2010-08-10, 14:44
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrinaII
Naturligtvis inte.

80-85% av svenskarna är medlemmar i Svenska kyrkan - en luthersk-kristen kyrka, Pingströrelsen har cirka 90 000 medlemmar, Missionsförbundet 80 000, sedans finns en rad andra kristna samfund.

Bland svenskarna så utgör asatroende, scientologer, mormoner, muslimer, buddister, new age mlf sammanlagt högst något tusental.

Förvisso är många ateister, men de flesta av svenskarna är kristna eller kultur-kristna. Så visst är svenskarnas land Sverige ett kristet land - även om vi inte är som en del andra nationer, främst muslimska som upphöjer religionen till samhällsnorm som genomsyrar hela samhället.
Citera
2010-08-10, 14:48
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlk
Jag köper det ändå inte. Jugoslavien hade ett etniskt sammansatt muslimskt folk varav vissa var intellektuella, inte ett gäng trashankar vars största bedrift är att klara gymnasiet.

Nja, innan Jugoslavien satsade på att utbilda muslimerna i landet så befann sig det på en nivå som låg ungefär 100 år efter kroaternas, slovenernas och serbernas nivå. Medans dessa grupper kunde få fram världsforskare som Nikola Tesla ägnade sig muslimerna till (det vill säga de få som överhuvudtaget kunde läsa) att lära sig koranen utantill och envisades om att solen kretsade kring jorden.
Citera
2010-08-10, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Montbars
80-85% av svenskarna är medlemmar i Svenska kyrkan
Dock inte kristna.

Citat:
de flesta av svenskarna är kristna
Naturligtvis inte.

Citat:
Så visst är svenskarnas land Sverige ett kristet land
Nej Sverige är ett sekulärt land.
Citera
2010-08-10, 15:10
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
80-85% av svenskarna är medlemmar i Svenska kyrkan - en luthersk-kristen kyrka, Pingströrelsen har cirka 90 000 medlemmar, Missionsförbundet 80 000, sedans finns en rad andra kristna samfund.

Bland svenskarna så utgör asatroende, scientologer, mormoner, muslimer, buddister, new age mlf sammanlagt högst något tusental.

Förvisso är många ateister, men de flesta av svenskarna är kristna eller kultur-kristna. Så visst är svenskarnas land Sverige ett kristet land - även om vi inte är som en del andra nationer, främst muslimska som upphöjer religionen till samhällsnorm som genomsyrar hela samhället.

Svenska kyrkan är inte kristen, då den förespråkar kvinnopräster, homoäktenskap, aborter, skilsmässor, sex före äktenskapet och börjat bjuda in muslimer in i kyrkan. Vad exakt i allt detta är kristet?
Citera
2010-08-10, 15:13
Medlem
Cleopatras avatar
Någon som har siffror på hur många svenskar/finnar i Sverige som redan konverterat till "fredens religion"?

För många år sedan läste jag att det var redan 6000 konvertiter. Med tanke på att media mörkar och det var kanske 10-15 år sedan jag läste det i MSM, bör den rätta siffran vara betydligt högre.
Citera
2010-08-10, 15:18
Medlem
sven.hedins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallpojken
Så inte muslimianerna ockuperar oss . Du har ungefär 29år och 4 månder på dig.

Hur är det med din läsförståelse egentligen?
Citera
2010-08-10, 15:39
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrinaII
Dock inte kristna.

Är man medlem i ett kristet samfund och betalar över 1% av sin årsinkomst i medlemsavgift så antar jag att man tror på det man betalar in till.

Citat:
Naturligtvis inte.

Ser vi på medlemsantalet till kyrkorna är en överväldigande majoriet med i någon form av kristen kyrka. Så vi får anta att de som är medlemmar är troende i någon form.

Citat:
Nej Sverige är ett sekulärt land.

Sverige är ett ganska sekulariserat land vilket inte är detsamma som tex Turkiet (som trots att de styrs av islamister) som har officiellt proklamerat sig som sekulärt.
Citera
2010-08-10, 15:41
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallpojken
Hur påverkar det mig? För jag sa ju precis att jag inte bryr mig om någon annan än mig själv .

Men lilla älskling, sa bara att jag tyckte synd om dig.
Citera
2010-08-10, 15:41
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Någon som har siffror på hur många svenskar/finnar i Sverige som redan konverterat till "fredens religion"?

För många år sedan läste jag att det var redan 6000 konvertiter. Med tanke på att media mörkar och det var kanske 10-15 år sedan jag läste det i MSM, bör den rätta siffran vara betydligt högre.

Den siffran tror jag är kraftigt överdriven. Hur många i din bekantskapskrets känner du som har konverterat? Jag tror inte att det finns någon tillgänglig statistik och därför går det ganska lätt att överdriva sådana siffror.
Citera
2010-08-10, 15:44
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Svenska kyrkan är inte kristen, då den förespråkar kvinnopräster, homoäktenskap, aborter, skilsmässor, sex före äktenskapet och börjat bjuda in muslimer in i kyrkan. Vad exakt i allt detta är kristet?

Svenska kyrkan betraktar sig självt som ett kristet samfund och dom är med i olika samarbetsorganisationer mellan andra kristna kyrkor - dvs erkänns som kristen av andra samfund.

Men jag kan hålla med om att Svenska kyrkan har genomdrivet en rad förändringar under några årtionden som gjort att allt fler känner att kyrkan har sålt sig själv för att vara politikerna till lags. Hade ordet luthersk kyrka varit upphovsrättsskyddat så hade Svenska kyrkan förmodligen inte fått kalla sig för luthersk kyrka.
Citera
2010-08-10, 16:04
Medlem
Kristallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven.hedin
Hur är det med din läsförståelse egentligen?

Tror jag hade VG- i svenska när jag gick ut 9:an. Är inte riktigt säker? Vadådå? Läste jag fel någonstans ?

Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
Men lilla älskling, sa bara att jag tyckte synd om dig.

Jaha, tack
Citera
2010-08-10, 17:58
Bannlyst
Citat:
Är man medlem i ett kristet samfund och betalar över 1% av sin årsinkomst i medlemsavgift så antar jag att man tror på det man betalar in till.

Ser vi på medlemsantalet till kyrkorna är en överväldigande majoriet med i någon form av kristen kyrka. Så vi får anta att de som är medlemmar är troende i någon form.
Du har naturligtvis helt fel som vanligt: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_225_report_en.pdf

Eurobarometer Poll 2005
Belief in a god: Sweden 23%!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in