Citat:
Ursprungligen postat av
MataRengi
... Min död påverkar andras liv. Alltså borde jag ha deras godkännande till att dö som jag vill. Det får jag i normalfallet inte, alltså så ska jag inte få rätt att bestämma själv.
I din första mening så håller jag med dig, ens död påverkar andra. Däremot är det ditt liv och val, du bestämmer om livet skall avslutas eller ej. Därför kan du med all rätt bestämma själv.
- - -
Jag är för aktiv dödshjälp i alla fall när det kommer till äldre och om man har obotliga sjukdomar samt ett lidande som ej går att bortgöra. Det är upptill i invidviden i dessa fall då det är just de själva som får lida något enormt även anhöriga.
Min morfar fick alzheimers och under en spann av sju år så försvann han bort. Både min mormor samt mamma och hennes syskon visste att om han skulle veta vad som fick honom att dö så skulle han avslutat livet tidigare. Han var en stark man och en underbar karaktär, det helvete som både vi och han fick gå genom önskar jag ingen skall få genomleva. I sådana fall kan jag till och med tycka att de anhöriga får bestämma om personen skall få fortleva eller ej då det har gott så långt att person ej har förståndet att bestämma själv. Alzheimers är som det kallas de anhörigas sjukdom.
Tycker som flera andra att man kan skriva på ett dokument likt organdonation att man i ett visst tillstånd eller händelse väljer att avsluta sitt liv genom att läkare bedömer det som okej. Även om man är fullt frisk och får en diagnos tex att inom sex till två så kommer man gå bort så skall du kunna ha valet att avsluta det tidigare.
Om jag hade ett fått veta att jag kommer få alzheimers så skulle jag avslutat mitt liv precis i början när det bryter ut med mina nära och kära runt omkring mig. Skulle aldrig kunna tillåta mig själva att leva med den sjukdomen.