2020-05-30, 03:31
Avslutad
Jag vet inte om aktiv dödshjälp är en så bra idé. Jag brukade vara neutral eller tom. för det men alla argument ni tar upp verkar ju bara handla om människor som lider av psykisk eller fysisk nöd. En grundläggande förutsättning för att kunna ge sitt samtycke till dödshjälp måste ju förutsätta att personen gör det under ett nyktert tillstånd men när man är i nöd, särskilt när det gäller t.ex. depression - då är man ju inte nykter.

Många som blir så gamla att de blir invalida lider även av andra sjukdomar som ligger i grund av invaliditeten, som t.ex. alzheimers eller demens. Ifall de lider av faktorer som påverkar deras psyke är de väldigt långt ifrån ett stadie där de kan göra ett nyktert och rationellt beslut kring sitt liv.
Citera
2020-05-30, 10:13
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Jag vet inte om aktiv dödshjälp är en så bra idé. Jag brukade vara neutral eller tom. för det men alla argument ni tar upp verkar ju bara handla om människor som lider av psykisk eller fysisk nöd. En grundläggande förutsättning för att kunna ge sitt samtycke till dödshjälp måste ju förutsätta att personen gör det under ett nyktert tillstånd men när man är i nöd, särskilt när det gäller t.ex. depression - då är man ju inte nykter.

Många som blir så gamla att de blir invalida lider även av andra sjukdomar som ligger i grund av invaliditeten, som t.ex. alzheimers eller demens. Ifall de lider av faktorer som påverkar deras psyke är de väldigt långt ifrån ett stadie där de kan göra ett nyktert och rationellt beslut kring sitt liv.
Jag tycker att man ska försöka vara lite pragmatisk när det kommer till nykterheten, men den är viktig. Om det går att ta ett nyktrare beslut så är det bra. Det kan också vara så att man har möjlighet att skriva på ett papper i förväg, ungefär som vid organdonation. Jag tänker att ett sådant kontrakt skulle kunna ha formatet ungefär som "Vid händelse av X då tre läkare bedömer mitt tillstånd som Y och chansen för återhämtning som Z vill jag att läkarna låter mig dö".

Tidsaspekten är en annan viktig aspekt, hur lång tid behöver en människa för att ta ett beslut? Det kan finnas människor som vill dö trots att det inte är en akut medicinsk händelse. Ska man behöva fortsätta leva trots att man inte vill det under en period, bara för att få dö fridfullt? Antag att du får skriva en ansökan om att dö där man en tid efter måste bekräfta sitt val. Hur lång betänketid ska man då få på sig innan vet om man faktiskt vill dö eller inte?
Citera
2020-05-30, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag tycker att man ska försöka vara lite pragmatisk när det kommer till nykterheten, men den är viktig. Om det går att ta ett nyktrare beslut så är det bra. Det kan också vara så att man har möjlighet att skriva på ett papper i förväg, ungefär som vid organdonation. Jag tänker att ett sådant kontrakt skulle kunna ha formatet ungefär som "Vid händelse av X då tre läkare bedömer mitt tillstånd som Y och chansen för återhämtning som Z vill jag att läkarna låter mig dö".

Tidsaspekten är en annan viktig aspekt, hur lång tid behöver en människa för att ta ett beslut? Det kan finnas människor som vill dö trots att det inte är en akut medicinsk händelse. Ska man behöva fortsätta leva trots att man inte vill det under en period, bara för att få dö fridfullt? Antag att du får skriva en ansökan om att dö där man en tid efter måste bekräfta sitt val. Hur lång betänketid ska man då få på sig innan vet om man faktiskt vill dö eller inte?

Ett papper som man skriver på i förväg har jag också tänkt mig.

Romarna, som var väldigt osentimentala, ansåg att man måste skynda sig att avsluta sitt liv så fort de första tecknen på demens dyker upp, eftersom man annars snart blev oförmögen att göra det. Marcus Aurelius nämner det t.ex.
Citera
2020-05-30, 13:44
Medlem
Livet är betydelselöst, betydelsen av livet är endast en stark åsikt. Om man dessutom får bestämma över vad man gör med sitt liv, borde man då inte också få bestämma över när man ska dö?
Citera
2020-07-15, 21:17
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Folk som är mot dödshjälp projicerar nog till viss del sin egen rädsla för döden.
Det är inte som att den som dör går miste om massa underbara händelser, utan den upphör att existera.
Citera
2020-07-15, 23:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf

Men vad händer om man ångrar sig, när X, Y, och Z väl är uppfyllda? Blir det som i Monte Pythons film Meningen med livet, när det ringer på ett par herrar som insisterar på att de vill ha levern NU, som mannen i huset har ett skrivit på ett papper om att han vill donera? Han trodde iofs att det gällde efter hans död, men tydligen missade han något i det finstilta...
Citera
2020-07-15, 23:46
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men vad händer om man ångrar sig, när X, Y, och Z väl är uppfyllda?
Jag skulle säga att det är en icke-fråga eller att det bör vara det. Antagligen är man i sådant skick att man varken kan- eller vill ångra sig. X, Y, Z bör vara definierade på ett sådant sätt. Det är därför man tar det beslutet i ett friskt, genomtänkt och nyktert skick. Antagligen är du inte skickad att ta ett lika rationellt beslut i krissituationen och det är en anledning till att skriva på pappret i förväg.
Citera
2020-07-16, 13:43
Medlem
Skogismyras avatar
Det är klart att aktiv dödshjälp borde vara tillåtet. Helt efterblivet att vi inte har det i Sverige.
Senast redigerad av Skogismyra 2020-07-16 kl. 13:46.
Citera
2020-07-17, 20:58
Bannlyst
Det är ett enormt resurs slöseri att avsluta en kropp i förväg.
Även smärtor är något som vi måste övervinna.

När det är dags så lämnar man kroppen självmant.

När man dör på det sättet, så går det inte att finna en dödsorsak vid obduktion.
Citera
2020-07-17, 21:05
Bannlyst
Om du verkligen vill dö, så är det enbart att sluta äta.
(Hungerkänslan försvinner tämligen snabbt.)
En smärtfri död. Men du får ta konsekvenserna.
Citera
2020-09-15, 08:52
Medlem
Mullrets avatar
De som bestämt sig känner ett otroligt lugn. Ångesten försvinner, och man inser att vägen ut är smärtfri. På kliniken i Schweitz är man omgiven av sina nära innan man drar i sig drogen. På 20-30 sekunder sover man.

Sedan är det lokal kremering, hemresa i urna och gravsättning i det egna landet.

Kostar 7500 CHF och betalas i förskott. Undrar varför 🤪. Dignitas heter kliniken.

Görs såhär,

" Most Swiss associations request that patients drink sodium pentobarbital, a sedative that in strong enough doses causes the heart muscle to stop beating."

Borde vara lagligt i Sverige. Bli mosad under ett tåg är inte lika kul. De som får sopa upp skiten mår oftast inte bra.

Säga " Skål", dra i sig drogen, och vara med sina nära är nog det optimala. Tryggt och bra.
Senast redigerad av Mullret 2020-09-15 kl. 09:17.
Citera
2020-11-01, 10:34
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
... Min död påverkar andras liv. Alltså borde jag ha deras godkännande till att dö som jag vill. Det får jag i normalfallet inte, alltså så ska jag inte få rätt att bestämma själv.

I din första mening så håller jag med dig, ens död påverkar andra. Däremot är det ditt liv och val, du bestämmer om livet skall avslutas eller ej. Därför kan du med all rätt bestämma själv.

- - -

Jag är för aktiv dödshjälp i alla fall när det kommer till äldre och om man har obotliga sjukdomar samt ett lidande som ej går att bortgöra. Det är upptill i invidviden i dessa fall då det är just de själva som får lida något enormt även anhöriga.

Min morfar fick alzheimers och under en spann av sju år så försvann han bort. Både min mormor samt mamma och hennes syskon visste att om han skulle veta vad som fick honom att dö så skulle han avslutat livet tidigare. Han var en stark man och en underbar karaktär, det helvete som både vi och han fick gå genom önskar jag ingen skall få genomleva. I sådana fall kan jag till och med tycka att de anhöriga får bestämma om personen skall få fortleva eller ej då det har gott så långt att person ej har förståndet att bestämma själv. Alzheimers är som det kallas de anhörigas sjukdom.

Tycker som flera andra att man kan skriva på ett dokument likt organdonation att man i ett visst tillstånd eller händelse väljer att avsluta sitt liv genom att läkare bedömer det som okej. Även om man är fullt frisk och får en diagnos tex att inom sex till två så kommer man gå bort så skall du kunna ha valet att avsluta det tidigare.

Om jag hade ett fått veta att jag kommer få alzheimers så skulle jag avslutat mitt liv precis i början när det bryter ut med mina nära och kära runt omkring mig. Skulle aldrig kunna tillåta mig själva att leva med den sjukdomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in