestånd skulle han teoretiskt kunna erhålla som en följd av de felaktiga domarna. Media däremot har i princip bara citerat vad han själv gjort gällande under rättegångarna och att i det läget begära skadestånd för vad media skrivit förefaller aningen övermaga.

Vad beträffa medicineringen vet jag inte om det är utrett att han felbehandlats. Däremot är det väl ganska klart att medicineringen kan ha haft en inverkan på hans beteende. Inte heller det ger dock någon egentlig grund för ett skadestånd eftersom Säters läkare som medicinerat honom knappast i förväg kan ha räknat med att behandlingen skulle leda till erkännanden av 30 mord.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2012-09-23 kl. 21:07.
Citera
2012-09-23, 21:18
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag ber härmed Bohlwinkel om ursäkt för att jag tillvitat honom att ha skrivit vad Sven-Gustaf skrivit det var absolut inte meningen!!!!!

Jag hoppas att Du Bohlwinkel läst vad jag skrivit att vad som blir av detta är det andra som bestämmer som förhoppningsvis har kompetens att avgöra hur Bergwalls hälsa är idag.

Men jag vill upplysa än en gång att TQ/Bergwall inte har diagnosen sociopat/psykopat.Det finns andra anledningar till sånt här beteende.

När det gäller medicineringen har den ju påtalats..och med tanke på att det var flera gånger tillåten maxdos per dag så måste man väl dra slutsatsen att medicineringen inte var korrekt?
Senast redigerad av Stina-Lina 2012-09-23 kl. 21:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in