2010-08-08, 23:37
Medlem
Är det någon skillnad på t.ex grön och röd laser, mer än färgen?

Såg något om att grön laser är mer energirik.
Innebär det i så fall att en grön laser på X mW är starkare/(farligare) än en röd dito?

Funderingen har uppstått p.g.a uppståndelsen rund grön laser.

Tack.
Citera
2010-08-08, 23:40
Medlem
Olika våglängder är en skillnad, därav dem olika färgerna.
Citera
2010-08-09, 00:07
Medlem
Cheiross avatar
I media skrivs det alltid att "grön laser är xxx gånger starkare än röd laser och är därför xxx gånger farligare" osv. Detta finns det vad jag vet ingen sanning i: den enda skillnaden mellan olika våglängder är att det mänskliga ögat uppfattar olika våglängder olika starkt. Sen att gröna lasrar oftast är starkare rent effektmässigt än billiga röda är ju en annan sak.

Watt är ju enheten som mäter energi, alltså borde en laser med våglängden xxx nm ha samma energi som en laser med våglängden yyy nm, om effekten är densamma.

Däremot så är jag säker på att fotoner med kortare våglängd innehåller mer energi än fotoner av längre. Därför borde då en laser med kortare våglängd sända ut färre fotoner än en laser med högre våglängd, för att energin ska bli densamma hos de båda?

Ute på lite halvdjupt vatten i sista stycket: någon som kan mer får gärna rätta/bekräfta min teori!
Citera
2010-08-09, 00:12
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
I media skrivs det alltid att "grön laser är xxx gånger starkare än röd laser och är därför xxx gånger farligare" osv. Detta finns det vad jag vet ingen sanning i: den enda skillnaden mellan olika våglängder är att det mänskliga ögat uppfattar olika våglängder olika starkt. Sen att gröna lasrar oftast är starkare rent effektmässigt än billiga röda är ju en annan sak.

Watt är ju enheten som mäter energi, alltså borde en laser med våglängden xxx nm ha samma energi som en laser med våglängden yyy nm, om effekten är densamma.

Däremot så är jag säker på att fotoner med kortare våglängd innehåller mer energi än fotoner av längre. Därför borde då en laser med kortare våglängd sända ut färre fotoner än en laser med högre våglängd, för att energin ska bli densamma hos de båda?

Ute på lite halvdjupt vatten i sista stycket: någon som kan mer får gärna rätta/bekräfta min teori!

Har du en röd och grön laser med samma effekt så får du fler fotoner från den röda, japp. Men fler fotoner leder till mer spridning, så den gröna med dess energirikare fotoner kommer vara mer samlad så att säga. Men sen har man ju också faktumet att de gröna fotonerna kommer ha högre sannolikhet att excitera atomer i luften och sedan spridas. Men hur stor skillnad de båda sakerna gör vet jag inte, får man väl räkna på antar jag.

P.S Watt=Effekt, inte energi.
Citera
2010-08-09, 05:02
Medlem
negermannens avatar
Om du lyser ner i vattnet når de olika djup. Annars är väl skillnaden bara våglängderna. (?)
Citera
2010-08-09, 12:51
Medlem
NanoFighters avatar
Varför vi uppfattar färger som olika är pga att de har olika våglängder som tidigare nämnt, detta är inte enda skillnaden dock. Energin i ljuset skiljer sig även.

Denna energi E får vi ut av

E = hf

Där h är Planks konstant och f är frekvensen av ljuset.

Allmänt för vågrörelser gäller

c = fλ

Där c står för ljusets hastighet och λ är våglängden.

Omskrivning ger oss

f = c/λ

Insättning i vår ursprungliga formel ger oss

E = hc/λ

Vi ser nu att desto större våglängd ljuset har desto energifattigare är den per foton.

Det är allmän kännedom att rött ljus har störst våglängd, vilket direkt innebär att det är den energifattigaste utav våra synliga färger.

Om nu Aftonbladet eller motsv. blaska påstår att grönt laser är xy gånger starkare än motsv. röd laser med samma effekt så är det en direkt osanning. Röd laser kan vara lika starkt som grön löser, men fler fotoner/tidsenhet krävs då av den röda lasern.
Senast redigerad av NanoFighter 2010-08-09 kl. 13:28.
Citera
2010-08-09, 13:02
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Bra svar ovan - här är en bild på synkänslighetsfördelningen över det synliga spektrumet:

http://www.nivitech.com/nightvision-obl.htm
Citera
2010-08-09, 13:25
Medlem
NanoFighters avatar
Edit; felstavning korrigierat i mitt ovanstående inlägg.
Felpost denna.
Senast redigerad av NanoFighter 2010-08-09 kl. 13:29.
Citera
2010-08-09, 19:53
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Bra svar ovan - här är en bild på synkänslighetsfördelningen över det synliga spektrumet:

http://www.nivitech.com/nightvision-obl.htm

Måste vara en logaritmisk skala på bilden eftersom vi tydligen kan se IR och UV ?
Den röda färgens våglängd ligger väl också lite fel med tanke på att röda lysdioder har en våglängd på 600-650 nm.

En bättre bild över känslighet för olika våglängder är kanske :
http://en.wikipedia.org/wiki/Photometry_(optics))
Men det saknas förstås färger i bilden

När det gäller grön och röd laser med samma uteffekt så kommer det mänskliga ögat att uppleva den gröna som den som ger det starkaste ljuset.
Därför att ögat är känsligast för de gröna våglängderna.
Och det är väl vad laserhuliganerna behöver veta.
Citera
2010-08-09, 21:22
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Den röda färgens våglängd ligger väl också lite fel med tanke på att röda lysdioder har en våglängd på 600-650 nm.

Korrigerar till att de röda lysdioderna har våglängder mellan 630 och 700 nm.
Citera
2010-08-09, 21:59
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Måste vara en logaritmisk skala på bilden eftersom vi tydligen kan se IR och UV ?
...
Gränserna står i texten, jag håller med om att bilden är något klantig. Var du får logaritmisk ifrån begriper jag inte.
Citera
2010-08-09, 22:53
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Var du får logaritmisk ifrån begriper jag inte.

På en linjär skala går ögats känslighet ner till noll vid IR och UV. Se bilden på wikipedia
På en logaritmisk skala går den inte ner till noll eftersom det fortfarande finns en känslighet kvar för IR och UV, men förstås mycket liten.

I mörkt rum kan man se att 880 nm IR-lysdioder lyser som en glödande cigarett.
Om det nu beror på att ögat fortfarande har en känslighet vid 880nm eller om det är ljus som sänds ut på kortare våglängd ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in