Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-08-08, 23:40
Medlem
groils avatar
För de av oss som är så pass "oldskewl" och minns flashback-radion som gick under namnet Backflash radio. Orginaltråden.

För er som inte minns detta så var det en webradio där Flashbackmedlemmarna kunde sända enligt ett schema. Med andra ord. En relativt klassisk webradio. Sedan av okänd anledning så självdog radion.

Så meningen med denna tråden är att se om det skulle finnas något intresse att försöka återuppliva radion. Jag personligen har inte kunskapen att fixa allt men förhoppningsvis kan vi lösa detta ändå.

Citera
2010-08-08, 23:42
Medlem
naganof2s avatar
Det låter ju guld! och inte så svårt att sätta upp, behöver en server med bra bw bara.

Men problemet är ju så klart att det lätt kan spåra ur, men hårt modererat osv så kan det bli en succe
Citera
2010-08-08, 23:47
Medlem
DigGaNs avatar
Låter som en spännande idé, läste tråden och det verkade vara en populär idé.

Bidrar gärna med it-kunskap för att få det att hända,
Citera
2010-08-08, 23:48
Medlem
avgns avatar
Jag var inte medlem då men det låter jäkligt nice
Citera
2010-08-08, 23:50
Medlem
miszks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Jag var inte medlem då men det låter jäkligt nice

Samma här, men count me in. Skulle nog kunna spela lite Har lite DJ erfarenhet
Citera
2010-08-08, 23:53
Medlem
groils avatar
Om jag minns rätt så såg uppsättning ut likt:

Har för mig att shoutcast stod för bandbredden.

EDIT: Verkar ha fel angående shoutcast.

Sedan användes även IRC för att kommunicera med dj:n. FTP-server fanns även så att folk kunde efterfråga låtar genom att ladda upp dessa på FTP-servern.

Kul att se att det finns ett intresse för detta. Saknar radion.
Citera
2010-08-08, 23:54
Medlem
Låter kul men tror inte att det kommer bli populärt med tanke på Spotify som inte fanns förr.
Citera
2010-08-08, 23:55
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groil
Om jag minns rätt så såg uppsättning ut likt:

Har för mig att shoutcast stod för bandbredden.

Sedan användes även IRC för att kommunicera med dj:n. FTP-server fanns även så att folk kunde efterfråga låtar genom att ladda upp dessa på FTP-servern.

Kul att se att det finns ett intresse för detta. Saknar radion.

Problemet blir väl om det är en med dålig bandbredd sänder och det är mycket folk som lyssnar? Borde finnas någon cloud/torrent-liknande metod för att sända...
Citera
2010-08-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groil
För de av oss som är så pass "oldskewl" och minns flashback-radion som gick under namnet Backflash radio. Orginaltråden.

För er som inte minns detta så var det en webradio där Flashbackmedlemmarna kunde sända enligt ett schema. Med andra ord. En relativt klassisk webradio. Sedan av okänd anledning så självdog radion.

Så meningen med denna tråden är att se om det skulle finnas något intresse att försöka återuppliva radion. Jag personligen har inte kunskapen att fixa allt men förhoppningsvis kan vi lösa detta ändå.

Jag hade kunnat tänka mig att ställa upp som pratare eller DJ!
Citera
2010-08-08, 23:59
Medlem
groils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Problemet blir väl om det är en med dålig bandbredd sänder och det är mycket folk som lyssnar? Borde finnas någon cloud/torrent-liknande metod för att sända...

Bandbredden är nog ett utav de största problemen. Men finns nog någon tjänst/privatperson som kan erbjuda bandbredden. Eller som du skrev, någon form av cloud-lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av goremachine
Låter kul men tror inte att det kommer bli populärt med tanke på Spotify som inte fanns förr.

Saken med Flashback-radion var väl inte direkt musiken utan snarare samtalen mellan låtarna.

Vill även minnas att det var någon snubbe som satt och "tjuvringde" till Taiwan osv.
Citera
2010-08-09, 00:04
Medlem
fucked.for.lifes avatar
Jag är högskoleutbildad i att hålla radioandakter Kan bli en salig blandning!
Citera
2010-08-09, 00:14
Medlem
MRs avatar
najsigt!
Får man önska låtar då också? Då får ingen jäklas med att önska arablåtar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem