2008-12-16, 03:43
Medlem
Jag har länge varit väldigt kluven i frågan men känner ett stark förakt mot dödshjälp och måste nog säga att jag är emot det.

Jag tror inte det är möjligt att utveckla en tillräckligt noggrann reglering av dödshjälpen utan att det skulle ske mängder av misstag. När att dö blir ett alternativ för den moraliska människan så tror jag att folk skulle börja resonera på sätt som de egentligen inte borde. Jag tror det finns väldigt många människor där ute som är väldigt sjuka eller skadade som fortfarande känner en gnutta hopp just eftersom livet känns som den enda vägen . Jag vill inte att man ska kunna tänka i andra banor. Att dö ska aldrig vara ett accepterat alternativ för då kommer folk börja fundera över saker som: vad är bäst för samhället? bäst för min familj? är den där sjuksköterskan otrevlig emot mig för att hon tycker att jag borde dö?
Det är en tanke som skrämmer mig!
Det finns som sagt nackdelar med att inte införa dödshjälp också men fördelarna med att de inte är lagligt tycker jag personligen väger högre.
Citera
2009-01-04, 22:18
Medlem
Laevateinns avatar
Jag är av den åsikten att vår tid på jorden borde präglas av en aktiv lust till att utveckla oss själva och världen runtomkring oss. När den möjligheten gradvis försvinner, är det inte konstigt att vi börjar tänka på refrängen. Det är ungefär som att avsluta en god fotbollsmatch när båda lagen börjar säcka ihop av trötthet, eller att tacka för sig och bege sig hemåt när 95% av människorna på en fest ligger på golvet och sover. Man tackar och säger adjö, därför man har en känsla av att man har gjort sitt. Om alla bra artister hade lagt av när de hade slut på innovativa idéer (Darkthrone, jag talar till er), skulle vi summera deras diskografi som utmärkt. Om de fortsätter producera skit för sakens skull, blir det bara patetiskt. Se livet på samma sätt. Man kastar inte in handduken när man bestämmer sig för att lämna världen; det är ett avskedstack till livet, ibland bittert och fyllt av ånger och förvirring, men även det livet känner innerst inne när det är dags att avsluta äventyret...

http://www.anus.com/tribes/snus/archive/2009-01-02/Leva_och_låta_dö
Citera
2009-01-05, 00:09
Medlem
Titus pollos avatar
Är det dödshjälp om jag ber en läkare eller någon hålla mig nedsövd tills kroppen ger upp?
Citera
2009-01-06, 16:00
Medlem
Dödshjälp bör bara ges till de som är total invalidiserade. Ja för dödshjälp.
Citera
2009-01-09, 00:18
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Dignitas tvingas att flytta, grannarna klagar på "trafiken"
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1076611.svd

Får man tillbaka dom där 6 000 euro om proceduren misslyckas?
Citera
2009-01-09, 01:44
Medlem
Ipwns avatar
Känns som om att det skulle bli massa problem om man införde detta. T.ex. ska man låta en psykiskt instabil person avgöra om han/hon vill dö eller ska man vänta tills han anses vara frisk? Om någon är en grönsak vem ska då avgöra när eller om den ska dö? Hur gammal ska man få vara för att få avgöra själv? Vilken familjemedlem/anhörig ska få avgöra om man ska ge dödahjälp till någon om personen i fråga inte kan göra det själv men lider svårt av någon sjukdom? Är ju inte bara "låt dom dö om dom vill, deras kropp tjolahopp" det handlar ju trots allt om att ta livet av någon.
Citera
2009-01-09, 13:19
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipwn
Känns som om att det skulle bli massa problem om man införde detta. T.ex. ska man låta en psykiskt instabil person avgöra om han/hon vill dö eller ska man vänta tills han anses vara frisk?

"Anses". Varje person kan väl själv avgöra om dom känner sej friska eller inte?

DU kanske inte tycker att dom "verkar" så som du vill att dom ska verka, men om man ska tänka på det sättet, är precis alla sinnessjuka, eftersom dom inte är precis som dej eller som du vill att dom ska vara.

Citat:
Om någon är en grönsak vem ska då avgöra när eller om den ska dö?

Frågan är snarare: Nämn 1 anledning till att INTE döda den personen. Skulle du vilja ligga som en grönsak i 60 år?

När du kan svara "Ja!" på den frågan, kan vi fortsätta debatten.

Citat:
Hur gammal ska man få vara för att få avgöra själv?

Uhm, varför ska åldern ens spela roll? Okej, 0 år.

Citat:
Vilken familjemedlem/anhörig ska få avgöra om man ska ge dödahjälp till någon om personen i fråga inte kan göra det själv men lider svårt av någon sjukdom?

Vilken som helst?

Citat:
Är ju inte bara "låt dom dö om dom vill, deras kropp tjolahopp" det handlar ju trots allt om att ta livet av någon.

Jag förstår inte ens vart du försöker komma med detta.

Jag kan lika gärna applicera tänket: "Du får inte göra något med din kropp, det är ju ditt liv det handlar om, därför vet jag bäst vad som bör hända med dej. Du ska sitta i en bur i 127 år och äta grönsaker. Det bestämmer jag är bäst för dej - det är ju trots allt ditt LIV det handlar om."

med den logiken

Kram! ;D
Citera
2009-01-11, 23:53
Medlem
Squabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Är det dödshjälp om jag ber en läkare eller någon hålla mig nedsövd tills kroppen ger upp?

Oftast är det den dödshjälpte som genom att trycka på en knapp eller dylikt själv tar sitt liv. Dödshjälpen i sig är således bara hjälp - uppriggning; den dödshjälpte tar själv sitt liv.
Citera
2009-01-12, 01:18
Medlem
rotten_88s avatar
Ett klipp där en döende genomgår dödhjälp.

http://news.sky.com/skynews/Home/video/Assisted-Suicide-At-Dignitas-Briton-Craig-Ewert-Has-His-Death-In-Switzerland-Filmed/Video/200812215176023?lpos=video_Article_Related_Content _Region_1&lid=VIDEO_15176023_Assisted_Suicide_At_D ignitas%3A_Briton_Craig_Ewert_Has_His_Death_In_Swi tzerland_F ilmed

Inte mycket till hjälp egentligen, han får ett glas med nått giftigt och när han druckit det så stannar hans andning efter ca 30min.
Men man får en aning om hur det verkligen går till.
Citera
2009-01-12, 15:32
Medlem
harrowdownhills avatar
Man noterar att motargumenten mestadels handlar om svårigheter i impementeringen, men att dödshjäp som sådan (med fungerande reglering) skulle vara oetiskt låter sig svårligen hävdas.
Senast redigerad av harrowdownhill 2009-01-12 kl. 15:37.
Citera
2009-01-27, 22:30
Medlem
SprangdAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squab
Jag tolkar detta som att man ej får ge någon gift, under någons begäran. Självmord och Eutanasi var för övrigt vanligt i antika grekland.

Min poäng med posten var att - då många använder den Hippokratiska eden som ett motargument - visa att den ej till punkt och pricko representerar modern, svensk läkaretik (se till exempel synen på abort).
Håller helt med här. Hippokrates ed skrevs under en tid då slaveri var accepterat och kvinnor inte ens hade en aning om att de kunde vara lika män, värderingarna är helt olika.
Dessutom så säger eden:
Citat:
...och vad som kan skada eller göra dem ont skall jag söka avvärja.
"eller göra dem ont skall jag söka avärja" kan tolkas som att man ska befria de från sin smärta, alltså för dödshjälp. På så sätt säger den emot sig själv.

Bara ännu ett bevis på skillnaderna:
Citat:
...hålla mig fjärran från varje medveten fördärvbringande orättrådighet, särskilt från könsligt umgänge med kvinnor och män, såväl fria som slavar.
Det tolkar jag som "inget pökande", något som stämmer vääääldigt dåligt på dagens läkare.
Citera
2009-01-28, 00:09
Medlem
Hobbeseas avatar
Är emot dödshjälp. Vi förutsätter att staten alltid kommer att vara god och neutral i frågan men det är absolut ingen självklarhet. Det finns en hypotetisk risk att de som är sjuka och intagna belastar sig själva och känner en press från omgivningen att de borde ta beslutet att dö för att inte ligga andra till last (familj, samhälle osv.). Redan idag har vi människor som anser att överviktiga borde dö och liknande, tycker inte vi ska införa det tänket i sjukvården eller samhället som sådant, inte ens ta den risken.

En förlamad kan finna värden som vi inte andra inte ser, det vet bara han. Måhända njuter han av att läsa, han älskar att ligga och tänka, titta på film, prata med folk, vi binder upp värden på möjligheterna till att utöva fysiska sysslor, lite skrämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in