2010-08-08, 16:39
Medlem
Alltså, det var inte lätt att veta vad för rubrik jag borde ha ........

Iallafall, jag är väldigt intresserad av andravärlds-krigs spel, men det är sällan man får spela som tysk, vilket vore en trevlig varition. Jag funderade lite på det och kom och tänka på en sak, många spel idag har moraliska val som leder till olika slut. Om man spelade som tysk soldat och fick sådana val, som sedan avgjorde vare sig dom vann kriget eller inte, vilka val borde ge vilket slut.

Det vill säga, borde goda gärningar leda till ett slut när tyskarna förlorar och spelkaraktären och hans hemland massakreras? Eller borde spelkaraktären få överleva och vinna om han gör bra saker.

Borde brutala och onda val leda till ett slut när dom vinner av att dom kunde ta sådana val, eller borde spelaren straffas och han dör och dom förlorar.

Vad tycker ni passar bäst?
Citera
2010-08-08, 16:45
Medlem
Megabituss avatar
Att spela tysk under andra världskriget skulle såklart innebära att det moraliskt korrekta vore att Tyskland förlorar och att soldaten dör. Man vill dock instinktivt inte förlora - så helt moraliskt korrekta slut går nog inte att skapa under de omständigheterna om man samtidigt ska skapa ett roligt spel. Dessutom är det svårt ur ett historiskt perspektiv; Tyskland förlorade ju kriget.
Citera
2010-08-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabitus
Att spela tysk under andra världskriget skulle såklart innebära att det moraliskt korrekta vore att Tyskland förlorar och att soldaten dör. Man vill dock instinktivt inte förlora - så helt moraliskt korrekta slut går nog inte att skapa under de omständigheterna om man samtidigt ska skapa ett roligt spel. Dessutom är det svårt ur ett historiskt perspektiv; Tyskland förlorade ju kriget.

Men om det nu inte behöver vara historiskt menar jag, bara i ett slut, och om förlust alltid innebar att spelaren dör i slutet?
Citera
2010-08-08, 16:51
Medlem
Citat:

Varför är det moraliskt korrekta att soldaten dör?
Säkert 95% av alla tyska soldater var inte riktiga nazister eller jude-hatare.
Dom var vanliga personer som drogs in i ett hemskt krig.
Citera
2010-08-08, 16:54
Medlem
Twoheaded Eriks avatar
Det beror helt på tycker jag. Nu är ju Spelvärlden helt inlindad i Hollywood och Förintelseandan så jag tror att ett spel med tysk kampanj skulle nog utstå för en hel del ramaskri i media.

Men sen får man väl se till hur själva kampanjen är utformad. Man kan ju spela som tysk i strategispel och då får man ju möta de allierade styrkorna och det blir väl mer militärtaktik än andra krigiska styggelser.

I det nya Red Orchestra ska man ju få spela som tysk soldat, och det är en förstapersonsskjutare. Vet inte om det kommer bli mer kontroversiellt eller inte. Men i det spelet möte tyskarna endast sovjeter, hade det varit USA, Storbritannien och Frankrike man mött och fått skjuta i närbild skulle det nog mött större protester tror jag.

Kan inte tänka mig att det vore värre att spela som tysk än några av de allierade om det inte blir någon överdriven propagandabomb. Det enda som jag skulle kunna tänka mig vore lite fel vore väl Waffen-SS, fånga folk och skjuta fångar i läger.
Citera
2010-08-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Splicer.A
Men om det nu inte behöver vara historiskt menar jag, bara i ett slut, och om förlust alltid innebar att spelaren dör i slutet?

Nej det tycker jag inte.
Man kan ju förlora ett krig utan att bli dödad.

Mäktigare att man sakta men stadigt får se hemskheterna som nazismen ställt till.
Man får mer och mer info om judeutrotningen och all annan skit för att i slutet komma hem till sin hemstad och finna allt i ruiner, alla släktingar döda pga bombräder, sin bästa vän borta för han var jude och skickdes till Sobibor.... med mera med mera
Citera
2010-08-09, 01:28
Medlem
Citat:

Tror inte du vet vad moral innebär.

Det moraliska valet för en tysk uner WWII skulle ju vara att kämpa för faderlandet och fhürern, att dräpa de allierade och stödja nazismens framfart.
Citera
2010-08-09, 19:18
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Varför är det moraliskt korrekta att soldaten dör?
Säkert 95% av alla tyska soldater var inte riktiga nazister eller jude-hatare.
Dom var vanliga personer som drogs in i ett hemskt krig.

Ja visst, det är klart om man tänker så långt. Jag tänkte mig att du utgick ifrån att även soldaterna var onda
Citera
2010-08-09, 21:14
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Tror inte du vet vad moral innebär.

Det moraliska valet för en tysk uner WWII skulle ju vara att kämpa för faderlandet och fhürern, att dräpa de allierade och stödja nazismens framfart.

För en tysk ja. Men frågan var väl lite hur spelet skulle kännas moraliskt korrekt? Jag som spelar har förmodligen inte samma åsikter som den tyska soldaten, och det är därför det blir en knepig situation.
Citera
2010-08-10, 12:45
Medlem
Poängen är även att svara på vad som borde leda till vilket slut, och då kommer automatiskt den andra sortens val leda till det andra slutet.
Citera
2010-08-10, 15:35
Medlem
bara för att man spelar tysk behöver inte det mena att det måste finnas ett slut där nazismen "vinner"
Skulle kunna tänka mig att det skulle kunna vara lite COD modern war över stuket.
Citera
2010-08-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
bara för att man spelar tysk behöver inte det mena att det måste finnas ett slut där nazismen "vinner"
Skulle kunna tänka mig att det skulle kunna vara lite COD modern war över stuket.

Argh ...... men om det fanns, vilka val borde leda dit, hypotetiskt ...........
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in