2010-08-08, 23:47
Bannlyst
God kväll!
Mörk chocklad är ju nyttigare än ljus. Men mörk har ju så förbannat besk och dålig smak.
Så kan ni har några tips där man kan få mörk (nyttigare) chocklad som smakar som ljus?

/J
Senast redigerad av jojo4 2010-08-09 kl. 00:20.
Citera
2010-08-08, 23:53
Medlem
mr.chongs avatar
Finns det vita cacaobönor?? Är inte vit chocklad bara en massa fett.. socker och annat jox?
Citera
2010-08-09, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.chong
Finns det vita cacaobönor?? Är inte vit chocklad bara en massa fett.. socker och annat jox?

Ljusbrun då..icke vit.
Citera
2010-08-09, 01:46
Medlem
lelucys avatar
Är inte så säker på att det finns så mycket "nyttig" choklad.
Men anton bergs 57% choklad är den absolut godaste som finns(föredrar den framför mjölkchoklad) men har ingen aning om den är nyttigare än mjölkchokladen...
Citera
2010-08-09, 11:06
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojo4
God kväll!
Mörk chocklad är ju nyttigare än ljus. Men mörk har ju så förbannat besk och dålig smak.
Så kan ni har några tips där man kan få mörk (nyttigare) chocklad som smakar som ljus?

/J

Om du köper Lindh, Marabou eller annan dålig mörk choklad, så förstår jag att du tycker den är besk och har dålig smak. Men gå till en chokladbutik och fråga efter en mörk choklad utan bittra toner, så ska du se att de plockar fram något bra åt dig.
Citera
2010-08-09, 11:29
Medlem
Tråknicks avatar
Min sambo äter mörk choklad och säger att det är gott, jag menar att hon ljuger. Jag hatar mörk choklad, det borde inte få heta choklad.

MEN är man tvungen att äta mörk choklad så ska man som mörkchokladhatare försöka hitta sorter med mint eller mycket nötter i. Sen är ju inte mintchoklad så gott heller men det är iallafall godare.
Citera
2010-08-09, 12:39
Medlem
Yohomies avatar
Den där marabou som är mörk choklad med ljus choklad inuti var faktiskt jävligt god tycker jag! Då får du ju lite mörk choklad iallafall!
Citera
2010-08-09, 13:30
Medlem
Feadogs avatar
Grejen med mörk choklad är att det har en viss bitter ton som människor med vuxna smaklökar brukar älska. Jag personligen älskar mörk choklad och tycker inte att mjölkchoklad borde få heta choklad (det är ju knappt någon kakao i skiten). Kärleken till de lite mer avancerade smakerna brukar komma med viss vana och ålder, därför rekommenderar jag att du går till en välsorterad delikatessbutik och frågar efter en ganska mild choklad på 60-70% kakao, kanske smaksatt med någon frukt eller bär och börjar med den.

Och visst fan är mörk choklad nyttigt (mjölkchoklad är däremot inte nyttigt). Kakaobönan innehåller massvis med magnesium (som behövs bland annat för hjärtmuskeln och hjärnan och som nästan alla människor i västvärlden har brist på), zink, järn, koppar, antioxidanter och nyttiga fettsyror. Dessutom innehåller kakao tryptofan som omvandlas till seratonin i kroppen vilket gör att man känner lycka och välbefinnande. Att äta mörk choklad minskar risken att dö i hjärtsjukdom. Antioxidanterna i kakaon minskar åldrandet och motverkar cellskador genom att neutralisera s.k. fria radikaler i kroppen. Världens dokumenterat äldsta människa Jeanne Calment på 122 år åt ett kilo mörk choklad i veckan.
Citera
2010-08-09, 20:13
Medlem
Herr_Oins avatar
Livsnjutare -> Godis.

/Mod
Citera
2010-08-15, 10:29
Medlem
g00dstuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojo4
God kväll!

/J

Varför bemöda sig? Bara för att det är nyttigare så är det långt ifrån nyttigt. Om det ska vara nyttigt så handlar det om ytterst små mängder väldigt mörk choklad. I de minimala mängderna är det knappast särskilt onyttigt om chokladen är snäppet ljusare ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in