Ser ut att vara en björksopp. Det finns bara en enda sopp i Sverige som är giftig och det är Djävulssoppen, men den är väldigt sällsynt och växer bara på Öland och Gotland.
I värsta fall är det gallsopp, skär ut en ren del av köttet o smaka, är det gallsopp så känner du direkt en bitter äcklig smak. Hur som helst, ingen risk att bli förgiftad, smaklig spis!
I värsta fall är det gallsopp, skär ut en ren del av köttet o smaka, är det gallsopp så känner du direkt en bitter äcklig smak. Hur som helst, ingen risk att bli förgiftad, smaklig spis!
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Verkar vara någon typ av strävsopp.
Vilken typ gör ingen större skillnad, alla är ätbara. Jag skulle dock gissa på att det björksoppar.
Ser ut att vara en björksopp. Det finns bara en enda sopp i Sverige som är giftig och det är Djävulssoppen, men den är väldigt sällsynt och växer bara på Öland och Gotland.
Det är aspsoppar, tillhör familjen strävsoppar.
Helt ätlig, inte den godaste av soppar, men helt ok.
Dock ser dina lite övermogna ut.
ta bort dom svampartade porerna under hatten innan du lagar den, dom brukar kunna bli lite slemmiga.
Den kan bli svart när du skär i den, eller när du steker på den, men d e helt lugnt. Bara att käka och njuta.
Själv var jag ute och plockade lite kantareller och tegelsopp i helgen.
Det är aspsoppar, tillhör familjen strävsoppar.
Helt ätlig, inte den godaste av soppar, men helt ok.
Dock ser dina lite övermogna ut.
ta bort dom svampartade porerna under hatten innan du lagar den, dom brukar kunna bli lite slemmiga.
Den kan bli svart när du skär i den, eller när du steker på den, men d e helt lugnt. Bara att käka och njuta.
Själv var jag ute och plockade lite kantareller och tegelsopp i helgen.
mvh/T
Jaså? Aspsopp och björksopp liknar ju varandra sjukt mycket då får jag säga Tillagar dem kanske inte då.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!